EXTERN: Mitt Romney, un om de afaceri mormon care şi-a propus să ajungă la Casa Albă | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

EXTERN: Mitt Romney, un om de afaceri mormon care şi-a propus să ajungă la Casa Albă

Mitt Romney, om de afaceri mormon extrem de bogat, a obţinut învestitura republicană pentru alegerile prezidenţiale, după ani în care a tânjit să ajungă la Casa Albă.

Mitt Romney, în vârstă de 65 de ani, fost guvernator de Massachusetts şi un om de afaceri foarte bogat, a candidat prima dată pentru învestitura republicană în 2008. Romney are o avere considerabilă şi este fiul unui fost candidat la prezidenţiale.

Resursele sale nu au fost suficiente pentru a depăşi lispurile din campania sa: mesaje lipsite de consistenţă, schimbări în poziţii şi tratarea campaniei ca un efort de marketing mai degrabă decât unul politic, dar şi gafe.

În plus, religia lui Romney, mormonă, este privită negativ de unii alegători republicani. Romney şi-a petrecut 30 de luni în Franţa ca misionar mormon, în anii '60, şi vorbeşte franceză. Unele grupuri creştine nu consideră însă secta mormonă o formă de creştinism, iar mulţi dintre alegătorii republicani sunt conservatori.

Dar politicanul pare să îşi fi învăţat lecţiile din 2008 şi încearcă să îşi construiască imaginea de personaj serios într-un Partid Republican marcat din ce în ce mai mult de nemulţumirea bazei electoratului. El a curtat cu grijă figurile politice importante şi a pledat pentru valori conservatoare.

Spre deosebire de campania din 2008, când a cheltuit 7 milioane de dolari înainte de începerea propriuzisă a primarelor şi caucusurilor, anul acesta a preferat să-şi îndrepte atenţia către statele cu număr mare de delegaţi.

Pe de altă parte, Romney a strâns bani pentru mulţi candidaţi republicani - câştigând multă bunăvoinţă în partid - şi şi-a construit reputaţia de om muncitor şi loial.

În cursa din 2012, el a intrat de la început ca favorit. Şi şi-a menţinut acest statut pe parcursul campaniei, consolidându-l după Super Tuesday, în martie. El a adus în competiţie fonduri importante, experienţa în afaceri,un profil cunoscut la nivel naţional şi o reţea vastă de susţinători, rămasă din 2008.

Romney îşi alege apariţiile publice cu grijă, pronunţându-se numai asupra unor subiecte de importanţă naţională, precum Afganistanul, şi îndepărtându-se de luptele interne din formaţiune. Cunoştinţele sale financiare şi experienţa impresionantă în corporaţii, în special în relansarea companiilor cu probleme, reprezintă un avantaj important, în condiţiile în care economia este un subiect dominant în campania pentru alegerile din 2012.

Cu alura sa atletică, hainele clasice, părul aşezat impecabil şi bărbia voluntară, tată a cinci copii şi fondatorul societăţii de capital de risc Bain Capital, el s-a făcut cunoscut pe scena naţională candidând fără succes în 1994 la funcţia de senator de Massachusetts, deţinută de Edward Kennedy.

După câţiva ani, a fost chemat să ajute la organizarea Jocurilor Olimpice de Iarnă de la Salt Lake City (Utah), care se confruntau cu o multitudine de greşeli de gestiune şi diverse scandaluri financiare.

A devenit ulterior guvernator de Massachusetts afişând o poziţie de centru, pentru ca apoi să-i calce pe urme tatălui său, fost guvernator de Michigan, pentru candida şi el la Casa Albă, la 40 de ani distanţă de acesta. Ca guvernator de Massachusetts, Romney a instituit o reformă a sănătăţii la nivelul statului care a devenit model pentru politica naţională a lui Obama.

Romney susţine puncte de vedere ale republicanilor de centru - vrea să reducă impozitele, să limiteze reglementările federale şi să taie cheltuielile bugetare. Însă unii îl privesc ca "ieşit din linia" americanului obişnuit.

În campania din 2008, orice urmă de centrism a dispărut din programul său prezidenţial, orientat în mod clar spre dreapta, pentru care s-a înconjurat de unii dintre ideologii Partidului Republican, atrăgând inclusiv doi consilieri economici ai lui George W. Bush. A apărat cu pasiune politica lui Bush şi în special unele dintre deciziile sale cele mai controversate, precum aceea de a înfiinţa închisoarea de la Guantanamo sau programul de interceptări telefonice.

Adesea însoţit în campanie de soţia sa Anne, care vorbeşte cu uşurinţă despre lupta ei cu scleroza în plăci, şi de cei cinci fii, Mitt Romney încarnează un ideal de familie prosperă tradiţională.

Grupurile pentru drepturile animalelor l-au criticat pe Romney în timpul campaniei pentru un incident din 1983, când, fiind în vacanţă cu familia, a condus 12 ore, din Boston până în Canada, având câinele într-o cuşcă prinsă de acoperişul maşinii.

Mitt Romney a avut ambiţia de a fi noua imagine a partidului. Cândva favorabil dreptului de a face avort, el cere în prezent interzicerea avortului şi se declară un apărător al valorilor familiale tradiţionale. Mitt Romney nu fumează, nu bea alcool, cafea sau ceai, în virtutea valorilor proclamate de Biserica lui Iisus Christos şi a Sfinţilor din Zilele din Urmă (mormoni), considerată eretică de majoritatea bisericilor creştine evanghelice.

În campania din 2008 a sfârşit prin a-l susţine pe John McCain, pe care îl consideră "un adevărat erou american" şi "omul capabil să conducă ţara într-o perioadă periculosă", deşi îl criticase şi relaţiile intre ei erau reci. "Eu am părerile mele, el le are pe ale sale, dar ca partid suntem uniţi", a declarat Romney, a cărui campanie s-a adresat în special aripii conservatoare a Partidul Republican.

Dezavantajat de religia sa mormonă în ochii unor creştini evanghelici, el a afişat o poziţia utraconservatoare în problemele sociale, ca imigraţia, o poziţie dură în ceea ce priveşte politica externă şi una ortodoxă în chestiunile economice.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

recomandari

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro