"Braicar" la un pas de faliment | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

"Braicar" la un pas de faliment

i * primul termen în dosar este 13 iunie * dacă lucrurile merg prost pe perioada insolvenţei, compania poate intra în faliment, cu toate implicaţiile negative ce decurg din asta * conducerea companiei de transport în comun, cu unic asociat municipalitatea, spune că vrea să stingă litigiul înainte ca lucrurile să avanseze pe rolul instanţei *

Firma de transport în comun a municipalităţii, SC "Braicar" SA, riscă falimentul după ce a acumulat o datorie de aproape 3,2 miliarde de lei vechi către furnizorul de GPL, societatea "Cosecanta", din Brăila. Mai precis, aceasta din urmă a înregistrat la tribunal cererea de deschidere a procedurii insolvenţei în cazul "Braicar", care nu a plătit mai multe facturi la combustibilul folosit de autobuzele second-hand roşii, aduse recent din Austria. Decizia chemării în judecată a firmei de transport vine în contextul în care, la rândul său, "Cosecanta" este ameninţată de propriii creditori cu deschiderea insolvenţei. Procedural, dacă judecătorul sindic desemnat va aproba deschiderea procedurii, toate viitoarele decizii privind activitatea "Braicar" vor fi supervizate de către un administrator judiciar şi va fi realizat un plan de reorganizare. Dacă acesta va da greş, se poate ajunge la faliment, adică scoaterea la vânzare a întreg patrimoniului "Braicar", pentru acoperirea datoriilor pe care compania le înregistrează. Şi datoriile nu sunt mici, pentru că societatea de utilitate publică are, de exemplu, de dat circa 30 miliarde de lei vechi către "Electrica", plus peste 178 miliarde către bugetul de stat general consolidat. Ce-i drept, în ce priveşte datoriile către stat, a accesat o înlesnire la plată care-i permite companiei să beneficieze de scutiri de penalităţi.

15braicar2

Furnizorul de GPL al societăţii municipale de transport în comun "Braicar" a depus la Tribunalul Brăila o cerere de deschidere a procedurii insolvenţei pentru că nu a încasat contravaloarea combustibilului livrat. Este vorba despre o relaţie contractuală pecetluită printr-un contract încheiat între furnizorul SC "Cosecanta" SRL şi "Braicar", în septembrie anul trecut, având o durată de valabilitate de 5 luni, adică februarie 2012. Acest contract a fost încheiat în urma procedurii de achiziţie publică lansată în SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice) de către SC "Braicar", care a făcut selecţie de oferte pentru a cumpăra aproape 200.000 de litri de GPL. La finele procedurii a fost aleasă câştigătoare oferta "Cosecanta", la preţul de 2,6 lei/litru plus TVA. Numai că din valoarea totală estimată a întregului contract, aproximativ 630.000 lei, furnizorul de GPL a încasat numai jumătate din bani, rămânând cu o creanţă de aproape 320.000 lei. Pentru această sumă a formulat în instanţă cerere de deschidere a procedurii insolvenţei, în care se menţionează faptul că nu s-a ajuns la niciun rezultat în concilierea litigiului. "În fapt, între noi şi societatea debitoare a intervenit un contract de furnizare a combustibilului tip GPL, prin care s-a format o creanţă de 318.950 lei, reprezentând distribuţie GPL către debitoare. Combustibilul era folosit de societatea debitoare la autobuzele de transport în comun local. Deşi în contract s-a stabilit clar modalitatea livrării şi achitării conform facturilor emise, SC Braicar a oprit achitarea debitului către societatea noastră din motive ce nu ţin de societatea noastră. (...) Dat fiind cuantumul debitului restant şi întrucât debitoarea a întârziat plata cu mult peste termenul stabilit în contract, considerăm că sunt îndeplinite cerinţele legale prevăzute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei", se arată în cererea depusă la Tribunalul Brăila.
De menţionat că asociaţi cu părţi egale la SC "Cosecanta" SRL sunt trei dintre membrii cooperatori şi, în acelaşi timp, reprezentanţi în Consiliul de Administraţie al "Universal Service", iar pompa de la care s-au alimentat timp de 5 luni autobuzele "Braicar"-ului este instalaţia aflată la poarta de intrare în service-ul din Şoseaua Buzăului. Reporterii "Obiectiv" au încercat să obţină un punct de vedere al unităţii cooperatiste, însă directorul acesteia, Ionel Stănilă, a evitat dialogul pe această temă.

15braicar3
De cealaltă parte, autorităţile locale nu au fost de găsit la telefon pentru a comenta situaţia cel puţin delicată în care se află societatea "Braicar". Singurul care a fost de acord să-şi expună punctul de vedere a fost chiar directorul "Braicar", Cornel Săndulescu: "Ştiu de această acţiune a fostului nostru furnizor de GPL. Ce vă pot spune este că noi suntem deschişi soluţionării rapide a acestui litigiu. De altfel, am convingerea că, înainte ca instanţa să decidă în această speţă, vom stinge acest litigiu cu dumnealor".

Procedura insolvenţei - pe scurt

Cadrul juridic specific stabileşte că orice creditor ce are o creanţă certă, lichidă şi exigibilă poate solicita deschiderea procedurii insolvenţei împotriva unui debitor, care procedural, poate intra, după perioada de observaţie, succesiv, în procedură de reorganizare judiciară şi în procedura falimentului sau, separat, numai în reorganizare judiciară ori doar în procedura falimentului.
Reorganizarea judiciară se aplică debitorului în vederea achitării datoriilor sale, în conformitate cu un plan de reorganizare, care poate fi propus de debitor, de administratorul judiciar, de unul sau mai mulţi creditori deţinând împreună 20% din valoarea totală a creanţelor menţionată în tabelul creditorilor. Planul de reorganizare cuprinde fie restructurarea şi continuarea activităţii debitorului, fie lichidarea unor bunuri din averea debitorului, fie poate combina cele două soluţii.
Există, însă, şi un revers pozitiv pentru debitor, generat de deschiderea procedurii insolvenţei. Iată şi câteva exemple: pe perioada insolvenţei se suspendă de drept acţiunile judiciare sau măsurile de executare silită, furnizorii de utilităţi publice nu au dreptul, în perioada de observaţie şi reorganizare, să sisteze serviciile către debitor. De asemenea, pe aceeaşi perioadă intervine şi stoparea curgerii dobânzilor, majorărilor de întârziere şi a penalităţilor pentru creanţele negarantate.
În ceea ce-i priveşte pe creditori, aceştia nu se pot bucura de foarte multe avantaje în cazul intrării în insolvenţă a debitorului. Ei pot avea câştig de cauză doar în situaţia în care au apelat la această soluţie pentru a-l speria pe debitor şi pentru a-i forţa mâna să le returneze drepturile financiare ce decurgeau din contract. De exemplu, sunt cazuri în care, debitorul fiind solvabil, a preferat să achite debitul creditorilor, pentru a evita procedura insolvenţei.

177,8 miliarde de lei vechi datorie la stat

Fără doar şi poate, marele dezavantaj al intrării în procedura insolvenţei este imaginea negativă ce se conturează în jurul debitorului. Iar când este vorba despre o companie de utilitate publică, aşa cum este cazul "Braicar", prestator al serviciului de transport public în comun de persoane, situaţia devine infinit mai delicată. Asta întrucât societatea are unic acţionar Consiliul Local Municipal, care pompează lunar sume de la bugetul local cu titlu de subvenţii. Mai grav este că societatea are şi alţi creditori: în primul rând statul, dar şi Compania "Electrica". Potrivit datelor prezentate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), SC "Braicar" înregistrează către bugetul de stat general consolidat un debit de 17,78 milioane lei, adică 177,8 miliarde de lei vechi, după cum urmează: 2,35 milioane lei (din care 1,53 milioane lei penalităţi) către bugetul de stat, 15,4 milioane (din care 8,26 penalităţi) la bugetul asigurărilor sociale de stat, 9.615 lei (din care 1.256 lei penalităţi) la şomaj şi, în fine, 101.397 lei la bugetul asigurărilor de sănătate. De punctat că societăţii "Braicar" i s-a aprobat acordarea unor înlesniri la plata acestor datorii, în sensul eşalonării cu termene precise, cu promisiunea ştergerii unei cote din accesoriile bugetare, însemnând penalităţi şi majorări.
În ce priveşte "Electrica", are de recuperat circa 3 milioane de lei. De altfel, chiar anul trecut, compania a ameninţat "Braicar" cu întreruperea furnizării energiei electrice pentru neplata facturilor restante.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

recomandari

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro