"Braicarul eu l-as sparge in doua"
Viorel Balcan, fost senator, merge pe ideea ca singurul serviciu de transport pe care ar trebui sa-l pastreze Primaria este cel electric, iar partea de autobuze si microbuze sa fie privatizata, si sa intre in concurenta directa si egala cu ceilalti privati: "Braicarul eu l-as sparge in doua: as crea un serviciu pentru liniile de transport cu tramvaiul, care sa apartina direct Primariei, iar restul, partea de autobuze si microbuze, as privatiza-o imediat. Primul lucru care trebuie facut de catre Primarie este stabilirea traseelor de transport in comun in municipiu, dat fiind ca cele actuale nu acopera chiar in totalitate necesarul. Dupa aceea, aprob aceste trasee prin hotarire de CLM, dupa care le scot la licitatie, si pot participa atit firme private, cit si partea de Braicar care este privatizata. As impune prin hotarire CLM ca pentru toate traseele sa se respecte un grafic de circulatie, pentru ca daca nu avem un grafic ca la carte, apare fenomenul de buluceala si de brambureala din transportul public. Va spun eu, Serviciul Public de Transport al Primariei nu a avut, nu are, si nici nu va avea astfel de grafice. Statiile ar trebui sa fie unice, pe fiecare traseu, nu la 20-30 metri distanta pentru Braicar si pentru cel privat. Cine nu are loc in noul sistem de transport, sa-i fie de bine, inseamna ca nu a fost competent si nu a putut sa cistige o licitatie, pe unul sau mai multe trasee. In ceea ce-i priveste pe cei care nu dau bilete de calatorie, in maxi-taxi, este o chestiune clar penala. Avem institutii abilitate, sa-si faca datoria!".
"Odata cu liberalizarea pietei serviciilor, este foarte posibil ca transportul public sa fie interesant pentru o serie de mari firme straine"
Senatorul Aurel Simionescu militeaza pentru o relatie buna Primarie - firme de transport public de calatori, si pentru un tratament egal, cind este vorba despre concesionarea traseelor, fara discriminari in urma carora firma "Braicar" sa fie avantajata:
"Trebuie sa acceptam faptul ca transportul public nu mai poate insemna doar transportul realizat de firme de stat, ci tot ceea ce serveste transportul de calatori, indiferent de forma de proprietate asupra mijloacelor de transport respective. Discutia este extrem de lunga si dureaza de foarte multa vreme, dar, in principiu, cred ca se impun o serie de masuri urgente. Una dintre acestea se refera la faptul ca prestatorii de serviciu trebuie priviti ca parteneri egali ai administratiei publice, in realizarea transportului public atunci cind discutam despre: * drepturi - in ideea accesului egal la concesionarea tuturor traseelor, a opririi in statii (care trebuie sa fie identice pentru toti transportatorii, pentru ca statiile sint ale cetatenilor, nu ale transportatorilor), a conditiilor egale de participare la licitatii etc. * indatoriri - in ceea ce priveste obligatia de a avea un parc auto corespunzator, de a respecta traseul, comportamentul conducatorilor auto si al taxatorului si, mai ales, respectarea cu strictete a unui grafic pentru fiecare statie si pentru tot parcursul zilei. Pentru cei care beneficiaza de subventii (elevii, studentii, pensionarii), municipalitatea poate sa gaseasca o formula prin care acestia sa poata circula pe orice mijloc de transport, deconturile fiind facute proportional cu numarul de calatori din aceasta categorie, transportati (este posibil, de exemplu, ca elevul sau pensionarul respectiv sa primeasca de la Primarie un numar de tichete pe care sa le dea el conducatorului auto, atunci cind utilizeaza serviciul, primaria decontind firmei sumele respective).
Administratia publica municipala, prin serviciul de specialitate, trebuie sa impuna masuri severe pentru toti prestatorii de servicii, in conditiile in care acestia nu isi respecta obligatiile asumate, mergind pina la neadmiterea la licitatiile organizate a unor prestatori care au incalcat prevederile contractuale (aceasta, in mod real, nu ca acum, cind se schimba soferul sau numele firmei si totul “este bine”, chiar daca actionarii sint aceeasi).
O alta chestiune importanta este, in opinia mea, incurajarea, inclusiv prin conditiile puse in caietele de sarcini, a asocierii prestatorilor de servicii de transporturi. Astfel, se poate discuta despre concesionarea unui traseu, daca respectivul concesionar face dovada posesiei unui numar de autovehicule, aflate in stare corespunzatoare de functionare, semnificativ (de exemplu, mai mult de 5 pentru un traseu mai putin circulat, sau 10, pentru unul foarte circulat).
O mai mare deschidere spre dialog a municipalitatii cu prestatorii de servicii, inclusiv invitarea lor la o sedinta deschisa de C.L.M. sau la o adunare cetateneasca (pe care primarul nu a tinut-o niciodata in cei 2 ani si jumatate de mandat) care sa aiba aceasta tema. Astfel prestatorii de servicii ar vedea ca nu este rea-vointa din partea cuiva, nu are nimeni ceva cu ei, ci este vorba de semnalele pe care le dau cetatenii, beneficiari ai transportului public si fata de care municipalitatea nu poate sa stea pasiva. As pune accent si pe o actiune concertata a autoritatilor municipale si a institutiilor de paza si ordine (politie comunitara, jandarmerie, politie etc.), pentru eliminarea evaziunii fiscale, a unor comportamente necivilizate, uneori huliganice, precum si a unor conflicte chiar cu violenta ce apar in mod deosebit la capetele de linie. Se impun si o serie de modificari in cadrul legislativ, care trebuie sa permita sanctionarea rapida si eficienta, inclusiv prin munca in folosul comunitatii, a abaterilor de acest tip.
Sa nu uitam ca, dupa intrarea in UE, odata cu liberalizarea pietei serviciilor, este foarte posibil ca transportul public, cel putin in orasele mari, sa fie interesant pentru o serie de mari firme straine".
"Decent ar fi ca municipalitatea sa organizeze
activitatea de transport in comun pe baze legale, eliminind
arbitrariul si bunul plac"
Consilierul municipal Doru Damian este de parere ca trebuie
intronata decenta in transportul public de calatori, si pentru acest
lucru trebuie sa conlucreze municipalitatea, firmele de transport
public, dar si calatorii: “Decent ar fi ca mijloacele de transport in
comun sa fie curate, sa respecte graficele de sosire in statii, sa
opreasca numai in statii, sa nu mai faca “intreceri” pe drumurile
publice pentru a-si fura unii altora clientii, sa nu isi mai semnaleze
prezenta in statii prin urlete, sa nu ne mai “polueze” auzul cu tot
felul de parodii melodice, soferii sa se comporte corect cu calatorii,
sa elibereze bilete. Decent ar fi ca municipalitatea sa organizeze
activitatea de transport in comun pe baze legale, eliminind
arbitrariul si bunul plac, sa asigure macar minime conditii in statiile
pentru calatori, sa asigure aparatura de calitate pentru cumpararea
automata a biletelor de transport, etc. Normal ar fi ca toti calatorii sa
foloseasca numai acele mijloace de transport care indeplinesc
conditiile efectuarii unui transport civilizat, sa nu mai accepte sa
calatoreasca inghesuiti, sa solicite eliberarea de bilete, sa pastreze
integritatea bunurilor din mijlocul de transport utilizat.
Iata insa si citeva masuri care, in opinia mea, ar conduce la
imbunatatirea calitatii acestei activitati atit de importante in viata
fiecarei urbe, astfel:
1.Exercitarea atributiilor cu maximum de eficienta si competenta de
catre Serviciul public de transport din subordinea Consiliului Local
Municipal Braila.
2. Conducerea Primariei trebuie sa negocieze cu transportatorii tot
ceea ce tine de conditiile in care se efectueaza transportul public
de persoane (calitatea autovehiculelor, trasee, calificarea
conducatorilor auto, etc.), in conditiile respectarii stricte a legislatiei
3. Innoirea totala a parcului auto si a tramvaielor din dotarea
BRAICAR S.A., prin achizitii in sistem leasing.
4. Stabilirea, impreuna cu toti transportatorii, a celor mai eficiente
trasee pentru calatorii - cetateni si nu numai pentru societatile care
actioneaza in domeniu, in baza studiului de trafic rutier in
municipiul Braila, a carui aparitie treneaza de multa vreme, desi
elaborarea acestuia a fost aprobata prin hotarire de Consiliu Local.
5. Reinfiintarea liniilor de troleibuz, pentru zonele care nu prezinta
eficienta economica pentru transportatorii auto.
6. Avind in vedere gradul sporit de risc, stabilirea prin hotarire de
Consiliu Local, a unor conditii clare, obligatorii, inclusiv testare
psihologica, pentru conducatorii auto ce deservesc mijloacele de
transport in comun.
7. Introducerea caselor de marcat pe mijloacele de transport public
de persoane, dupa exemplul altor municipii din tara.
8. Aplicarea cu fermitate a contraventiilor stabilite prin hotariri ale
Consiliului Local de catre Politia comunitara
9. Prezentarea in mass-media locala a celor mai elocvente situatii
de incalcare a legislatiei din domeniu.
10. Accesarea de bani europeni pentru modernizarea
infrastructurii, construirea de parteneriate public - privat in
domeniu, astfel incit cetatenii - contribuabili sa “simta” cit mai putin
costurile necesare acestor investitii.
Avind o obligatie morala fata de cei care au contribuit la edificarea
contemporana a municipiului nostru - si ma refer la pensionari, cit si
pentru cei care sigur vor continua aceasta activitate - si ma refer la
elevi si studenti, se vor lua cele mai eficiente masuri de protectie
sociala pe linia transportului public de persoane in municipiul Braila,
deoarece, in acest moment nu se aplica decit criteriul virstei
pentru calatoria cu tramvaiul pentru anumite categorii de
pensionari, aspect profund inechitabil fata de concitadinii nostri.