Cârpelile Tancrad | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal
Reparații fără sfârșit pe Dorobanți

Cârpelile Tancrad

* bulevardul care a ”înghițit” recent o investiție de reabilitare în valoare de circa 100 milioane de lei are nevoie constantă de ”cârpeli” ale carosabilului sau de aducere la nivel a unor guri de canalizare * deocamdată, reparațiile se fac în garanție, afectând doar bugetul constructorului, mai exact al firmei gălățene ”Tancrad” * din februarie 2025, garanția expiră, iar reparațiile de pe Dorobanți se vor reflecta direct în bugetul municipalității * cele mai recente intervenții se derulează zilele acestea, la solicitarea Primăriei, care a identificat 19 puncte cu probleme de-a lungul bulevardului: tasări, crăpături în asfalt, capace de canalizare afundate etc

 

Recepționat relativ recent, mai exact în decembrie 2018, după ce a trecut printr-o reabilitare complexă, lungă și foarte costisitoare, bulevardul Dorobanților are nevoie constant de reparații ale părții carosabile. Lucrările se fac în garanție, pe cheltuiala constructorului, firma gălățeană ”Tancrad” SA, care este somată, cel puțin o dată pe an, de Primăria Brăila, să intervină pentru remedierea unor deficiențe. O astfel de intervenție se derulează în prezent, după ce autoritățile locale au identificat 19 zone de pe bulevard cu diverse probleme. După cum ne-a informat Iuliana Neagu, directorul Direcției de Programe Europene - instituția din cadrul Primăriei care a coordonat proiectul de reabilitare a bulevardului -, este vorba despre capace de vizitare sau canalizare care trebuie ridicate la nivel cu carosabilul, tasări ale părții carosabile, surpări apărute la marginea unor trotuare, dislocări de asfalt pe calea de rulare a tramvaielor sau tasări și denivelări apărute pe trotuare. ”Sunt 19 puncte de intervenție de-a lungul întregului bulevard. Este vorba despre tasări, crăpături în asfalt, capace de canalizare afundate. Intervențiile au început dinspre Calea Galați spre Calea Călărașilor. În momentul de față, s-a ajuns în intersecția bulevardului cu strada Gral. Eremia Grigorescu (fosta Gării n.n.), unde se lucrează la ridicarea la nivel a unui capac de canalizare. Reparațiile ar trebui finalizate, pe tot bulevardul, în maxim o lună de zile”, ne-a declarat directorul Neagu.

Intervenția din intersecția bulevardului cu Str. Gral. Eremia Grigorescu a presupus executarea unei săpături destul de consistente în jurul canalizării respective, suprafața de câțiva metri pătrați unde s-a lucrat fiind încercuită, ieri după-amiază, cu bandă de semnalizare care obliga șoferii să facă manevre de ocolire. Astfel de puncte de lucru vor mai încurca traficul o perioadă, până la remedierea tuturor deficiențelor semnalate de Primărie.

Partea bună este că autoritățile locale nu vor plăti niciun ban pentru aceste lucrări. ”Ca urmare a faptului că lucrările sunt efectuate în perioada de garanție, toate costurile vor fi suportate de constructor”, ne-a dat asigurări primarul Marian Dragomir. În acest context, Primăria nu știe cu exactitate ce costuri presupun remedierile din cele 19 puncte cu probleme identificate anul acesta. Edilul șef ne-a mai spus că astfel de intervenții se fac în fiecare an și că, de fiecare dată până acum, constructorul a răspuns solicitărilor Primăriei într-un termen rezonabil.

 

Istoria zbuciumată a celei mai mari investiții în infrastructura municipiului, din ultimii 30 de ani

Bulevardul Dorobanților este în garanție până în data de 19 februarie 2025. În mod normal, dat fiind că perioada de garanție este de 10 ani, aceasta ar fi trebuit să se finalizeze în 2028, din moment ce recepția finală a lucrărilor a fost făcută în decembrie 2018. Constructorii au considerat însă că garanția trebuie să ”curgă” din momentul semnării efectuării unei recepții parțiale a lucrării, în februarie 2015. Primăria s-a judecat pe această temă cu ”Max Boegl”, una dintre firmele care a făcut parte din consorțiul angajat în procesul de reabilitare, iar instanța a dat câștig de cauză constructorului, astfel că garanția va dura doar până în 2025.

După cum v-am mai informat, povestea investiției de 100 milioane lei, fără TVA, finanțată 80% din fonduri europene nerambursabile prin Programul Operațional Regional, cu scopul modernizării celui mai mare bulevard din orașul Brăila, a început în vara lui 2009, când reprezentanții Ministerului Dezvoltării și ai Primăriei Brăila au semnat contractul de finanțare. Valoarea totală a proiectului a fost de 29,6 milioane euro, la cursul de atunci, din care 24,8 milioane euro reprezentau valoarea eligibilă a proiectului. Din totalul eligibil, 19,9 milioane euro au venit de la comunitatea europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională. Licitația a fost lansată în 2009, iar contestațiile ce au urmat au fost soluționate în instanță. Mai precis, în decembrie 2010, Curtea de Apel Galați a tranșat litigiile în sensul atribuirii contractului de lucrări către asocierea de firme „Tancrad”, „Euro Construct”, „Max Boegl” și „Swietelsky Baugesellschaft”, prețul oferit fiind de 99,9 milioane lei, fără TVA, față de 100,27 milioane lei, fără TVA, prețul estimat al contractului. În contul acestei sume, consorțiul de firme s-a angajat să reabiliteze și să modernizeze infrastructura rutieră, inclusiv calea de rulare a tramvaielor, trotuarele și spațiile verzi. Lucrările vizau și partea subterană a bulevardului, mai precis consolidarea vechiului canal colector de ape menajere, aflat de-a lungul arterei rutiere.

Comisia de licitație a ales oferta cea mai scumpă dintre cele patru acceptate la procedura de achiziție publică, pe motiv că oferta tehnică a câștigătorului era net superioară. Ofertele financiare ale celorlalți trei ofertanți se situau între 62,28 milioane lei și 75,92 milioane lei.

În primăvara lui 2011 au început efectiv lucrările la acest proiect de infrastructură locală, iar în 2013, lucrările de la suprafața bulevardului Dorobanților erau gata: atât infrastructura – conductele de apă, gaze, canalizare -, cât și carosabilul, liniile de tramvai și trotuarele fiind funcționale. Mai rămăsese însă de executat partea cea mai dificilă a contractului, aceea de consolidare a canalului colector care trece pe sub bulevard. Lucrările din subteran au durat încă vreo patru ani, intervenția demarând cu greutate din cauza faptului că soluția tehnică de consolidare propusă inițial de proiectanți nu ținuse cont de existența  unor armături metalice montate în anii '80. Proiectul tehnic a fost refăcut, tunelul canalului colector fiind întărit pe interior prin aplicarea unei folii speciale, cu rol de izolator împotriva infiltrațiilor de apă.

La ora actuală, nu se semnalează probleme cu canalul colector subteran, însă la suprafață carosabilul executat cu precădere de firma ”Tancrad” are nevoie constant de tot felul de reparații și ”cârpeli”. Acestea afectează deocamdată doar bugetul constructorului, care este obligat să le efectueze în garanție, însă începând din 2025, după expirarea garanției, reparațiile necesare pe Dorobanți se vor reflecta direct în bugetul municipalității.

După cum se știe, de-a lungul anilor, firma Tancrad a fost implicată în tot soiul de scandaluri, inclusiv cu iz penal, cu trimiteri în judecată și achitări recente, care s-au învârtit în jurul fostului președinte al CJ, Gheorghe Bunea Stancu, cel căruia societatea din Galați îi datorează mult. Cert este că la Brăila, cifra de afaceri a firmei Tancrad din Galați a avut creșteri spectaculoase și evoluții în multe domenii extrem de profitabile precum asfaltarea gropilor sau deszăpezirile prin județ.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro