• capacele de canalizare continuă să dea bătăi de cap brăilenilor, deși problema este cunoscută de ani de zile • scenariul este același: pe străzile care trec prin proiecte de reabilitare sunt montate capace noi peste căminele de canalizare • aproape invariabil, aceste capace noi sunt de foarte proastă calitate și se mișcă sub roțile mașinilor producând zgomote deranjante • asta experimentează acum locatarii străzilor Plevnei și Ștefan cel Mare, care fac permanent reclamații, dar fără efect
Poluarea fonică provocată de capacele de canalizare insuficient de bine fixate rămâne o problemă constantă pe raza municipiului Brăila. În urmă cu câțiva ani, cotidianul nostru primea mai tot timpul reclamații de la locatarii unui bloc situat pe bulevardul Dorobanților, care se plângeau de ”clămpănitul” capacelor de sub ferestrele lor. Conducerea Companiei de Utilități Publice ”Dunărea” Brăila, care administrează rețeaua de canalizare din municipiu, era la vremea respectivă receptivă la semnalele primite de la cetățeni, prin intermediul presei, căutând tot felul de soluții pentru fixarea mai bună a capacelor de fontă. S-au montat manșoane de cauciuc, care însă n-au avut prea mare efect. Apoi s-a găsit soluția unei rășini ”made in Franța”, care promitea să prindă mai bine în ramă capacele cu bucluc. Succes zero... Silviu Mangiurea, directorul CUP ”Dunărea”, ne declara, în 2019, că nici rășina-minune nu a funcționat: ”Nu rezistă prea mult. Ne vom întoarce tot la metoda manșoanelor de cauciuc”. Problema de bază care persista atunci și care s-a perpetuat până în zilele noastre este că aceste capace de fontă sunt prost făcute din fabrică, începând de la materialele folosite până la execuția propriu-zisă. Astfel, spre deosebire de capacele de canalizare din fontă masivă produse în urmă cu zeci de ani, care se fixau perfect în ramă și nu se mișcau indiferent de greutatea și viteza mașinilor din trafic, cele achiziționate în prezent de la producătorii abonați la contracte cu companiile de stat nu stau fixe orice le-ai face... Așa că istoria se repetă acum și pe alte străzi din municipiu, nu doar pe Dorobanți sau alte artere principale. De exemplu, pe străzile Plevnei și Ștefan cel Mare locatarii au ajuns la capătul răbdării. Capacele de canalizare pocnesc, zdrăngăne și țin treji locuitorii nopți la rând, în timp ce Compania de Utilități Publice ”Dunărea” pare prinsă într-un etern exercițiu de… neputință. Pe nervii cetățenilor, liniștea nocturnă este spulberată de fiecare mașină care trece peste respectivele capace.
Ca și pe Dorobanți, problema a început după ce străzile în cauză au trecut printr-un proiect de reabilitare care a inclus montarea unor capace noi peste căminele de canalizare. Astfel, după ce au fost reabilitate, străzile Plevnei și Ștefan cel Mare au primit un ”cadou” neașteptat: capace noi la canalizare, dar de proastă calitate. Efectul? Zgomotul s-a instalat ca un chiriaș permanent. Locuitorii povestesc că, de aproape doi ani și jumătate, nicio noapte nu a mai fost una de odihnă. ”Parcă e blestem! De cum se lasă seara și deschidem geamurile, începe simfonia capacelor”, ne spune un locatar de pe strada Ștefan cel Mare.
Sesizările au fost făcute, lunar chiar. Soluțiile venite de la autorități? Aceleași bucăți de cauciuc improvizate, aplicate temporar. Rezultatul? Zero...
Brăilenii care locuiesc în zonele afectate nu doar că nu au parte de liniște, dar sunt și taxați mai mult decât ceilalți. Pentru că, vezi Doamne, sunt ”zone bune”. Dar ce anume le face ”bune”? Gălăgia? Capacele care zdrăngăne la fiecare roată de mașină? Sau poate lipsa completă de reacție a autorităților?
”De ce plătim impozite mai mari? Pentru ce? Pentru disconfort continuu și nepăsare din partea autorităților?”, întreabă retoric unul dintre brăilenii afectați. ”Trăim în zone supraimpozitate, dar cu un nivel de civilizație submediocru. Ne-au asfaltat strada, dar ne-au furat somnul”, spune un alt cetățean din zona Ștefan cel Mare.