Calatoria de o mie de mile | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Calatoria de o mie de mile

Ma entuziasmez de fiecare data cind le vad: ponosite, cu peretii coscoviti, cu firme din lemn ca pe vremuri. Uitate de timp,

pe marginea drumurilor locale din statele de sud ale Statelor Unite, dughenele cu produse locale pastreaza un parfum aparte, de inceput de

capitalism, acel capitalism incipient care provoaca nostalgie si te face sa te gindesti la magazine satesti cu de toate in ele si la tarani

care isi vind produsele proprii pe marginea drumului, ca la noi la tara. Ma opresc ori de cite ori am ocazia nu numai pentru ca sint mare

amator de produse culinare specifice locului (nu m-am dat in laturi nici de la gustatul greierilor marinati, specialitatea regiunii muntoase

de la sud de Yokohama), dar si pentru ca inima mi se umple de bucurie cind pasesc inauntru si ma intimpina mirosul de dusumea umeda,

amestecat cu acela de dulciuri de casa.
In recenta mea scurta vizita in Carolina de Sud, unul dintre locurile de legenda ale trecutului

Statelor Unite, m-am oprit sa incerc din gemul de casa facut din fructe de padure al caror nume nici macar nu are echivalent in limba romana,

am incercat betisoare de miere cu diverse gusturi de fructe, am mincat arahide prajite cu coaja cu tot, dar le-am incercat si pe cele fierte,

al caror gust de fasole iti aminteste ca arahidele sint, de fapt, legume si nu fructe, m-am indopat cu divinity, un fel de nuga si altele

asemenea.
Si, ca de fiecare data cind experimentez gusturi si senzatii noi, ma gindesc acasa. Ma gindesc la deserturile regionale de la

noi, la poalele-n briu si la baclavalele care numai in Romania sint zemoase de atita sirop, la gogosile noastre, la covrigi, excelentii

covrigi de la Braila si la braga aproape disparuta acum. Ma gindesc ce ar fi de facut ca sa le facem cunoscute si apreciate ca produse

locale. Cum, oare, sa adaugam sarmalele la panoplia gastronomica a Europei si a lumii, pentru ca sarmalele noastre sint atit de diferite ca

gust de cele suedeze sau de cele japoneze. Dar cozonacul, si el atit de peculiar in gust, in comparatie cu panetone-le italian? Dar galustile

din supa cu galuste, care desi surori bune cu evreiestile galusti matzo sint, vai!, mult mai bune? Dar sarmalutele in foi de vita, in mod

clar influentate de grecestile dolmades, dar cu o savoare specific romaneasca? La toate ma gindesc cind incerc produsele locale ale unuia sau

altuia dintre locurile pe care le vizitez. E atita bogatie culinara in Romania si e atit de nepusa in valoare! Imi doresc sa ajung timpul in

care ma voi urca in masina sa merg de la Braila la Brasov sau Satu-Mare si, in loc sa aleg autostrada, sa o iau pe drumurile vechi si sa ma

opresc din sat in sat sa incerc vinul si berea locala, sarmalele locale, ciorba de zarzavat sau de gaina, placinta de mere.
Pentru

asemenea initiative nu trebuie bani multi. O tinda, un cuptor, doua-trei gospodine. Trebuie sa ai insa mindria de a te arata lumii drept ceea

ce esti, fara rusine, fara complexe de inferioritate. Sintem, ca popor, inca timorati de ideea ca nu “meritam” sa fim ca celelalte popoare.

Ca “mai avem pina acolo”. Dar pentru a ajunge undeva trebuie mai intii sa te urnesti din loc. “O calatorie de o mie de mile incep cu un pas”,

spune un vechi proverb chinezesc. Ce-ar fi sa facem din bucataria romaneasca pasul spre regasirea de sine ca popor?

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro