"CET" a ramas in pana de clienti! | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

"CET" a ramas in pana de clienti!

Operatorul local de termoficare a ajuns la cota de avarie din punct de vedere al numarului de clienti care se mai incalzesc in sistem centralizat. O statistica pe aceasta tema releva un lucru deosebit de ingrijorator: sistemul centralizat de termoficare brailean mai are arondate doar 40% din apartamentele din municipiu. Cu alte cuvinte, din cele circa 53.000 de apartamente existente in oras, putin peste 19.000 mai primesc energie termica de la SC "CET" SA. Ceilalti proprietari au ales sa-si gestioneze singuri problemele legate de incalzire cu ajutorul, de cele mai multe ori, a centralelor de apartament. Au ales aceasta varianta in ciuda eforturilor disperate ale factorilor decizionali in plan local, dar si central de a stavili valul de debransari: impunerea unor reguli care presupuneau, in primul rind, costuri suplimentare pentru cei care voiau sa iasa definitiv din sistem, dar si timp pierdut pe la diferite ghisee pentru obtinerea tuturor aprobarilor.
In contextul in care gradul de debransare a ajuns la 60%, se ridica problema implicatiilor de ordin economic si de eficienta generate de retragerea in masa a clientilor "CET", iar dovada stau rezultatele financiare ale operatorului: pierderi de miliarde de lei vechi trimestrial. Constienta de implicatii, autoritatea locala, cea care detine pachetul majoritar de actiuni la "CET", este astfel pusa in situatia de a rezolva o problema care treneaza de mai multi ani si s-a acutizat de la o iarna la alta. La prima strigare, solutia spre care municipalitatea s-a orientat este concesionarea serviciului catre un investitor care sa realizeze cu forte financiare proprii ceea ce nu s-a reusit pina acum: reabilitarea sursei de producere a energiei termice sau constructia uneia nou-noute, precum si reabilitarea termica in varianta full-option a condominiurilor care inca mai sint arondate sistemului. Cu alte cuvinte, se doreste salvarea sistemului centralizat.

Anul acesta s-au debransat 1.600 de apartamente

Fenomenul debransare s-a dezvoltat puternic in ultimii ani, din momentul in care pe piata locala a devenit cit de cit accesibila tehnologia centralelor de apartament. De exemplu, in 2006 numarul proprietarilor care au mai ramas in sistem scazuse drastic la 25.000 de apartamente, pentru ca dupa un an sa se ajunga la 20.900 de apartamente. In prezent, doar 19.300 de apartamente mai primesc caldura centralizat. De mentionat este ca anul acesta SC "CET" nu a primit nici o notificare de debransare din partea vreunui proprietar. Chiar daca, in comparatie cu 2006 si 2007, se poate observa, totusi, o temperare in ceea ce priveste debransarile, nu se poate inca intrevedea o stopare a fenomenului, pentru ca potentialul maxim al pietei centralelor de apartament nu a fost atins. Astfel de instalatii inca se mai cumpara si mai este loc pentru inca alte citeva mii, pentru ca numarul proprietarilor de apartamente care primesc ajutoare pentru incalzire este de circa 11.000. Acest lucru conduce la ideea ca in cazul in care, in scurt timp, nu se intimpla un miracol in ceea ce priveste serviciul de termoficare, este posibil ca limita minima sa fie atinsa: ramin in sistemul centralizat doar asistatii social. In trecut, s-a incercat sa se puna frina debransarilor prin impunerea unor masuri prin care doritorii trebuia sa treaca prin "furcile caudine" ca sa scape din "inchisoarea termoficarii centralizate". In esenta, se facea trimitere la o serie de acte normative care obligau pe proprietari sa obtina fel de fel de avize si proiecte pentru a se putea debransa. Descurajarea venea din costuri in plus si timp pierdut. Drept urmare, doritorii au ales sa se debranseze fara respectarea acestor reguli si nu au patit nimic, desi autoritatea locala avea atributii de control in acest sens.

Vidin este cartierul cu cele mai multe apartamente debransate

Potrivit informatiilor prezentate de conducerea operatorului de termoficare, cartierele in care gradul de debransare este scazut sint Hipodrom, unde circa 75% dintre blocuri inca mai primesc caldura in sistem centralizat, Calarasi IV cu 60% grad de bransare, zona Scolilor cu 80% gradul de bransare si Hristo Botev cu 70%. "Cel mai mare grad de debransare este inregistrat in cartierul Vidin, unde avem cazuri in care la o centrala nu mai exista nici un abonat. Si in anumite zone din cartierul Progresul mai exista cazuri in care gradul de debransare a ajuns la 85%. In majoritatea cazurilor se poate observa ca fenomenul debransare in masa a aparut la asociatii unde au fost probleme cu administrarea banilor proprietarilor, adica acolo unde administratorii au tras tepe. In perioada 1990 - 1997 au fost multe blocuri unde s-a dispus de catre vechea conducerea a societatii intreruperea furnizarii serviciilor de termoficare din cauza datoriilor imense acumulate. Odata sistata, furnizarea agentului termic nu a mai fost reluata si astfel proprietarii au fost fortati sa se orienteze spre alte surse de caldura. De altfel, din experienta noastra rezulta ca multe dintre blocurile debransate total au avut sau inca mai au probleme cu fostii administratori ai Asociatiilor de Proprietari care au delapidat", a explicat Ionel Patrascu, directorul SC "CET" SA.

"Utilajele sint aceleasi si sint proiectate pentru un anumit indice minim de consum"

Intrebat care sint efectele atingerii pragului critic in ceea ce priveste debransarile, sursa citata a explicat ca in primul rind gradul de dispersie a blocurilor unde mai sint apartamente debransate este mare in anumite zone si asta creeaza o serie de probleme in asigurarea la parametri optimi a agentului termic. Mai departe, aceste probleme se reflecta in mod automat in rezultatele financiare ale companiei: "Va dati seama ca utilajele sint aceleasi si sint proiectate pentru un anumit indice minim de consum. Societatea a facut o serie de investitii in ultimii ani in automatizarea punctelor termice a retelei de distributie, dar si a sursei de producere a energiei termice. De exemplu, PT-urile modernizate sint dotate cu pompe cu turatie variabila, in reteaua de distributie au fost executate lucrari de inlocuire cu tevi preizolate, adica eforturi s-au facut. Cu toate acestea, rezulta pierderi care se reflecta in rezultatele unitatii", a spus Patrascu.

Concesionarea serviciului de termoficare, solutia salvatoare

Si municipalitatea este de parere ca societatea este intr-o situatie extrem de grava si orice aminare a identificarii si aplicarii unei solutii salvatoare este un pas in plus spre deces. Viceprimarul Stanel Necula, cel care are in competenta serviciul local de termoficare, a explicat ca are in vedere un plan pentru a incerca sa rezolve problemele. "Este clar ca lucrurile se agraveaza pe zi ce trece si se impune urgent o solutie. Avem in vedere un parteneriat public-privat, care va imbraca forma unei concesionari. Trebuie gasit un investitor potent financiar, care sa-si asume in conditii avantajoase de tarif realizarea unei surse noi ori reabilitarea celei vechi. In plus, ar trebui sa-si asume si reabilitarea termica a condominiurilor in varianta full - option, inclusiv contorizare individuala cu inlocuirea retelelor la nivel de bloc, izolarea peretilor exteriori si, de ce nu, mansardarea acolo unde este posibil. O parte din retea a fost deja modernizata si reabilitata prin programul Termoficare 2006 - 2015, iar continuarea ar putea sa fie facuta prin surse atrase in cadrul acestui parteneriat. Este foarte clar ca este supradimensionata actuala formula de dotari tehnice, de personal, in raport cu numarul de clienti in scadere", a explicat Necula, precizind ca proiectul legat de acest parteneriat ar urma sa fie gata pina in primavara, pentru ca pina la urmatorul sezon rece sa fie perfectat contractul cu viitorul partener. Acesta va fi selectat in urma unei licitatii publice. "Au mai existat intentii la nivel declarativ privind concesionarea sistemului, iar parteneri straini interesati au venit cu propuneri la municipalitate. As vrea sa ma lamuresc, totusi, din ce cauza aceste proiecte s-au blocat, pentru a elimina eventuale impedimente in realizarea acestui proiect", a spus Necula.

"CET" s-a adincit si mai mult in pierderi

Date de ordin financiar ale SC "CET" demonstreaza ca situatia unitatii este grava. De exemplu, societatea si-a adincit pierderile in primele 9 luni ale acestui an la peste 13 milioane lei. Concret, operatorul local de termoficare a inregistrat in perioada mentionata pierderi de 13,26 milioane lei, cu 16% mai mari fata de cele consemnate in aceeasi perioada a anului trecut, pe fondul comprimarii afacerilor cu 21%. Ca termen de comparatie, operatorul de termoficare anuntase la semestru ca a inregistrat o pierdere de 6,6 milioane de lei, adica aproape 1,9 milioane euro, de 5 ori mai mare decit in primul semestru al anului trecut. Aceasta in contextul in care la finele lui 2007 societatea raportase tot pierdere de 8,85 milioane lei, adica 2,3 milioane de euro. "Vinzarile nete in semestrul I 2008 fata de semestrul I 2007 au scazut din cauza inregistrarii unei productii de energie termica mai mica influentata de temperaturile ridicate din iarna, cit si de scaderea numarului de consumatori. Cheltuielile materiale au scazut ca urmare a scaderii productiei, dar nu direct proportional deoarece in perioada 1 iulie 2007 - 30 iunie 2008 au avut loc cresteri de pret la materiile prime astfel: gaz metan - circa 39%, energie electrica - 5%, apa bruta - 4%, fara cresterea corespunzatoare a preturilor de vinzare (ultima aprobare de pret de la ANRE fiind la 1 ianuarie 2007", se arata in raportul de activitate aferent primului semestru al acestui an prezentat pietei Rasdaq.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro