Ministerul Transporturilor îşi menţine viziunea în ce priveşte proiectele de infrastructură rutieră ce vizează judeţul nostru, gândite prin MasterPlanul General de Transport (MPGT): Brăila va fi conectată la 3 drumuri expres şi unul trans-regional. Mai precis, este vorba despre Muntenia Express (Găieşti - Ploieşti - Buzău - Brăila), Milcovia Express (Bacău - Focşani - Brăila - Galaţi) şi Dobrogea Express (Brăila - Tulcea - Contanţa, inclusiv podul peste Dunăre) plus TransRegio Slobozia - Drajna - Călăraşi - Chiciu. Aceste proiecte s-au păstrat şi în varianta revizuită a MPGT, după etapa dezbaterii publice, prezentată zilele trecute de Ministerul Transporturilor, cu precizarea că sursele de finanţare nu au fost detaliate, iar Strategia de Implementare - documentul care stabileşte prioritizarea proiectelor - încă nu a fost finalizată. O altă noutate este aceea că nota de plată pentru proiectele care includ şi Brăila este mult mai mică, faţă de prima variantă a MPGT.
În cursul săptămânii trecute, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a prezentat varianta finală a MasterPlanului General de Transport, după finalizarea etapei de consultare şi dezbatere publică a acestuia. Potrivit variantei revizuite a MPGT, Brăila este în continuare prinsă în 4 proiecte investiţionale, adică 3 drumuri expres şi un drum transregio. În total, ar fi vorba despre 636 km de drumuri şi investiţii totalizând aproape 3 miliarde euro, sensibil mai puţin decât în prima variantă prezentată în cursul lunii octombrie, anul trecut. Vă propunem să parcurgem împreună datele din noul MPGT, pentru a vedea de unde s-a făcut economia de circa 700 milioane euro în cazul proiectelor ce vizează Brăila.
Avem în continuare, pe hârtie, drumul Muntenia Express cu itinerar Găieşti - Ploieşti - Buzău - Brăila având o lungime de 237 km şi un deviz general de 1,006 miliarde euro, fără TVA, (în varianta de anul trecut a MPGT, acest drum avea o lungime de 245 km şi un buget estimat la 1,28 miliarde euro); drumul Milcovia Express pe itinerarul Bacău - Focşani - Brăila - Galaţi, având o lungime de 211 km şi care ar presupune o investiţie de 0,826 miliarde euro, fără TVA, (în vechiul MPGT acest proiect era prins cu o lungime de 213 km şi un buget estimat la 1,024 miliarde euro); Dobrogea Express care ar pleaca din Brăila, va traversa viitorul pod peste Dunăre - prins şi el în buget, şi apoi pe ruta Măcin - Tulcea va face legătura cu Constanţa. Acest drum expres ar avea o lungime de 188 km, iar valoarea estimată se ridică la 1,137 miliarde euro, faţă de 186 km în vechea variantă de MPGT şi un buget de 1,369 miliarde euro. Dacă tragem limie şi socotim, vom observa că avem o diferenţă în minus de vreo 8 km de drum expres şi o economie la buget de 0,704 miliarde euro. Singurul proiect care nu a suferit nici un fel de modificare este drumul TransRegio Brăila - Slobozia - Drajna - Călăraşi - Chiciu care în continuare va avea o lungime de 142 km şi un buget estimat de 71 milioane euro, fără TVA.
În ce priveşte sectorul feroviar, Brăila este prinsă într-un proiect ce vizează reabilitarea drumului de cale ferată Buzău - Făurei - Brăila - Galaţi pe o lungime de 131 km, cu scopul de a mări viteza garniturilor pe acest sector de drum.
Nimic însă despre Brăila în sectorul naval al MPGT, nefiind nominalizată printre porturile în cazul cărora Ministerul îşi propune intervenţii în infrastructură.
Revenind la draftul final al MasterPlanului, pe lângă lipsa unei detalieri a structurilor de finanţare, sinteza MPGT a venit, deocamdată, fără Strategia de Implementare, documentul cheie care va stabili prioritizarea proiectelor din MPGT.
Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a anunţat că materialul va ajunge rapid pe masa Guvernului, astfel încât, până la finele acestei luni, să poată fi aprobat de către Executiv. După adoptarea în Guvern, Rus susţine că forma finală a MPGT-ului va fi transmisă la Comisiă Europeană pentru a fi aprobat şi acolo.