După trei zile de blocadă totală, legăturile Brăilei cu Bucureştiul, prin Slobozia şi Buzău, au fost reluate ieri, când drumurile naţionale 21 şi 2B au fost redeschise pentru circulaţie. Doar pe DN 21 Brăila - Slobozia se circula, însă, şi dincolo de limita de judeţ, fără restricţii pentru autoturismele cu masa maximă autorizată mai mică de 7,5 tone. Pe DN 2B Brăila - Buzău, la graniţa cu judeţul vecin, un filtru al Poliţiei lăsa să treacă doar câte zece maşini, la un anumit interval de timp, deoarece şoseaua nu fusese eliberată complet de zăpadă şi exista riscul să se producă blocaje. Drumarii sperau ca, până astăzi dimineaţă, să reuşească să cureţe carosabilul suficient de mult, încât circulaţia să se desfăşoare în ambele sensuri fără probleme şi să poată fi lăsate să iasă pe traseu inclusiv TIR-urile cu marfă. De ridicarea restricţiilor pentru maşinile cu masa maximă autorizată mai mare de 7,5 t depindea şi aprovizionarea supermarket-urilor din municipiul nostru. Din marile centre comerciale continuau să lipsească, ieri, mărfuri precum fructele, legumele, produsele lactate, preparate din carne. Reamintim că penuria de alimente s-a făcut simţită încă de la începutul săptămânii, când viscolul a provocat închiderea tuturor drumurilor naţionale de pe teritoriul judeţului nostru. Comercianţii sperau ca începând din noaptea de joi spre vineri să fie ridicate restricţiile de circulaţie, astfel încât să-şi poată aproviziona magazinele. Administratorul unui hipermarket ne-a declarat că, din momentul în care TIR-urile vor putea circula din nou, mărfurile ar putea fi aduse la raft în maxim patru - cinci ore.
Ieri, încă se mai acţiona pentru deszăpezirea drumurilor naţionale
Rutele spre Râmnicu Sărat şi Focşani continuau, ieri, să fie nefuncţionale, din pricina situaţiei dificile din judeţele Buzău şi Vrancea. Astfel, DN 22 Brăila - Râmnicu Sărat era deschis doar pe tronsonul corespunzător judeţului Brăila. Dincolo de Gradiştea încă nu se putea circula. Şi pe DN 23 Brăila - Focşani se ridicaseră restricţiile doar pe teritoriul judeţului nostru, în timp ce dincolo de satul Olăneasca, odată intraţi pe tronsonul din Vrancea, şoferii riscau să rămână înzăpeziţi din cauza troienelor care încă nu fuseseră îndepărtate de pe carosabil.
Ieri, 12 drumuri judeţene brăilene continuau să fie impracticabile. Este vorba despre DJ 221 Râmnicelu - Şuţeşti - Ianca; DJ 202A Gradiştea - Racoviţa - Ariciu - Gulianca; DJ 221C Siliştea - Mărtăceşti; DJ 221B Brăila - Vădeni; DJ 211 Oprişeneşti - Bordei Verde - Zăvoaia; DJ 203S Surdila Găiseanca - Făurei; DJ 203R Cireşu - Batogu - Lişcoteanca; DJ 203T Jirlău - Vişani; DJ 203A Galbenu - Vişani - Plăsoiu; DJ 255A Silistraru - Unirea - Gropeni; DJ 202D Scorţaru Nou - intersecţia cu DJ 202A. Utilajele Consiliului Judeţean reuşiseră să intre la deszăpezire doar pe şase şosele cu statut de drum judeţean. Astfel, se acţiona pe DJ 212 Cuza Vodă - Berteştii de Jos - Mihai Bravu; DJ 202B Latinu - Scorţaru Nou - Gemenele - Movila Miresii - Ţepeş Vodă - Urleasca; DJ 203 Galbenu - Făurei - Ulmu - Dudescu - Zăvoaia - Însurăţei; DJ 203P Vultureni - Cireşu; DJ 211 Dudeşti - Dudescu; DJ 211B Mihai Bravu - Victoria.
Zăpadă ca în poveştile bătrânilor
Zăpezi cât casa
Fenomenele meteorologice cu care s-a confruntat judeţul nostru de la începutul acestei săptămâni au avut o intensitate cum rar le-a fost dat să vadă multor brăileni. După viscol, în satele brăilene s-a ajuns la situaţii cum se mai auzeau, în ultima vreme, doar în poveştile bătrânilor: zăpezi cât casa şi curţi îngropate, pur şi simplu, în nămeţi. Exemple am găsit la doar 25 de kilometri de municipiu, în satul Comăneasca, pe ruta Brăila - Râmnicu Sărat. Căsuţa modestă a lui Nicolae Tănase, un bătrân de 65 de ani, era, ieri, străjuită de un morman de zăpadă ce-i ajungea până aproape de acoperiş. În ciuda vârstei înaintate, locatarul casei se minuna ca un copil de troienele formate de vânt chiar lângă pereţii săi. "N-am mai văzut aşa ceva în viaţa mea!", ne-a mărturisit bătrânul şi, bucuros că-i facem poze, s-a urcat sprinten pe movila de zăpadă, de unde ne-a făcut semnul victoriei, bucuros. L-am întrebat dacă mai are provizii în casă şi ne-a spus că, "Mulţumesc lui Dumnezeu, nu duc lipsă de nimic!".
Puţin mai încolo de locuinţa lui Nicolae Tănase, chiar la ieşirea din Comăneasca, unde şoseaua face o uşoară curbă, vântul a viscolit zăpada şi a depus-o, înaltă de aproape doi metri, peste curtea lui Aurel Onica. Spre deosebire de vecinul său, acesta nu prea era bucuros de întoarcerea iernilor de altădată. "Nu mai am nicio şansă să ies cu maşina din curte. Şi aveam treabă, mărfuri de cărat... Acuma stau cu ea îngropată în zăpadă, cine ştie până când", ne-a spus Aurel. Ajutat de prieteni şi rude, acesta reuşise până ieri să îşi dezgroape casa şi o parte din curte din nămeţi. Putea, aşadar, să meargă prin curte, dar nu mai putea să iasă pe poartă. Când deschidea poarta, avea în faţă un zid de zăpadă. "De vină sunt şi ăştia care au făcut deszăpezirea. Au luat zăpada cu freza de pe şosea şi mi-au aruncat-o mie în poartă. În mod normal, trebuia să vină cu un utilaj şi să-mi elibereze ieşirea din curte. Dar cine să facă asta? Dacă ar fi să vorbesc cu un şofer de pe un utilaj de-ăsta, mi-ar cere bani. De unde atâţia bani?", îşi exprima nemulţumirea Aurel Onica. Omul se împăcase cu ideea că, până la primăvară, n-o să-şi mai poată scoate din curte maşina - o Dacie papuc carosată - cu care făcea transport de mărfuri. Spre norocul său şi al soţiei sale, deocamdată zidul de zăpadă din faţa curţii este îngheţat sloi şi se poate merge pe el ca pe pământ. Aşa că, dacă vrea să iasă din curte, se poate folosi de o scară, pe care să urce până la vârful nămeţilor.
O familiei din Comăneasca nu mai poate ieşi din curte din cauza nămeţilor
Bătălie pentru viaţă
După cum se ştie, autorităţile centrale au închis drumurile naţionale din judeţul nostru, ca şi pe cele din alte câteva judeţe, pe considerentul că atât timp cât bate vântul şi e viscol eforturile de deszăpezire sunt zadarnice. Asta nu înseamnă, însă, că utilajele au stat chiar degeaba. În zilele de marţi şi miercuri, când viscolul a fost la apogeu, mai multe utilaje au plecat pe teren, cu misiunea de a deschide drumurile pentru ambulanţele care erau chemate în judeţ la urgenţe medicale. Însă, cu toată asistenţa utilajelor de deszăpezire, trei maşini ale Serviciului de Ambulanţă Judeţean au rămas blocate între nămeţi. Atât pacienţii cât şi persoanalul medical şi şoferii utilajelor au avut nevoie de ajutor. În sprijinul lor au plecat alte utilaje, trimise de Secţia Drumuri Naţionale dar şi de primăriile localităţilor din apropiere. De mare ajutor au fost şi două detaşamente de jandarmi, care au plecat marţi dimineaţă din Brăila, unul la Făurei şi unul la Ianca. În prima parte a zilei de marţi, când încă nu se formaseră troiene de peste un metru, iar pe şosele erau doar suluri de zăpadă de până la jumătate de metru înălţime, jandarmii au ajutat 11 şoferi să îşi continue drumul. Ei au dat la lopată zăpada de pe roţi, au împins maşinile, le-au tras la şufă, când a fost cazul, şi au reuşit să le repună în circulaţie, astfel încât să poată ajunge la adăpost, în localitatea cea mai apropiată. O misiune extremă a primit, marţi după-amiază, grupa de 11 jandarmi care plecase spre Ianca. Ei au fost trimişi spre localitatea Târlele Filiu, în ajutorul unei ambulanţe care rămăsese blocată în urgia albă ce se dezlănţuise cu o furie aproape apocaliptică. Fusese trimis în ajutorul ei şi un tractor cu lamă, care însă s-a înzăpezit la rândul său. Între Ianca şi Târlele Filiu sunt aproape 11 kilometri. În condiţii greu de descris în cuvinte, cu vântul ce bătea din toate părţile ridicând în aer o perdea albă de zăpadă transformată în ace de gheaţă, jandarmii au mers şase kilometri până la ambulanţa prinsă în nămeţi. Acolo îi aşteptau asistenta şi şoferul de pe salvare, pacientul lor - un bătrân de 76 de ani -, dar şi şoferul de pe utilajul de deszăpezire. Speriaţi de potopul alb din jurul lor, aceştia nu aveau curaj să plece de lângă maşinile blocate, iar dacă ar fi stat pe loc viaţa le-ar fi fost pusă în pericol. Spre norocul lor, jandarmii au reuşit să-i găsească, deşi este foarte greu să te poţi orienta, în câmp, în asemenea condiţii. Pacientul de 76 de ani a fost învelit în pături, improvizându-se o targă ce avea pe post de mânere lopeţile folosite pentru deszăpezire. După o foarte scurtă organizare, grupul a plecat spre Târlele Filiu, sat aflat la circa cinci kilometri distanţă. Plutonierul Sorin Neftode, purtător de cuvânt al IJJ Brăila, s-a aflat printre salvatori. El ne-a povestit că, în drum spre adăpost, jandarmii care cărau targa cu pacientul se schimbau foarte des între ei, deoarece se înainta extrem de dificil.
"Cei care duceau pacientul se schimbau foarte des, întrucât întâlneam movile de zăpadă chiar şi de doi - trei metri înălţime, iar efortul depus era extrem de mare. Viscolul îţi tăia răsuflarea. N-o să uit niciodată cum pe gene se forma gheaţă care ne îngreuna şi mai mult vizibilitatea. Pentru a putea vedea, trebuia să desprindem cu mâna gheaţa de pe gene, care făcea corp comun cu cea de pe sprâncene şi căciulă. Vântul bătea din toate direcţiile, n-aveai nicio şansă să te adăposteşti", îşi aminteşte plutonierul Neftode.
După mai multe ore de luptă cu viscolul şi nămeţii, jandarmii au reuşit să ajungă în Târlele Filiu, unde au găsit adăpost şi ei, dar şi personalul de pe ambulanţă şi şoferul de pe utilajul de deszăpezire. Peste noapte, jandarmii au dormit în căminul cultural din localitate. Personalul medical a stat în casa pacientului, pe care l-au îngrijit până a doua zi, când, cu ajutorul unor utilaje de deszăpezire s-a putut pleca spre spital. Maşina ambulanţei a fost lăsată pe drumul înzăpezit. Jandarmii au revenit în Brăila miercuri seară, după două zile de luptă istovitoare cu natura dezlănţuită.
Dunărea a îngheţat aproape complet
Dunărea s-a făcut sloi
Un efect al gerului din ultima perioadă a fost îngheţarea aproape totală a Dunării. Ieri, din cauza podului de gheaţă format pe aproape toată lăţimea fluviului, nu se mai putea trece cu bacul spre Insula Mare a Brăilei. Pentru ca Dunărea să nu îngheţe de la un mal la altul, împingătorul "Galaţi 3", a fost scos să patruleze în dreptul Brăilei. Spre judeţul Tulcea, pe la trecerea Smârdan, s-au făcut traversări, însă doar pentru cazurile urgente. Pentru a putea răzbate, podul plutitor al bacului era împins de două remorchere, iar un alt remorcher se afla în faţă, ca să spargă gheaţa.
Pe lângă faptul că au întrerupt legătura Insulei Mari cu municipiul, sloiurile de gheaţă devin din ce în ce mai periculoase, deoarece se acumulează în aval, formând baraje care fac ca nivelul fluviului să crească permanent. Astfel, dacă în urmă cu câteva săptămâni toată lumea se mira de nivelul neobişnuit de mic al fluviului, în prezent se ia în calcul varianta că ne-am putea confrunta cu inundaţii, în perioada care urmează. Până să se ajungă acolo, însă, alte fenomene periculoase au fost cauzate deja de sloiurile de gheaţă. Marţi dimineaţă, în jurul orei 9.50, din cauza gheţii, un remorcher ancorat în portul brăilean s-a scufundat. Remorcherul Aurora 2 era ancorat în Dana 21, din portul Brăila, într-o zonă în care adâncimea apei ajunge la 15 metri. Incidentul s-a produs brusc, pe fondul unei spărturi apărute în corpul vasului. În câteva minute, "Aurora 2" s-a dus la fund. Din fericire, la bord nu se aflau persoane cărora să le fie pusă viaţa în pericol. Remorcherul aparţine firmei "Tehnonav" şi a trecut recent printr-o reparaţie capitală, paguba produsă prin scufundarea sa ridicându-se la câteva sute de mii de euro.
Din cauza blocajelor de pe căile rutiere, dar şi din cauza sloiurilor de pe Dunăre, ambulanţele n-au putut ajunge nici ieri la câteva urgenţe. Din acest motiv, a fost nevoie de intervenţia elicopterelor medicale. Ieri dimineaţă, în jurul orei 10.30, un elicopter SMURD venit de la Bucureşti a aterizat pe platoul de lângă Stadionul Municipal pentru a prelua un nou-născut din Maternitatea Brăila. Bebeluşul avea nevoie urgentă de tratamente ce se pot efectua doar la Bucureşti. După-amiază, un alt elicopter SMURD Bucureşti a preluat de la Ulmu un bărbat care avea nevoie de dializă şi o femeie gravidă, aducându-i pe calea aerului la Brăila. În fine, tot ieri, un elicopter al Ministerului Administraţiei şi Internelor a decolat de la Tulcea pentru a prelua o gravidă din satul Plopi, Insula Mare a Brăilei, şi a o aduce la Brăila.
În municipiu, s-a acţionat pentru deszăpezire mult mai bine decât iarna trecută. Pe străzile importante s-a patrulat continuu cu utilaje, chiar şi luni şi marţi, când viscolul nu se oprise încă, astfel că circulaţia s-a putut desfăşura în condiţii aproape normale. Mai greu s-a acţionat, însă, pe străzile secundare. Probleme au fost cu precădere în cartierele periferice. În Chercea, de exemplu, s-a intrat la deszăpezire marţi seară, după ce străzile din centru fuseseră deja curăţate. Utilajele au deszăpezit multe străzi din acest cartier, însă pe multe altele nu se intervenise nici până ieri. Şi în cartierele de blocuri au fost probleme. În ediţia electronică a cotidianului nostru vă informam că pe Str. Cometei, din cartierul Vidin, maşinile care s-au aventurat în cursul zilei de luni au rămas blocate în nămeţi. Utilajele de deszăpezire au ajuns pe această stradă abia în cursul zilei de miercuri.
Alte ninsori aşteptate de luni
După cum se ştie, codul galben de ger rămâne în vigoare până duminică, 12 februarie. Partea proastă este că, deşi se aşteaptă o relativă încălzire a vremii începând de luni, tot atunci s-ar putea să apară din nou ninsori destul de însemnate cantitativ. Astfel, meteorologii anunţă că duminică seară ne-am putea aştepta la fulguieli, iar luni, 13 februarie, la o ninsoare în toată regula, ce s-ar putea prelungi până marţi. În atari condiţii, este foarte probabil să ne confruntăm din nou cu drumuri blocate, atât în municipiu cât şi în judeţ.
* miercuri după-amiază, în Gara Brăila au ajuns două dintre trenurile cu probleme * este vorba despre un tren care a plecat luni, din Bucureşti, cu destinaţia Constanţa, dar care a ajuns miercuri la Brăila, după ce a trecut prin Tecuci * al doilea tren a fost cel care a plecat tot luni, dar din Galaţi, cu staţie finală Bucureşti Nord şi care în prealabil s-a unit cu un alt tren, plecat tot din Galaţi, dar cu destinaţia Braşov
Ninsorile abundente şi viscolul puternic au creat grave probleme şi în circulaţia trenurilor care au plecat luni de la Galaţi şi au încercat să iasă din judeţul Brăila. Este vorba despre două trenuri formate la Galaţi, unul cu destinaţia Bucureşti, iar celălalt Braşov, care cu greu au reuşit să treacă de Făurei în judeţul Buzău. Asta, după ce iniţial s-au unit, în sensul că trenul de Bucureşti a preluat şi călătorii spre Braşov. Încercarea de a sparge zidul gros de zăpadă din judeţul vecin Buzău a fost însă sortită eşecului, drept pentru care trenurile reunite într-o singură garnitură au fost întoarse la Făurei, după ore întregi de aşteptare în nămeţi. Norocul călătorilor a fost că vagoanele erau cât de cât încălzite, însă asta nu a compensat nici pe departe lipsa de interes manifestată de autorităţile feroviare care, spun oamenii, nu le-au adus nici măcar un pahar cu apă. Autorităţile din Făurei, precum şi cele din Brăila au făcut un efort susţinut şi au adus apă, ceai şi hrană persoanelor aflate în tren. Pentru cei mai privilegiaţi dintre călători, sportivii de la echipa de fotbal a Galaţiului, salvarea din trenul groazei a venit pe calea aerului, după ce două elicoptere i-au preluat din dreptul localităţii Făurei.
Într-un final, după mai bine de 50 de ore de chin, dormit prin vagoane, şi ceilalţi călători au fost întorşi către Galaţi, având în faţă un plug de zăpadă dar şi o locomotivă puternică de la CFR Marfă. Abia miercuri, 8 februarie, după-amiază, în jurul orei 15.30, trenul groazei, aşa cum a fost denumit, a ajuns în Gara Brăila. Aici s-a încheiat infernul pentru cei mai mulţi din călători, care au povestit la coborârea din tren păţaniile prin care au trecut. Dar poveştile lor au fost egalate doar de cele ale călătorilor dintr-un alt tren al groazei, despre care nu se ştia mai nimic, dar care a ajuns la Brăila după un ocol imens în drumul spre Constanţa. Trenul respectiv plecase luni din Bucureşti şi trebuia să ajungă la Constanţa, numai că, după două zile de chin, călătorii au fost aduşi pe rută ocolitoare prin Buzău - Tecuci - Barboşi la Brăila. A plecat miercuri seară spre Făurei, pentru a-şi încerca norocul spre Dudeşti - Ţăndărei - Cernavodă - Constanţa.
De precizat că în cazul ambelor trenuri ale groazei, călătorii s-au declarat hotărâţi să acţioneze în instanţă compania CFR. Rămâne de văzut însă câţi dintre ei vor face acest pas.