Primii pasi pentru finantarea unei afaceri | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Primii pasi pentru finantarea unei afaceri

Cel mai mare obstacol de care se lovesc tinerii intreprinzatori este cu siguranta lipsa banilor. Degeaba ai o idee geniala cu care poti scoate profit, daca nu ai suficiente resurse financiare pentru a porni la drum. In fond, banii sint cei mai importanti atunci cind vrei sa demarezi o afacere. Iar daca nu dispui de un capital propriu, trebuie sa ai citeva indicii care sa te indrume catre sursa de bani. Ghidul Tinarului Intreprinzator, elaborat de Agentia Nationala a Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Cooperatie, ofera suficiente date in acest sens.

Primii pasi catre un credit bancar

Cea mai cunoscuta sursa de finantare este, bineinteles, creditul bancar. Exista insa o problema. Bancile sint reticente in a imprumuta firmele nou infiintate - si asta pentru ca nu au garantia ca vor primi banii inapoi, fie pentru ca societatea respectiva nu ofera garantie, fie nu are experienta necesara. Atentie, insa, atunci cind iti prezinti firma nou-infiintata unei banci. Ea trebuie sa fie pusa in cea mai buna lumina posibila. Iata, asadar, care sint pasii pentru accesarea unui credit bancar. In primul rind, trebuie sa te informezi despre liniile de finantare de la banci, agentii de microcredite sau organizatii non-guvernamentale. Al doilea pas ar fi alegerea institutiei si a liniei de credit in functie de conditiile de finantare. La fel de importanta este si elaborarea planului de afaceri - eventual poti apela la servicii de consultanta. Nu trebuie sa uiti de pregatirea documentelor solicitate la banca, precum si de evaluarea corecta a garantiilor disponibile.
Evident, pentru obtinerea de la banca a unei finantari, intreprinzatorul trebuie sa ofere bancii anumite garantii reale pentru rambursarea creditului. Acestea pot fi imobile, echipamente sau automobile pe care intreprinzatorul sau firma sa le au in posesie si pe care sint dispusi sa le ipotecheze sau gajeze in favoarea bancii. Conform legii, bancile nu pot oferi credite rambursabile fara a-si securiza investitiile. Asadar, bancile solicita garantii (de preferinta imobiliare) care sa acopere aproximativ 120% din valoarea creditului plus dobinda.
Gasirea acestor garantii, in special pentru firmele tinere, aflate pe piata de doi sau trei ani este practic imposibila, daca firma nu are in patrimoniul sau astfel de garantii. Pe de alta parte, bancile urmaresc o garantie cit mai lichida si exigibila, pentru ca nu doresc sa se transforme in agentii imobiliare. Pentru oferirea altor tipuri de garantii decit cele imobiliare exista diverse formule (fonduri de garantare, regarantare, scrisori de garantie din partea altor banci etc.). Cele mai cunoscute sint fondurile de garantare de credite. Aceste fonduri garanteaza prin scrisori de garantie firmele care doresc sa obtina un credit rambursabil. In Romania exista trei fonduri de garantare: Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM, Fondul Roman de Garantare a Creditului si Fondul de Garantare a Creditului Rural.

Finantari obtinute prin programe de promovare a IMM-urilor

Daca vrei sa nu te lovesti de reticenta bancilor privind finantarea noii tale afaceri, ai in vedere si programele de finantari, mai ales cele nerambursabile, care se adreseaza in special intreprinderilor nou-infiintate. In acest sens, exista un model foarte clar de documentatie care trebuie intocmit, conform datelor ANIMMC. Documentatia odata intocmita va intra in competitie cu dosarele altor firme nou-infiintate, iar cele mai bune proiecte vor primi finantare. Aceste tipuri de programe tip suport pentru IMM-uri sint atit finantari rambursabile, cit si finantari nerambursabile. Finantarile rambursabile constau in finantarea anumitor banci din banii publici, banca urmind sa refinanteze intreprinderile. In acest caz, dobinda este mai mica decit dobinda pietei. In schimb, finantarile nerambursabile reprezinta ajutoarele financiare acordate intreprinderilor care provin in principal de la bugetul de stat sau de la Uniunea Europeana ori alte organizatii internationale.

Fondurile de capital de risc - avantaje si dezavantaje

Prin sistemul fondurilor de capital de risc, intreprinzatorul primeste un partener in afacere, care aduce o suma importanta de bani ca aport la capitalul social al societatii. In general, fondul doreste sa fie actionar minoritar la societate si sa-si retraga participarea in aproximativ cinci ani.
Acest tip de asociere prezinta insa un mare inconvenient:
intreprinzatorul trebuie sa participe cu o suma mai mare decit a fondului, pentru ca fondul sa-si pastreze pozitia de actionar minoritar. In afara de acest lucru, in Romania fondurile de capital de risc nu sint destinate in special IMM-urilor, ci mai ales firmelor mari care doresc o infuzie de capital pentru o anumita perioada. Desigur, exista posibilitatea ca un fond de risc sa doreasca sa fie partener si cu o firma nou-infiintata.
In cazul in care un intreprinzator convinge un fond de capital de risc sa i se alature intr-o afacere, atunci firma respectiva are unele avantaje. In primul rind primeste o infuzie de capital pe o perioada indelungata, timp in care nu trebuie sa plateasca dobinzi. Aceasta infuzie de capital nu figureaza in evidentele firmei ca datorii, ci ca surse financiare proprii (este aport la capitalul social). De asemenea, odata cu banii fondul aduce si specialistii sai care vor asista intreprinzatorul la managementul firmei.

Echipamente in leasing

Leasingul este o alta solutie de creditare pe termen mediu si lung pentru procurarea de echipament industrial. In acest sens, solicitantul poate apela la o societate de leasing. Echipamentul se cumpara de catre societatea de leasing si se inchiriaza ulterior solicitantului. De multe ori, solicitantul insusi este mandatat in numele societatii de leasing sa cumpere echipamentul de care are nevoie. Contractul de leasing se va incheia apoi intre societatea de leasing si solicitant, iar prin acest contract, solicitantul primeste in folosinta echipamentul. Aceasta forma de leasing se mai numeste si "leasing comercial", reprezentind forma principala de leasing.
Mai exista leasing "lease-back" si "time-sharing". In forma de "lease-back", posesorul echipamentului se confunda cu solicitantul care are nevoie urgenta de bani. In acest caz, el vinde utilajul unei societati de leasing, inchiriindu-l apoi de la aceasta. In forma de time-sharing sint mai multi solicitanti care vor sa utilizeze acelasi echipament, dar fiecare il foloseste o anumita perioada de timp. De exemplu, trei societati vor sa construiasca fiecare cite o hala de productie. Pentru aceasta nu vor cumpara fiecare cite o macara, ci vor inchiria toate trei o singura macara urmind sa o foloseasca pe rind.

Credite de la furnizori si de la clienti

Finantarea prin aceasta metoda este numai pe termen scurt, potrivit ANIMMC fiind una dintre cele mai ieftine finantari. Un cumparator achizitioneaza un produs de la un furnizor si se obliga sa-l plateasca peste o anumita perioada. In tot acest timp, el foloseste in interesul firmei proprii banii pe care ar fi trebuit sa-i achite furnizorului. Invers, un cumparator achita unui furnizor o suma de bani, iar acesta livreaza bunul sau presteaza serviciul la o data ulterioara. In toata aceasta perioada, furnizorul poate sa foloseasca banii clientului in interesul firmei proprii. Aceste forme de credit se numesc credite reale. Bineinteles, acest tip de finantare reciproca se face intre parteneri de afaceri care prezinta incredere unul pentru celalalt, iar sumele care se vehiculeaza nu sint foarte mari, dar sint suficiente pentru a optimiza fluxul de numerar al unei firme pentru o perioada scurta de timp.
Concluzionind, in opinia specialistilor ANIMMC, in momentul infiintarii unei firme, cel mai bun lucru posibil este startul prin forte proprii. De aceea, este recomandat un inceput, posibil mai modest, dar care sa fie continuat printr-o dezvoltare sustinuta a activitatii firmei.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro