• recent a fost aprobată mandatarea specială a decidenților administrației pentru a vota în AGA a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară ”ECO Dunărea” Brăila, modificarea tarifelor pentru colectarea separată a deșeurilor, măturatul stradal și deszăpezire • asta după ce operatorul, Asocierea Polaris M. Holding SRL și PHG Waste Management SRL, a solicitat administrației să aprobe majorarea tarifelor, față de contractul inițial semnat în luna iunie, pentru a-și putea plăti angajații • chiar și așa tarifele sunt mai mici față de cele prevăzute în contractul cu RER, de dinaintea celui cu Polaris • subiectul a stârnit discuții în cadrul ședinței CJ Brăila, iar președintele Francisk Iulian Chiriac a vorbit despre un proiect pe fonduri europene de aproape 60 milioane euro, care ar trebui să ducă la scăderea taxei la gunoi în viitor
Noi majorări la tarifele pentru gunoi, însă autoritățile locale promit o contramăsură care ar mai echilibra balanța în viitorul apropiat. Consilierii județeni și municipali au aprobat, recent, acordarea unor mandate speciale liderilor administrației brăilene pentru a vota în Adunarea Generală a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (AGA) ”ECO Dunărea” Brăila a noilor tarife la colectarea deșeurilor, măturatul stradal și acțiunile de deszăpezire. După cum reiese din rapoartele de specialitate ale proiectelor, operatorul (Asocierea M. Holding SRL și PHG Waste Management SRL) a transmis o solicitare către autoritățile publice locale, pe 8 august, privind necesitatea modificării tarifelor pentru activitățile care fac obiectul Contractului de delegare ce a fost încheiat inițial pe 4 iunie 2025. Pe scurt, aceștia au invocat faptul că ar mai avea nevoie de mai mulți bani pentru a-și putea plăti salariații.
ÎSolicitarea a avut la bază modificarea esențială a unor categorii de cheltuieli, precum: creșterea salariului minim brut pe economie la nivelul de 4.050 lei/lună și a valorii bonurilor de masă la nivelul de 19 lei/zi/salariat; Creșterea prețului combustibililor ca urmare a creșterii accizelor; Creșteri datorate modificării tarifelor la Stația de sortare Vădeni, la Depozitul ecologic și creșterea taxei la Zona de umplutură administrată de SUPAGL Brăila, tarife ce intră în calculul valorii facturate de operator”, după cum se mai menționează în raport, privitor la concluziile trase de ADI ”ECO Dunărea” după verificarea documentației transmise de operator.
Subiectul a încins spiritele la Consiliul Județean Brăila
În ședința ordinară a CJ Brăila din 30 septembrie, care s-a lăsat cu un scandal monstru între reprezentanții PSD și PNL, printre altele, a fost aprobată și mandatarea specială a Președintelui Consiliului Județean Brăila, în calitate de reprezentant al Unității Administrativ Teritoriale Județul Brăila prin CJ Brăila pentru a vota în AGA a ADI ”ECO Dunărea” Brăila modificarea tarifelor aferente Contractului de delegare încheiat cu ”Polaris” și ”PHG”, la pachet cu acordarea unui mandat Asociației ”ECO Dunărea” de a aproba tarifele modificate și tarifele distincte.
Ei bine, subiectul creșterilor de tarife a încins spiritele în ședință, consilierii județeni ai PNL, prin vocea lui Marian Sârbu și a lui Ovidiu Nechita, au acuzat că unele tarife sunt aberante și au dat ca exemplu tarifele de 1.056,02 lei/1.000 mp pentru curățatul manual al zăpezii, respectiv, 3.282,84 lei/1.000 mp pentru curățatul manual al gheții. Sârbu a insistat pe ideea că nu se specifică deloc clar în proiect despre câte persoane ar fi vorba, care vor efectua deszăpezirea manual și a acuzat că s-ar putea interpreta că respectiva sumă ar putea fi aplicabilă per lucrător.
Președintele CJ Brăila, Francisk Iulian Chiriac (șeful PSD Brăila) și vicele Ionuț Ciprian Dobre au explicat că prețurile s-au stabilit în urma unei achiziții publice și că noile tarife nu implică diferențe foarte mari față de contractul inițial și că sunt mai mici decât prețurile pe care le cerea fostul operator. De asemenea, au explicat că nu se pune problema ca tariful pentru deszăpezirea manuală să fie valabil per lucrător, așa cum au sugerat liberalii.
Și liderul grupului AUR din CJ Brăila, consilierul județean Viorel Botea, a anunțat la momentul respectiv că toți colegii săi de partid vor vota ”împotriva” proiectului, deoarece consideră că orice majorare a tarifelor reprezintă o nouă povară pe administrația publică locală, pe primari și pe bugetul general al județului.
Chiriac a insistat totuși pe ideea că prețurile, chiar și modificate, sunt mai mici decât cele din contractul precedent pe care administrația l-a avut cu RER.
În cele din urmă, proiectul a fost adoptat cu 19 voturi “pentru” și 11 ”împotrivă” din partea PNL și AUR. Hotărârea poate fi consultată pe site-ul Consiliului Județean Brăila, iar anexa cu noile tarife poate fi accesată și prin următorul link, pe pagina online a ziarului: HCJ166.
Planul șefului CJ Brăila de a scădea tariful la gunoi în următorii ani
Interesant este că la rubrica ”Alte probleme” din cadrul ședinței respective, președintele CJ Brăila, Francisk Iulian Chiriac, a revenit asupra subiectului, în încercarea de a răspunde acuzațiilor ce i-au fost aduse la momentul respectiv de către unii dintre consilierii PNL. Acesta a dorit să reamintească faptul că în ședința ordinară din 27 august, chiar dacă liberalii l-au criticat, a fost aprobat un proiect privind cumpărarea de către CJ Brăila a unui teren extravilan, situat în Comuna Vădeni, în suprafață de 10.000 mp (categoria de folosință teren arabil), mutarea făcând parte dintr-un plan mai amplu de reducere în timp a tarifului la gunoi, prin intermediul unui proiect pe fonduri europene de aproape 60 milioane euro.
”Vă spun că sunt de 10 ani președintele CJ Brăila și nu am făcut niciodată, nicio ilegalitate! Am respectat legea și am încercat și încerc în continuare să găsesc soluții. Și vă spun că sunt unele probleme destul de grave. Mă gândesc în primul rând la binele județului. Dar vreau să vă dau un exemplu. Acel teren de 10.000 de metri pătrați, unde dumneavoastră (n.r. – consilierii PNL) ați votat «împotrivă». Este un proiect pe care vrem să îl depunem la Agenția de Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Est pentru a moderniza TMB-ul (n.r. - Instalația de sortare și de tratare mecano-biologica) de la Vădeni. Modernizarea aceasta ne va duce la scăderea taxei CEC (n.r. - Contribuția pentru Economia Circulară), care în momentul de față este de 160 lei/tona de gunoi plus TVA. Și acest lucru va duce la scăderea automată a taxei și la populație, și la agenții juridici și așa mai departe, în tot județul. Dar dacă nu ați venit să întrebați și luați totul mot à mot, cât costă una sau cealaltă. Știți la ce valoare ajunge proiectul european?! Valoarea proiectului european pe care trebuie să îl depunem este de aproape 60 milioane euro! Păi, pentru 11.000 euro cu care am cumpăra noi acel teren, e ok să ratăm un proiect care aduce aproape 60 milioane euro și aduce o scădere a tarifului de gunoi în tot județul?! Credeți că e o soluție bună sau rea?”, a declarat Chiriac.
Precizăm că în ședința ordinară a CJ Brăila din 27 august proiectul privind aprobarea cumpărării terenului extravilan (arabil), situat în Comuna Vădeni, în suprafață de 10.000 mp, a fost introdus suplimentar pe ordinea de zi. La momentul respectiv s-a aprobat achiziția terenului cu 11.000 euro (echivalentul în lei la cursul valutar BNR din ziua încheierii tranzacției).
Care vor fi noile tarife (fără TVA)
Astfel, tarifele distincte (fără TVA) calculate de către Aparatul tehnic al ADI ”ECO Dunărea” urmare a modificării tarifelor din contractul administrației cu Asocierea ”Polaris – PHG”, ce vizează Zonele de Operare 1, 2 și 3, au fost stabilite astfel: Tariful de colectare și transport deșeuri de hârtie, carton, metal, plastic și sticlă din deșeurile municipale (Asocierea Polaris) se ridică la 692,44 lei/tonă pentru cele trei zone de operare; Tariful de colectare și transport deșeuri reziduale se ridică la 315,65 lei/tonă pe toate cele trei zone; Tariful pentru activitatea de colectare și transport separat al biodeșeurilor înseamnă 262,18 lei/tonă pentru toate cele trei zone; Tariful de sortare pentru Stația Vădeni (Brai-Cata SRL) înseamnă 39,36 lei/tonă pentru Zona 1, cel de sortare la Stația Ianca (FCC Environment Romania) se ridică la 312,88 lei/tonă pentru Zonele 2 și 3; Tariful Stației de Tratare – Mecano biologică este de 96,52 lei/tonă și se aplică doar pentru Zona 1; Tariful de depozitare la Depozitul Muchea (Tracon SRL) este de 135,12 lei/tonă pentru Zona 1, respectiv la Depozitul Ianca (FCC Environment Romania SRL) de 228,10 lei/tonă aplicabil pentru Zonele 2 și 3; Tariful de transfer (Reciclabile) este de 191,33 lei/tonă doar pentru Zona 3, la fel cum este cazul tarifului de transfer (Rezidual) 116,52 lei/tonă.
De asemenea, în ceea ce privește restul tarifelor, trebuie punctat că acestea au fost aprobate atât de consilierii județeni cât și de consilierii municipali (în cazul CLM Brăila, în ședința ordinară din 24 septembrie). Așadar, consilierii brăileni au răspuns solicitării operatorului și au dat ”undă verde” pentru ca tarifarea activității de colectare și transport separat a deșeurilor de hârtie, metal, plastic și sticlă din deșeurile municipale (reciclabile) să crească de la 673,25 lei/tonă fără TVA, cât a fost ofertat la licitație, la 692,44 lei/tonă (o creștere de 2,85%); Tariful pentru activitatea de colectare separată și transportul separat al deșeurilor reziduale, inclusiv a reziduurilor menajere și similare și a altor deșeuri colectate separat decât cele de hârtie, metal, plastic și sticlă, de la 306,63 lei/tonă la 315,65 lei/tonă (o creștere de 2,94%); totodată tariful pentru activitatea de colectare și transport separat al biodeșeurilor, de la 253,93 lei/tonă, la 262,18 lei/tonă (o creștere de 3,25%). Trebuie precizat că în toate cazurile discutăm despre tarife fără TVA.
Totodată, pentru serviciile conexe celui de salubrizare cu grad redus de repetabilitate și care se desfășoară ocazional, s-a stabilit că: tariful pentru gestionarea deșeurilor provenite din locuințe, generate de activități de reamenajare și reabilitare interioară și/sau exterioară a acestora, la solicitarea utilizatorilor casnici va crește de la 353,54 lei/tonă la 356,55 lei/tonă (0,85%), respectiv de la 123,74 lei/mc la 534,83 lei/mc. Tariful pentru gestionarea deșeurilor voluminoase, inclusiv saltele și mobilă, colectate la solicitarea utilizatorilor să fie majorat de la 391,22 lei/tonă la 405,76 lei/tonă (o creștere de 3,72%); Tariful pentru gestionarea deșeurilor municipale abandonate de la 171,35 lei/tonă, la 177,50 lei/tonă (o creștere cu 3,59%), respectiv de la 59,97 lei/mc la 62,12 lei/mc. Totodată, tariful pentru gestionarea deșeurilor abandonate, provenite de la lucrări de construcții, de la 353,55 lei/tonă la 356,55 lei/tonă (cu 0,85%).
Mai mult, potrivit anexei aprobate în cadrul celui de-al doilea proiect ce viza activitatea de măturat, spălat și stropitul căilor publice din Municipiul Brăila și Comuna Chiscani, inclusiv colectarea și transportul deșeurilor de pământ și pietre provenite de pe căile publice la depozitele de deșeuri, precum și a deșeurilor provenite din coșurile stradale la depozitele de deșeuri și/sau la instalațiile de tratare, situația tarifelor (tot fără TVA) se prezintă în felul următor: 17,04 lei/1.000 mp (în loc de 16,67 lei cât era inițial) pentru măturat mecanizat carosabil cu descărcare în depozitul ecologic, respectiv 15,31 lei/1.000 mp (în loc de 14,91 lei) dacă descărcarea se face la rampa de descărcare. În ceea ce privește măturatul mecanizat al trotuarelor, aici tariful este de 17,56 lei/1.000 mp (tariful inițial era de 17,03 lei) dacă descărcarea se face în depozitul ecologic și 15,84 lei/1.000 mp (în loc de 15 lei) dacă se efectuează la rampa de descărcare. Pentru măturatul manual al carosabilului discutăm despre 45,47 lei/1.000 mp (tariful inițial era de 41,29 lei), iar în cazul trotuarelor 45,45 lei/1.000 mp (înainte era 41,27 lei).
Tarife deszăpezire
În cazul activităților de curățare și transport a zăpezii de pe căile publice din Municipiul Brăila și Comuna Chiscani și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau de îngheț, tabloul tarifelor arată în felul următor: 439,61 lei/oră pentru curățatul mecanizat al zăpezii cu autospeciale/utilaje echipate cu lamă/plug - Trakker (înainte era 434,44 lei), respectiv 71,68 lei/oră cu City Ranger (tariful inițial era de 68,81 lei) și 86,91 lei/oră cu Ford Ranger (inițial tariful era de 80,79 lei); 309,36 lei/oră este tariful pentru încărcătorul frontal (inițial era de 299,75 lei); 542,02 lei/oră pentru tractor cu lamă de 3 ml (tarif care s-a menținut); 70,38 lei/oră pentru curățatul mecanizat al zăpezii cu autospeciale/utilaje din categoria freză, pe căile publice specificate distinct în caietul de sarcini (tariful inițial era de 66,22 lei). De asemenea, 1.056,02 lei/1.000 mp pentru curățatul manual al zăpezii, inclusiv stații publice de îmbarcare-debarcare călători și refugii (tariful la momentul semnării contractului era de 944,29 lei), respectiv 3.282,84 lei/1.000 mp pentru curățatul manual al gheții în aceleași zone amintite (tariful inițial era de 2.933,73 lei); 25,92 lei/mc costă încărcatul mecanizat și transportul zăpezii (inițial era 25,27 lei); 869,15 lei/oră costă împrăștiatul mecanic de material antiderapant, de tip sare Trakker (tariful inițial era de 861,46 lei), respectiv 71,68 lei/oră în cazul City Ranger (tariful inițial era de 68,81 lei) și 86,91 lei/oră în cazul Ford Ranger (tariful inițial era de 80,79 lei); 737,21 lei/oră este tariful pentru utilizarea unei autospeciale cu plug/lamă 3 ml și sărăriță de 4 mc, respectiv 895,18 lei/oră pentru sărărița de 6 mc (în ambele situații tariful s-a menținut). Totodată, 106,51 lei/1.000 mp pentru împrăștiatul manual de material antiderapant, de tip sare (tarif majorat de la 97,2 lei).