Programa pentru acest curs a fost aprobata recent de Ministerul Educatiei prin Ordinul ministrului nr. 4.699 din iulie 2008, iar cursul este elaborat astfel incit sa fie parcurs intr-un an scolar.
Acesta este structurat in opt mari teme, prin intermediul carora situatia Romaniei in perioada regimului comunist este abordata din multiple perspective: "Comunismul in Romania", "Preluarea puterii in Romania", "Mecanisme de mentinere a puterii", "Economia in timpul regimului comunist din Romania", "“Celalalt” in regimul comunist", "Rezistenta si disidenta in timpul regimului comunist", "Anul 1989 in Europa si evenimentele din Romania" si "Mostenirea comunismului in anii '90".
Prin setul de valori si atitudini propuse, relationare pozitiva cu ceilalti, asumarea unor valori personale care sa confere identitate persoanei, gindire critica, flexibila si prospectiva, acceptarea diversitatii de optiuni in viata privata si in cea publica, a diversitatii etnice, sociale, religioase, culturale, acceptarea reprezentarilor multiple asupra istoriei, vietii sociale, culturii etc, aceasta programa sustine finalitatile programei scolare pentru disciplina istorie.
Documentul propune, de asemenea, un demers didactic axat pe patru coordonate: o deconstructie a mecanismelor de putere si psihologice pe care s-a intemeiat instaurarea comunismului in Romania si mentinerea la putere a regimului comunist, o oferta de cunoastere centrata pe exersarea demersurilor si actiunilor civice democratice, realizarea unui demers autonom de cunoastere si un exercitiu care are in vedere educarea elevilor pentru utilizarea resurselor care sustin invatarea permanenta.