Anul in care Braila se opreste | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Anul in care Braila se opreste

Incet dar sigur, valurile seismice ale crizei internationale lovesc in malul si asa subrezit al economiei locale. Accesul mult ingreunat la credite ori lipsa unor comenzi ferme sint semne clare ca 2009 se anunta dificil pentru multi dintre oamenii de afaceri locali, indiferent de domeniul in care isi desfasoara activitatea. Iar daca angajatorii au probleme, in mod automat si salariatii lor se gindesc cu groaza la ce ii poate astepta in acest an. In industrie, primul val de disponibilizari a demonstrat ca teama pentru siguranta locului de munca nu a fost o exagerare. In sectorul imobiliar sau cel auto scaderea dramatica a tranzactiilor a demonstrat ca limitarea accesului la credite are repercusiuni mai grave decit ne-am fi asteptat. Iar scaderea vinzarilor bunurilor de larg consum, confirmata de marii producatori, demonstreaza ca romanii, in general, nu mai sint dispusi sa faca risipa, isi gestioneaza mai riguros bugetul, limitindu-se doar la achizitia bunurilor de stricta necesitate. Agricultura a cazut si ea prada recesiunii, de mai bine de o luna piata cerealelor fiind, practic, inghetata. Aflati in imposibilitatea de a-si valorifica productia din 2008, fermierii se gindesc cu groaza ca nu vor gasi fondurile necesare infiintarii culturilor de primavara. Dar teama cea mai mare este aceea ca, in lipsa unor masuri ferme din partea guvernantilor, in Romania, aceasta criza economico-financiara ar putea degenera intr-o grava criza agro-alimentara, cu un impact de nedescris asupra populatiei. Iar o astfel de criza ar pune guvernantii in cu totul alta situatie decit criza imobiliara sau criza din domeniul auto.

Celhart, adio!

Pentru angajatii citorva societati importante din Braila, deja s-au confirmat asteptarile sumbre. Este cazul celor citiva salariati ai Combinatului de Celuloza si Hirtie - SC "Celhart Donaris" SA, care au mai ramas in unitate dupa valurile de concedieri din anii precedenti. Ei au urmarit neputinciosi cum instalatiile sectiilor de productie au fost pe rind dezasamblate si expediate din societate. Mai ramasese functionala doar fabrica de hirtie, dar si aceasta si-a sistat activitatea din toamna trecuta. Intre timp, componente ale acesteia au fost scoase din flux, iar acest lucru a fost pentru cei putin peste 100 de salariati confirmarea ca nici nu o sa se mai reporneasca vreodata. Daca le mai trebuia o dovada in plus, ea a venit zilele trecute, cind sindicatul unitatii a facut publica intentia angajatorului de a face restructurare de personal. La inceput nu s-a cunoscut numarul de persoane vizate de anuntata concediere colectiva, insa la finele saptaminii trecute cartile au fost date pe fata: societatea a notificat Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) Braila ca va proceda la concedierea in grup a 104 persoane. Raportat la numarul actual de angajati, aproximativ 120, rezulta ca o sa mai ramina in unitate doar o parte din personalul administrativ. "In cursul zilei de joi, 8 ianuarie, ITM a primit notificarea SC "Celhart Donaris" SA Braila cu privire la intentia de concediere colectiva a aproximativ 104 persoane dintre cei 122 de salariati pe care-i mai are in prezent. Potrivit legislatiei in domeniu, angajatorul si sindicatul urmeaza sa parcurga o serie de proceduri preliminare emiterii deciziilor de concediere, asa cum este stabilirea programului de restructurare. Daca nu vor fi probleme, cel mai probabil in cursul lunilor februarie - martie ar urma ca salariatilor vizati sa le inceteze contractul de munca", a explicat Dumitru Vaduva, inspectorul sef al ITM Braila.
La rindul sau, Aurel Dumitras, liderul salariatilor de la "Celhart Donaris", a precizat ca in urma discutiilor cu angajatii unitatii intentioneaza sa negocieze acordarea de plati compensatorii pentru toti cei 122 de angajati, nu numai pentru cele 104 persoane anuntate initial. "Astazi dimineata (luni 12 ianuarie - n.r.) am convocat adunarea generala a membrilor de sindicat pentru a stabili impreuna cu ei ce este de facut in continuare si pentru a concepe un plan cu obiective clare de urmat, tinta principala fiind obtinerea de salarii compensatorii multumitoare pentru toti salariatii ramasi in societate. Este clar ca nu se mai pune problema reluarii activitatii de productie. Impreuna cu citiva reprezentanti din partea membrilor de sindicat am fost primiti la conducere, ocazie cu care am avut discutii pe tema concedierii colective si am obtinut promisiunea ca ne vom intilni si vom negocia conditiile in care se vor face disponibilizarile. Noi am lansat o propunere legata de cuantumul platilor compensatorii si speram ca vom ajunge la o intelegere cu administratia", a explicat Aurel Dumitras.

2009, cu probleme pentru "Laminorul"

Nici laminoristii braileni nu au avut un inceput de an mai optimist. Pe fondul crizei economice internationale, conducerea uzinei "Laminorul" a luat decizia de a opri temporar activitatea de productie pentru o perioada de o luna de zile. O parte dintre salariati au intrat in somaj tehnic, iar altii sint chemati in continuare la munca pentru efectuarea unor lucrari de intretinere, reparatii, investitii. Societatea a anuntat ca in acest rastimp se urmareste consolidarea portofoliului de comenzi in speranta ca din februarie lucrurile vor reintra in normal. Anuntul privind oprirea temporara a activitatii de productie a survenit in contextul in care in decembrie 2008 compania a procedat la desfacerea contractelor de munca in cazul a 29 salariati. SC "Laminorul" SA Braila a inregistrat in primele noua luni ale anului trecut venituri in urcare de la 46,4 milioane lei la 153,1 milioane lei. Cu toate acestea a raportat la finalul perioadei o pierdere de aproape 6 milioane lei, dupa ce, anul trecut, in aceeasi perioada, societatea inregistrase profit de 3 milioane lei. Actionarul majoritar al firmei este compania austriaca "Donau Commodities", specializata in comertul cu ridicata al metalelor si minereurilor metalice.

Santierul naval nu se plinge de comenzi

Deocamdata, semnale ceva mai pozitive vin din partea Santierului naval, dar si a uzinei "Promex", care au anuntat ca pentru acest moment au asigurat portofoliul de comenzi, prima unitate pentru intreg anul, iar a doua cel putin pentru primele luni din acest an. Conducerea Santierului naval sustine ca are asigurat front de lucru pentru propriii salariati, dar si subcontractorilor sai pina in 2010. "Apartenenta companiei la un grup international puternic ne da siguranta ca efectele crizei la nivel mondial nu vor fi resimtite acut in plan local. In plus, comenzile pe care le avem sint pentru nave care deservesc platforme petroliere, iar in industria petrolului au fost si vor fi suficienti bani pentru a contracara efectele unei crize mondiale", previziona catre finalul anului trecut Laurentiu Rusinoiu, directorul Santierului Naval Braila. Trebuie mentionat, totusi, ca in ultimii ani compania a inregistrat pierderi. Concret, in 2007 rezultatul comunicat a fost o pierdere de 52,15 milioane lei, dupa ce tot pierderi a inregistrat si in 2006 si in 2005. Cifra de afaceri realizata in cursul anului 2007 a fost de 263 milioane lei, dublu fata de anul 2006, in timp ce veniturile totale raportate de unitate s-au cifrat la circa 322,3 milioane lei, comparativ cu 374,16 milioane lei cheltuieli in crestere cu circa 38 milioane fata de anul financiar 2006. Cele mai recente date referitoare la activitatea din 2008 sint la finele semestrului I, cind santierul a raportat pierderi de 28,77 milioane de lei, pe fondul scaderii veniturilor cu 9%, la 166 de milioane de lei si al majorarii cheltuielilor cu 3,6%, la 195 milioane de lei. Afacerile companiei au scazut in primele sase luni din 2008 cu circa 30%, de la 166 milioane de lei la 118 milioane de lei.
Pentru uzina braileana "Promex" criza repercuteaza la capitolul contractari de comenzi. Potrivit informatiilor prezentate de conducerea companiei, portofoliul de comenzi pentru 2009 este destul de "subtire" si se fac eforturi manageriale sustinute pentru acoperirea prin comenzi ferme a frontului de lucru pentru cei peste 1.000 de salariati ai uzinei. "Avem probleme din cauza crizei economice mondiale, intrucit aproape intreaga productie realizata de firma este destinata exportului. Piata metalurgica a fost printre primele afectate de criza, dar incercam sa ne descurcam in situatia data. Deocamdata nu se preconizeaza disponibilizari in masa. Vom vedea cum decurg lucrurile in lunile urmatoare pentru ca am stabilit ca planul de "lupta" sa fie modificat si up-datat lunar, in functie de situatia din piata", a explicat Costel Spiridon, directorul general al "Promex".

Caruz vede partea buna a crizei

Omul de afaceri Gheorghe Caruz se arata mult mai optimist in ceea ce priveste efectele crizei in sectorul industrial in care isi desfasoara activitatea. El sustine ca exista oportunitati pe care oamenii de afaceri, dar si guvernantii ar trebui sa le identifice pentru a le valorifica. "Este criza, insa in sectorul alimentar lucrurile sint un pic atipice. De exemplu, in aceasta perioada de criza exista totusi oportunitati pe care oamenii de afaceri ar trebui sa le intuiasca si sa le foloseasca. Va dau un exemplu: pentru tara noastra este programata in acest an absorbtia de fonduri in cuantum de 28 miliarde de euro. In conditii de criza, preturile pentru achizitii de tehnologie sint mai scazute, ceea ce inseamna ca investitiile vor fi un pic mai ieftine. Apoi se prefigureaza si o criza mondiala a alimentelor. Cum tara noastra are suprafete intinse necultivate, cred ca ar trebui ca Guvernul sa se indrepte spre sprijinirea afacerilor in sectorul agricol pentru a asigura prin exporturi hrana pentru alte tari. Iar exporturile noastre vor aduce bani in tara. Tot ce trebuie este ca actualul Guvern sa conceapa un program coerent pe parte economica, menit sa raspunda nevoii actuale in conditiile de criza, iar daca va reusi, cred ca lucrurile nu vor sta asa de rau pentru Romania", a spus Gheorghe Caruz, presedintele Patronatului Roman al Carnii de Porc. De asemenea, sursa citata a explicat ca are conceput un plan investitional generos pentru acest an, pe care il va pune in aplicare, ba chiar a subliniat ca are de gind sa suplimenteze valoarea investitiilor. "Exista o serie de oportunitati si, ca om de afaceri, este normal sa le utilizez", a explicat Caruz. In plus, el a punctat ca si-ar dori un sprijin ferm din partea autoritatilor locale pentru extinderea retelei de magazine proprii. "Ati vazut ca in perioada sarbatorilor a fost tot timpul aglomeratie la magazinele mele pentru ca preturile practicate au fost la nivel de producator? De aceea, cred ca primariei ar trebui sa-i dea de gindit acest lucru si sa-mi acorde sprijin sa deschid si alte magazine in oras", a mai spus Caruz. Intrebat in ce masura devalorizarea monedei nationale in raport cu euro va afecta pretul de vinzare a carnii, omul de afaceri a explicat ca, totusi, impactul final la acest capitol nu va fi unul major pentru perioada actuala. "Este adevarat ca toate inputurile pentru activitatea de crestere a porcilor sint importate in euro, dar nu cred ca in ianuarie si februarie vor aparea majorari din aceasta cauza la pretul carnii. Asta cu conditia sa nu apara si altceva mai grav. Nu pot sa stiu ce va fi in cazul procesatorilor de carne de porc, dar pot sa afirm ca in cazul meu, preturile vor ramine cam la fel in lunile acestea. Oricum, sa nu uitam ca la acest moment pretul carnii de porc este sub nivelul anului 2004", a mai spus Caruz.

"Braiconf" cauta clienti direct in Italia

"Pericole exista nu numai din cauza scaderii consumului. Problema cea mai mare pe care toti actorii din piata si, in general, din zona business o reclama este accesul greoi la credite, pentru ca toti fac afaceri pe banii bancilor pentru sustinerea financiara a afacerii. In cazul "Braiconf" nu exista decit un singur client care a redus comenzile, iar asta nu din cauza lipsei de finantare, ci din prudenta. La modul general, lipsa comenzilor in domeniul confectii textile este o problema cu care multi dintre colegi se confrunta. De aceea, apar schimbari de la o saptamina la alta, pe care trebuie sa le avem tot timpul in vedere pentru a putea face fata contextului actual pe piata", ne-a declarat Anica Nisioi, directorul SC "Braiconf", chiar inainte de a se imbarca pentru o delegatie in Italia, la un eveniment important in domeniul confectiilor textile, in speranta atragerii de noi clienti si parteneri de afaceri.
Un alt reprezentant al domeniului confectii, Ionel Adetu, a explicat ca si-a inchis afacerea "Valmet" inca din primavara anului trecut. "Noi lucram pe baza de comenzi directe cu Marea Britanie. Intre timp, lira sterlina a ajuns la un nivel defavorabil si am hotarit sa inchidem afacerea. Sa faca si altii cirpe, ca eu m-am saturat", a incheiat Adetu. Intrebat spre ce domeniu de afaceri este hotarit sa se indrepte, sursa citata a explicat ca in actualele conditii de criza este foarte greu sa intuiesti trendul lucrurilor si de aceea este in expectativa.

Investitiile in industria de panificatie, puse pe pauza

Omul de afaceri galatean Petrica Herascu, administratorul celei mai mari afaceri in domeniul panificatiei in zona a explicat ca aceasta criza l-a determinat sa suspende o parte din investitiile programate pentru acest an. "Una dintre ultimele decizii luate de fostul Executiv a fost aceea de a interzice indirect absorbtia de fonduri structurale in zona parcurilor industriale sau a zonelor libere. Programul nostru de investitii se axa pe suprafata de teren concesionata in Zona Libera Braila, iar fostii guvernanti au stabilit pe ultima suta de metri de mandat ca numai proprietarii de terenuri si cladiri pot fi eligibili pentru proiecte cu finantare europeana. Acest lucru inseamna ca in Zona Libera Braila nu pot accesa fonduri, intrucit nu sint proprietar pe teren. Este dificil de previzionat ce va urma. Asteptam si noi sa vedem ce masuri va adopta actualul Guvern pentru a ne proteja de criza", a spus Herascu.

Combinatul a fost pus pe butuci in doar 5 ani

Anuntata disponibilizare de la "Celhart Donaris" este a patra din ultimii 5 ani, cunoscut fiind faptul ca, inainte de semnarea contractului de privatizare, a mai avut loc o concediere colectiva. Concret, la finele lui 2003 aproape jumatate dintre salariati au fost trimisi in somaj. Cele mai recente concedieri au avut loc in 2007, in lunile martie si apoi in decembrie. La disponibilizarea din decembrie 2007, finalizata in ianuarie 2008, salariatii concediati au primit plati compensatorii in functie de vechimea in unitate. Concret, pentru o vechime de peste 25 de ani, suma cuvenita a fost de 6.000 lei net, pentru vechime cuprinsa intre 20 si 25 ani - 5.000 lei, 15 si 20 ani - 4.000 lei, 10 si 15 ani - 3.500 lei, 5 si 10 ani - 3.000 lei, intre 1 si 5 ani - 2.200 lei, iar pentru cei cu vechime mai mica de un an compensatia a fost echivalentul unui salariu de baza calculat in suma neta.
Potrivit datelor de bilant, societatea a inregistrat la finele trimestrului trei 2008 pierderi de 3,13 milioane lei comparativ cu 2,99 milioane pierderea raportata in luna septembrie 2007. In perioada analizata, la o cifra de afaceri de 23,4 milioane lei (in scadere fata de 2007), firma a inregistrat venituri totale de 30,5 milioane lei si cheltuieli de circa 33,6 milioane. SC "Celhart Donaris" a incheiat anul 2007 cu o pierdere totala de aproape 8,9 milioane de lei.
Reamintim ca in ianuarie 2004 Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a semnat contractul de vinzare-cumparare a pachetului majoritar de actiuni ale SC "Celhart Donaris" catre grupul de firme "Ecopack - Ecopaper" din Brasov apartinind omului de afaceri Vladimir Cohn. In urma modificarilor de capital efectuate de la momentul privatizarii, la finele lunii iunie 2008, actionarul majoritar la SC "Celhart Donaris" era SC "Ecopack" cu 88,1% din titluri, urmat de SIF Banat Crisana cu 11,1%, iar diferenta la acti actionari.

2008 - capitaluri de aproape 13 milioane blocate de faliment

Numarul firmelor care au intrat in insolventa, prima etapa inaintea falimentului, a crescut considerabil in cursul anului trecut. O statistica a Oficiului Registrului Comertului Braila, realizata la finele anului trecut, indica faptul ca incidenta unor astfel de cazuri a crescut de 4 ori in trimestrul trei 2008 fata de primele 3 luni ale aceluiasi an. Concret, daca in trimestrul I se declansase procedura de insolventa in cazul a 6 firme, 6 luni mai tirziu numarul crescuse la 23. Cele mai multe societati cu probleme provin din domeniul de activitate comert, dar si cel al serviciilor si sectorul productie. Pentru faliment, ORC Braila a comunicat ca in perioada ianuarie - septembrie au fost inregistrate 133 de cazuri la care se mai adauga inca 174 de firme care au fost radiate in urma finalizarii procedurilor de faliment. In total, in perioada analizata, 351 de societati locale (104 firme in primul trimestru, 110 in trimestrul II si 137 in trimestrul III) au fost sub incidenta Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei cu toate etapele: insolventa, faliment, radiere. De remarcat este ca la finele anului trecut, SC "Phoenix", firma fostului primar, actualul parlamentar de Braila Constantin Sever Cibu, a intrat si ea in insolventa. Cererea de deschidere a procedurii de insolventa a fost inregistrata la Tribunalul Braila la jumatatea lunii noiembrie si a venit din partea debitorului, adica a SC "Phoenix" SRL. Prin respectiva solicitare, compania recunoastea situatia de criza in care se afla si solicita aplicarea unui plan de reorganizare. Mai mult, debitorul isi manifesta intentia de a-si continua activitatea de productie pe perioada procedurii de insolventa pentru a genera fonduri menite sa duca la iesirea din criza cu care se confrunta. Important de precizat este ca in 2007, SC "Phoenix", care activeaza in domeniul constructiilor metalice, raportase ca a realizat o cifra de afaceri in cuantum de 19,45 milioane lei, insa rezultatul final a fost un profit de doar 107 lei.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro