Consiliul Concurenței: De un an prețul carburanților este mai mare ca media UE | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Consiliul Concurenței: De un an prețul carburanților este mai mare ca media UE

Consiliul Concurenței a demarat o investigație sectorială pe piața carburanților, pentru a analiza de ce prețurile în România, exprimate fără taxe, sunt mai mari decât media din Uniunea Europeană. Ceea ce salvează prețul final este faptul că statul român percepe taxe mai mici decât alte state din UE.

 

"Prețurile sunt apropiate în toată Europa și este ceea ce ne așteptam, iar faptul că avem resurse este mai puțin important. Problema nu cred că se pune la modul: avem resurse, de ce nu avem prețul mai mic? Întrebarea este de ce de un an de zile este mai mare decât media UE? Aici căutăm o explicație, pentru că, tradițional, prețul în România era un pic sub medie. De undeva de la începutul anului trecut suntem peste medie, vorbim de prețul fără taxe. Cu taxe, suntem jos, statul român taxează mai puțin decât alte state. Unde intervin companiile este partea fără taxe. Este o evoluție relativ nouă pe care nu o înțelegem pe de-a-ntregul, așa că am lansat o investigație. Ei vor primi o serie de întrebări la care sunt obligați să răspundă legal. Vrem să înțelegem exact care sunt schimbările care au dus la această evoluție, pentru noi surprinzătoare", a spus, luni, potrivit Agerpres, Bogdan Chirițoiu, președinte al Consiliului Concurenței.

 

OMV Petrom are opinie diferită

Piața carburanților din România este concurențială, iar prețurile din țara noastră sunt printre cele mai mici din Europa, a declarat, joia trecută, Mariana Gheorghe, CEO al OMV Petrom, într-o conferință de presă.

Ea a precizat că datele de pe site-ul Comisiei Europene privind prețurile la carburanți din diferite țări nu sunt tot timpul comparabile, întrucât conțin elemente diferite.

"La ora actuală avem prețurile cele mai joase din Europa, a doua sau a treia poziție de jos. Datele pe care le folosim de la comunitatea europeană am mai spus-o și o repetăm, nu sunt întotdeauna date foarte comparabile. Unu: vorbim de prețurile din România, nu de prețurile Petrom. Doi: în acele prețuri, fiecare țară poate să raporteze și raportează elemente diferite. Din ceea ce am analizat noi, de exemplu, unele țări nu includ în aceste cifre medii vânzările de pe autostrăzi. Acestea au prețurile cele mai mari, pentru că și traficul și cererea sunt mai mari pe autostrăzi. Alte țări, de exemplu, includ costul cu stocurile de rezervă în taxe și nu în prețul produsului, la noi este inclus în prețul produsului. Și sunt și altfel de diferențieri care fac ca, deși este o bună referință prețul de la comunitatea europeană, nu este o reflectare exactă a unei comparabilități unu la unu", a explicat Gheorghe.

Ea a fost întrebată cum comentează un raport al Consiliului Concurenței, în care se arată că piața carburanților din România este una de tip oligopol.

"Noi credem că este o piață concurențială și funcțională, cu noi intrări de concurenți în ultimii ani. Numai anul trecut au fost construite peste 25 de stații noi de către diverși operatori, iar noi nu am construit atât de mult. Concurența este pe calitatea produselor, pe oferta de produse non-petroliere, lucru care se vede în fiecare zi. Piața a crescut cu 4,9% în retail, iar noi am crescut cu 5,2%", a susținut oficialul Petrom.

Gheorghe a mai spus că reprezentanții companiei vor conlucra cu cei ai autorității de concurență pentru a avea o imagine foarte clară a fenomenelor.

"Nu uitați că, în structura prețului nostru, jumătate din preț este taxarea, 30-35% este costul propriu-zis al produsului, respectiv producție și rafinare, și 10-15% sunt costuri legate de logistica, vânzarea și distribuția acestor produse, lucru care duce la diferențieri de la o țară la alta, în funcție de sistemul de distribuție, de sistemul de depozitare și de alte elemente de competitivitate de costuri", a adăugat Gheorghe.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro