Incubatorul olimpicilor | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Incubatorul olimpicilor

Sute, poate chiar mii de premii la concursuri şi olimpiade au câştigat elevii Colegiului Naţional "Nicolae Bălcescu" în ani de zile. Fiecare an şcolar mai adaugă zeci de distincţii, menţinând astfel o tradiţie începută chiar acum 150 de ani, când s-a înfiinţat liceul, una dintre primele astfel de instituţii din ţară. Sintagma "a fi elev la Colegiul «Bălcescu»" a devenit sinonimă "a avea o şansă pentru performanţă". Nu toţi elevii colegiului ajung olimpici, dar toţi se realizează după ce termină şi studiile superioare pentru că au parte de profesori care "ştiu să le spună încotro să privească şi nu ce să vadă", este de părere unul dintre profesorii care "creşte" olimpici, Nistor Moţ.

Performanţă de excepţie la matematică, informatică, fizică şi astronomie

Anul acesta tradiţia câştigării premiilor în competiţii a continuat cu multe medalii de aur, argint şi bronz. La final de an, olimpicii au fost recompensaţi cu diplome de mulţumire din partea şcolii şi urmează, probabil la iarnă, şi premiile în bani din partea administraţiei locale. Însă o discuţie cu olimpicii şi profesorii lor demonstrează că elevii sunt departe de a fi nişte tocilari, iar profesorii nu sunt nişte căpcăuni la care se învaţă de frică. Fiecare elev are la "Bălcescu" posibilitatea să-şi urmeze pasiunea.
Munca multă şi profesorii buni au fost ingredientele care l-au propulsat pe Alex Tatomir în acest an în lotul naţional de juniori la informatică. Alex a mai participat şi la Olimpiada de matematică, unde a luat medalii strălucitoare pentru că aceste discipline îl pasionează. Tot la matematică s-au mai remarcat alţi doi elevi, Mircea Barbu şi Maria Terente, care au venit cu medalii preţioase de la olimpiadă. "Matematica mi se pare uşoară pentru că pune mai mult accent pe factorul logic decât pe cel repetitiv şi învăţ lecţia din clasă. Ai mei niciodată nu mi-au spus ce să aleg, ceea ce am făcut am făcut din plăcere, dar în clasa a VII-a am participat la Olimpiada de fizică, colegii mai mari erau de la Bălcescu, m-au influenţat când am ales şcoala şi a fost o decizie bună", crede Mircea Barbu. Maria Terente este sigură că la matematică, dacă eşti deştept, faci multe pentru că nu este mult de memorat. "Mie îmi place aici pentru că dacă un profesor vede că eşti bun la o disciplină, nu te obligă să mai înveţi foarte mult şi la disciplina lui. Ne respectă preocupările şi pasiunile. Noi învăţăm, dar cea mai mare atenţie o acordăm matematicii şi ceilalţi profesori nu se supără pentru asta. Cred că mare parte din succesul nostru se datorează profesorilor, pentru că ei ne impun logica, ordinea", dezvăluie Maria Terente. Răzvan Neacşu, şi el olimpic la matematică, a recunoscut că a ales şcoala ca să continue tradiţia părinţilor. El are timp şi pentru el, şi pentru performanţă. Andrada Badea, olimpică la lingvistică şi matematică, a explicat că-i plac aceste două discipline pentru că înseamnă logică şi "logica stă la baza tuturor ştiinţelor". Andrada îşi găseşte timp şi să aibă note mari, dar şi pentru pian, canto şi tenis pentru că "în viaţă trebuie să facem cât mai multe, pentru că viaţa este o continuă căutare de răspunsuri, iar aici este o şcoală de vârf". Alţi doi veterani ai olimpiadelor recunosc deschis faptul că îşi canalizează eforturile pe disciplinele care-i interesează, iar la restul se mulţumesc cu ce prind din clasă. Este vorba de Andreea Popa, care a cucerit până acum premii la informatică, matematică, iar în acest an la fizică. Paul Crestez a fost consecvent în timp şi a participat numai la olimpiada de informatică, unde este "abonat" la premii. Ignat Marius este la început de drum, dar a luat deja medalie de argint la fizică. Radu Andrei s-a remarcat în acest an la matematică, fizică, informatică şi astronomie. Este în lotul lărgit la astronomie şi se poate califica şi la olimpiada internaţională pentru juniori, urmează şi ştiinţe pentru juniori. La celelalte discipline se descurcă şi are timp şi pentru el: în ultimul an a învăţat să cânte la chitară.

La "Bălcescu" poţi deveni olimpic la orice disciplină

Andra Ştefan este olimpică la chimie şi ştie că pentru a obţine premii este foarte mult de muncă. Ea a început studiul chimiei organice cu un an înainte ca să aibă timp să aprofundeze, dar asta nu înseamnă că stă numai cu nasul în carte. Are note bune la toate disciplinele, citeşte, desenează şi cântă la pian atunci când are timp liber. Alţi doi elevi, dar de la gimnaziu, sunt calificaţi la faza naţională a Concursului de chimie "Raluca Lipan", Cristian Mihăilescu şi Corina Preda. Ei sunt atraşi de partea practică a disciplinei, de faptul că îşi găseşte aplicabilitate în viaţa de zi cu zi, dar au timp şi de relaxare. Cristian Mihăilescu iese cu bicicleta, cântă la chitară, joacă tenis. Corina Preda, pe lângă recent descoperita pasiune pentru chimie, tocmai pentru că a lucrat mai mult la această disciplină, se odihneşte citind beletristică şi învăţând limbi străine. "Partea practică este atractivă, dar şi partea teoretică pentru că este logică. Trebuie să înveţi şi teorie, şi practică pentru că dacă îţi pică o problemă şi nu ştii partea teoretică nu poţi rezolva", a explicat Corina Preda. Ştefan Puia a transformat pasiunea sa pentru tehnologie în succes la olimpiada de Tehnologia Informaţiei şi Comunicării. Nu numai că ia premii la concursuri, dar deja creează site-uri şi mai şi câştigă ceva bani din asta. "Anul trecut a luat Premiul II la olimpiadă, se descurcă bine şi la celelalte discipline, încearcă din clasă să rezolve anumite sarcini. În clasă mai sunt elevi care au aceeaşi dotare intelectuală, dar munca face diferenţa", a punctat esenţialul prof. Liliana Arici.
Cezar Barbu, olimpic la biologie, a mărturisit că acest obiect este pentru el o pasiune, pentru că vrea să devină un medic de excepţie. El are timp şi de relaxare, iar pentru celelalte discipline se bazează mai mult pe ce prinde în clasă. Aceeaşi strategie o aplică şi cealaltă olimpică la biologie, Maria Bujor. Ea a povestit că atunci când îşi face lecţiile lasă biologia la urmă pentru că acolo totul merge mult mai uşor şi repede. "Biologia nu este o materie pentru care înveţi ca să mergi la olimpiade şi să iei un premiu. Să-ţi placă biologia este un stil de viaţă, să te informezi mereu, să ştii ce este nou. Am participat şi la sesiunea de comunicări ştiinţifice şi am făcut un studiu pe memorie chiar în şcoală. Şi mi s-a părut interesant să aplic ceea ce am învăţat", este părea Mariei Bujor, elevă în clasa a X-a. Profesoara celor doi olimpici de la biologie, Maria Ionescu, încearcă să-i atragă spre acest obiect pe toţi elevii, combinând activitatea obişnuită cu diverse concursuri sau evenimente. "Vrem să ne detaşăm de manuale, de programă, să înţelegem că biologia înseamnă tot ce este în jurul nostru", explică profesoara M. Ionescu. O altă olimpică aflată la început de drum, Raluca Sbârnea, a luat un premiu special la Olimpiada de geografie şi nu s-a speriat de efort pentru că îi place şi a prins totul foarte uşor.

Reţeta secretă a colegiului pentru a fi "profesor bun"

Profesorii de la "Bălcescu" ştiu că elevii pe care-i au sunt deosebiţi. Mariana Cîineanu a remarcat faptul că mintea acestor copii este lucrată în aşa fel încât nu se opresc niciodată la ceea ce primesc de la şcoală. "Nu cred că performanţa se obţine doar din toceală. Ei gândesc şi înţeleg. Apoi, când se întâlnesc elevul şi profesorul, se creează o afinitate din punct de vedere academic şi apare succesul", este convinsă prof. Cîineanu. Gabriela Mitache, profesoara de fizică a lui Marius Ignat, dezvăluie faptul că nu insistă ca elevii să meargă spre competiţii, ci îi determină să vină spre ea pentru ca apoi să îi ajute cu ce trebuie. "Cristian Mihăilescu şi Corina Preda sunt elevi extraordinar de buni şi la fizică. Chiar dacă ei spun că acordă mai puţină atenţie, eu nu simt acest lucru, dimpotrivă, sunt foarte activi în timpul orei de fizică. Ei caută mereu răspunsuri şi noi îi îndrumăm cum să le găsească. Apoi cred că familia joacă un rol foarte important. Se poate face performanţă fără familie, dar în cazuri excepţionale, deoarece copilul ar avea un alt obstacol de depăşit", îşi exprimă convingerea profesoara Gabriela Mitache. Cristian Toncea este uimit de cât de mult a evoluat într-un an Alex Tatomir: a început anul trecut şi acum e în lotul pentru internaţională la Informatică. "Noi avem dotare şi profesori foarte buni, o catedră care are rezultate, catedra de matematică ne sprijină, aşa că elevii au toate condiţiile", punctează cadrul didactic. Şi Aurelia Stroe a remarcat că, de fapt, copiii deştepţi se mobilizează singuri, iar ei, ca profesori, nu trebuie decât să-i îndrume şi să le creeze condiţiile în care ei să evolueze. "Toţi copiii prezenţi aici nu sunt copiii obişnuiţi, asta să fie clar. Sunt înzestraţi cu capacităţi deosebite, inteligenţă peste normal, dorinţă de muncă şi acestea cuplate duc la succes. Sunt copii care au zece peste tot şi ar putea face performanţă la orice obiect. Mai sunt şi în clase copii foarte buni dar nu sunt aici pentru că olimpicii au muncit mai mult. Măiestria noastră se vede atunci când reuşim să scoatem copiii clasă şi să-i ducem spre performanţă", este de părere prof. Aurelia Stroe. Profesoara lui Alex Tatomir, Simona Slobodeanu, a explicat că atunci când întâlneşte un copil pasionat se consideră cea norocoasă pentru că este uşor de lucrat cu el. "Noi lucrăm suplimentar, dar dacă ar fi să compar programul nostru cu al altor licee care au performanţe la matematică, noi lucrăm destul de puţin. Sunt şcoli unde se fac opt sau 12 ore pe săptămână, iar noi avem patru ore şi trebuie să ne ocupăm şi de ceilalţi copii din clasă, ca să descopere toţi partea frumoasă a matematicii, nu doar pentru note sau pentru un examen", explică prof. Slobodeanu.

Profesorii de olimpici sunt foşti elevi olimpici

Profesoara Mariana Câineanu ştie că pentru concursuri şi profesorii trebuie să fie bine pregătiţi şi că foarte greu se poate face performanţă fără sprijinul părinţilor, care le insuflă şi respectul pentru şcoală. "Când ai asemenea copii trebuie să te pregăteşti continuu, dar ţine şi de experienţa pe care o acumulezi, felul în care îl provoci să vină spre tine. Este important ca şi profesorul să fi făcut performanţă când era elev pentru că se raportează la modele care au ştiut să ne stimuleze, să ne scoată din rând", a remarcat profesoara Adriana Bogatu. Aceeaşi idee a reiterat-o şi profesorul Liviu Arici, care a explicat că pentru orele zilnice de la clasă nu trebuie să mai muncească prea mult, pentru că face acest lucru de 35 de ani, dar pentru olimpiade totul e o provocare permanentă şi satisfacţiile vin din bucuria copiilor când se întorc cu premii. "Pentru performanţă trebuie să te pregăteşti mereu pentru că dificultatea subiectelor a crescut din an în an. Ce se dă acum la clasa a XI-a şi a XII-a nici nu se învaţă la liceu şi trebuie multă muncă suplimentară şi din partea profesorului, dar, pentru partea practică, trebuie să stăm multe ore în laborator", a mai arătat prof. Liviu Arici.

Există şi o insulă de umanism

Faptul că la "Bălcescu" poţi să fii olimpic la orice disciplină vrei, indiferent de profilul ales, este demonstrat de performanţele din ultimii şapte ani ale elevei Alexandra Struţă. A luat premii în fiecare an la Olimpiada de limba română, deşi este la profil matematică-informatică şi acum dă examen de admitere la Facultatea de Medicină de la Bucureşti. "Premiul de anul acesta încununează eforturile din ultimii ani. Româna îmi place de mult, îmi place să citesc şi să scriu pentru că totul are foarte multă logică. Mie mi-a plăcut mereu nu să învăţ neapărat, ci să aflu lucruri noi. Orice părinte îşi doreşte pentru copil o educaţie foarte bună şi aşa am ales «Bălcescu», pentru că am vrut să învăţ. Ca să evoluezi trebuie să existe compatibilitate între mintea elevului şi a profesorului şi să fii împins de la spate în permanenţă", este convinsă Alexandra Struţă. Profesoara sa, Adriana Bogatu, precizează că Alexandra este un copil foarte bun, cu zece la toate. "Ea trăieşte din acest spirit de competiţie, stă sub semnul provocării şi mă ajută să fiu mereu în formă, pentru că trebuie să ştiu să-i răspund mereu la întrebări. Toţi copiii de aici sparg tiparele pentru că ei participă mereu la concursuri, sunt buni peste tot, au logica discursului şi nu am emoţii pentru ei", se mândreşte profesoara Adriana Bogatu.
La limita dintre real şi uman există un concurs aflat abia în al doilea an, Olimpiada de lingvistică, unde s-au remarcat două eleve de la "Bălcescu". Pianista Dafina Trufaş a declarat că-i place lingvistica pentru că îmbină logica, gramatica şi matematica. "Încerc să învăţ la toate şi dacă nu-mi ajunge timpul apelez la logică şi reţin cunoştinţele noi legându-le de ceea ce ştiu deja. Logica mă duce la succes", este convinsă Dafina Trufaş, care în timpul liber face pian de performanţă. Miruna Vlad a obţinut şi ea un loc fruntaş la lingvistică şi-i place tocmai pentru că îmbină disciplinele amintite şi de Dafina. Pentru că îi plac ştiinţele în general a învăţat şi este calificată la faza naţională a Olimpiadei de ştiinţe.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro