• luni, marți și miercuri orele de română, matematică și istorie pentru Bacalaureat, iar în restul săptămânii proiecte interdisciplinare, învățare aplicată și timp pentru respirație • acesta este, din 2022, noul ritm al liceenilor din Brăila care învață în școli-pilot, după modelul «Lazăr» implementat de Colegiul ”Gheorghe Lazăr” din București, un program ce permite adaptarea orarului și a conținuturilor la nevoile reale ale elevilor • în colegiile ”Gh. M. Murgoci”, ”Nicolae Bălcescu”, ”Nicolae Iorga”, ”Ana Aslan” și în liceul ”C. Angelescu” din Ianca, elevii și profesorii experimentează o școală care își schimbă reperele: mai puțin volum, mai mult sens
În ultimii ani, mai multe licee din Brăila au fost incluse în programul național de școli pilot derulat de Ministerul Educației, fiecare experimentând formule proprii de adaptare a curriculumului și a metodelor de predare-evaluare. Printre acestea se numără Colegiul Național ”Gh.M.Murgoci”, Colegiul Național „Nicolae Iorga”, Colegiul Național „Nicolae Bălcescu”, Colegiul Național ”Ana Aslan” și Liceul Teoretic „Constantin Angelescu” Ianca, instituții care au introdus modele flexibile de organizare a orelor, programe de consiliere și instrumente moderne de evaluare, în încercarea de a face învățarea mai eficientă și relevantă pentru elevi.
Colegiul Național ”Nicolae Iorga” Brăila – curriculum adaptat și inovație prin PNRR
Pregătire intensivă pentru Bacalaureat, timp mai bine gestionat și proiecte transdisciplinare. Din anul 2022, Colegiul Național ”Nicolae Iorga” Brăila pilotează un model de organizare a ultimului an de liceu bazat pe curriculum adaptat pentru clasele a XII-a. Potrivit profesoarei Elena Simona Doroftei, directorul colegiului, ideea centrală a fost aceea de a oferi elevilor mai mult timp pentru pregătirea disciplinelor de Bacalaureat, reducând presiunea programului tradițional. ”Elevii vin la școală trei zile pe săptămână – luni, marți și miercuri – și participă la cursurile disciplinelor pe care le susțin la examenul de Bacalaureat. În rest, lucrează la teme și proiecte transdisciplinare, care integrează conținuturi din alte domenii. Este o organizare care le permite să se concentreze pe ceea ce contează pentru ei în această etapă”, explică directorul colegiului. Modelul aplicat urmărește eficiența timpului de studiu, diminuarea stresului și dezvoltarea competențelor aplicate, iar primele rezultate arată o implicare mai bună a elevilor în procesul de învățare. Profesorii afirmă că orele sunt mai dinamice, iar comunicarea elev-profesor s-a îmbunătățit datorită ritmului mai relaxat al programului.
Din anul școlar 2025–2026, colegiul a fost selectat pentru derularea unui proiect amplu, intitulat „Cuantificarea performanțelor procesului educațional”, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta C15 – Educație, Reforma 7.
Bugetul aprobat este de 1.145.795,50 lei, iar proiectul se desfășoară sub coordonarea Ministerului Educației, vizând îmbunătățirea managementului școlar și a calității evaluării. ”Scopul este de a îmbunătăți calitatea actului educațional printr-un aport inovator. Vrem să dezvoltăm un mediu educațional adaptat unei societăți în continuă schimbare, să modernizăm metodele de evaluare și să oferim profesorilor oportunități de formare și mentorat”, a precizat profesor Elena Simona Doroftei, directorul Colegiului Național ”Nicolae Iorga”. Proiectul implică 100 de elevi de clasa a XII-a, care beneficiază de consiliere în carieră; acces la o platformă cu teste standardizate pe nivele și profiluri; activități de învățare autoreglată; sprijin individualizat pentru Bacalaureat. În paralel, 26 de cadre didactice, inclusiv directorul, participă la programe de formare continuă și mentorat axate pe utilizarea tehnologiei în educație; implementarea unor metode inovative de predare și evaluare; dezvoltarea competențelor pedagogice și digitale. Potrivit informațiilor transmise, programul pilot a contribuit la reducerea absenteismului, creșterea motivației elevilor și adaptarea mai bună la cerințele examenului de Bacalaureat. La finalul anului școlar 2025–2026, va fi realizată o analiză completă pentru a decide dacă modelul va fi continuat și după încheierea perioadei de pilotare.
Directorul Colegiului Național ”Gh. M. Murgoci”, profesor Mihaela Giurcă, afirmă că liceul aplică un model similar din anul 2022, prin care elevii de clasa a XII-a parcurg trei module cu curriculum integral și două module finale adaptate, dedicate pregătirii pentru Bacalaureat. ”Acest model răspunde nevoilor reale ale elevilor, le permite o concentrare mai bună și o gestionare eficientă a timpului de studiu”, explică profesor Giurcă. ”De când am început, din 2022, pilotarea modelului curricular inspirat de Lazăr, am urmărit constant ca schimbările să fie nu doar formale, ci să producă rezultate reale pentru elevi. Obiectivul nostru a fost să oferim un cadru în care elevii de clasa a XII-a să se concentreze în ultimele module pe materiile de Bacalaureat, iar disciplinele care nu intră la examen să fie susținute prin proiecte sau online, după o structură flexibilă. Rezultatele din Bacalaureat confirmă că direcția este bună: media colegiului a fost în topul județului — spre exemplu, în 2024-2025 am avut media 9,25, ceea ce ne plasează printre elevii de vârf, nu doar în ceea ce privește promovabilitatea (100%), ci și în notele medii, fiind poziționați la nivel național pe locul 17. Am observat, de asemenea, o implicare mai mare din partea elevilor, mai multă responsabilitate față de materia pe care o studiază pentru examen, și o colaborare mai bună între profesori pentru coordonarea proiectelor transdisciplinare. Programul mai flexibil le permite elevilor să-și gestioneze mai bine timpul, iar pentru disciplinele care nu sunt de examen, proiectele le dau un cadru de lucru activ, nu pasiv. Desigur, există și provocări: trebuie să ne asigurăm că nici disciplina, nici conținutul nu sunt neglijate la materiile non-examen; trebuie să existăm evaluați bine și online și fizic. Și este important să monitorizăm cum influențează acest model starea de bine și nivelul de stres al elevilor. În concluzie, pilotarea continuă ne-a adus beneficii vizibile. Vom folosi datele pe care le strângem până la finalul anului școlar 2025-2026 pentru a decide dacă acest model va fi consolidat sau ajustat, astfel încât să servească cel mai bine interesului educațional al elevilor noștri”, a transmis profesor Mihaela Giurcă, directorul colegiului.
Colegiul Național „Nicolae Bălcescu” Brăila – un model flexibil de învățare și evaluare
La Colegiul Național ”Nicolae Bălcescu”, proiectul pilot se concentrează pe organizarea modulară a anului școlar și adaptarea ritmului de învățare la nevoile claselor terminale.
Profesor dr. Silvia Petrescu, directorul colegiului, explică structura aplicată: ”Elevii claselor a XII-a și a VIII-a vin fizic la școală zilnic în primele trei module. În modulele 4 și 5, vin trei zile pe săptămână, timp în care se concentrează pe disciplinele de examen și pe cele pentru competențele lingvistice și digitale. Celelalte discipline se desfășoară online, în sistem sincron sau asincron, după un program flexibil”. Pentru disciplinele desfășurate online, elevii nu sunt evaluați prin teste tradiționale, ci prin proiecte transdisciplinare, ale căror teme sunt comunicate încă din modulul 3. Conform datelor oferite de instituție, rezultatele obținute în 2024 și 2025 sunt remarcabile: promovabilitate de 100% la Bacalaureat și Evaluarea Națională; locul al doilea în județ la Evaluarea Națională 2025; scădere semnificativă a absențelor la clasele terminale.
”Această structură le oferă elevilor libertatea de a-și organiza mai bine timpul și de a-și asuma responsabilitatea pentru învățare. În același timp, profesorii pot observa mai clar progresul elevilor și pot ajusta demersul didactic”, subliniază profesor dr. Silvia Petrescu, directorul colegiului.
Liceul Teoretic „Constantin Angelescu” Ianca – pilotare la nivel liceal
Liceul Teoretic ”C-tin Angelescu” din Ianca a fost inclus, începând cu 1 septembrie 2022, în lista școlilor care pilotează descentralizarea curriculară la nivel gimnazial și liceal, conform OME nr. 4872/30.08.2022. Pentru unitatea din Ianca, pilotarea se aplică doar la nivel liceal, având ca scop eficientizarea procesului instructiv-educativ și îmbunătățirea rezultatelor elevilor. Directorul liceului, profesor Emil Ștefănuț Dragomir, explică faptul că, începând cu anul școlar 2022–2023, orele au fost organizate în 6 module a câte 6 săptămâni. Disciplinele cu 1–2 ore/săptămână se studiază modular, adică pe 2–3 module succesive. Disciplinele cu 3–4 ore/săptămână, precum și educația fizică, limbile străine, dirigenția și opționalele, rămân în format tradițional. ”Principalul avantaj este acela că elevii se pregătesc mai intens la un număr mai mic de discipline, ceea ce sporește concentrarea și implicarea. În același timp, profesorii au mai puține clase în încadrare, dar cu un număr mai mare de ore, ceea ce permite o relație pedagogică mai apropiată”, a precizat directorul Liceului Teoretic „Constantin Angelescu”, profesor Emil Ștefănuț Dragomir. Pentru susținerea programului, liceul a încheiat parteneriate cu Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității din București, care a elaborat chestionare aplicate anual elevilor, părinților și profesorilor pentru a evalua percepțiile asupra reformei curriculare.
În fiecare an, aproximativ 400 de elevi și 25 de cadre didactice au fost implicați în pilotare. Anul școlar 2025–2026 este ultimul an de pilotare, urmând ca analiza finală să stabilească dacă modelul va fi continuat. Pentru anul școlar 2026–2027, conducerea liceului are în vedere noi direcții de modernizare: integrarea inteligenței artificiale în procesul instructiv-educativ; pilotarea noilor planuri-cadru pentru liceu; înlocuirea specializării ”matematică-informatică” cu profilul ”științele naturii”.
Perspectivele viitoare
Toate școlile pilot din Brăila se pregătesc pentru evaluarea finală a programelor inovative la sfârșitul acestui an școlar, urmând ca, dacă rezultatele confirmă eficiența metodei, pilotarea să continue și în anul școlar 2026-2027. Prioritățile includ integrarea inteligenței artificiale în procesul educațional, pilotarea noilor planuri-cadru pentru liceu și adaptarea specializărilor la cerințele actuale ale pieței muncii.
Prin aceste modele, Brăila se alătură orașelor care experimentează abordări inovatoare în educație, punând elevul în centrul procesului instructiv și pregătindu-l mai eficient pentru examenele naționale și bacalaureat, dar și pentru viață.