Mergi la conţinutul principal
Florile care au supărat Administrația Piețelor

Demolare cu parfum de abuz

după 13 ani în care a plătit chirie și taxe pentru o tarabă amplasată legal în Piața Mare, o producătoare de flori din Brăila s-a trezit, peste noapte, somată să desființeze construcția în termen de o zi lucrătoare” deși deține contracte semnate anual cu Administrația Piețelor și Târgurilor Brăila, aceasta s-a văzut cu tarabele ridicate fără explicații • am solicitat un punct de vedere de la Administrația Piețelor, dar instituția ne-a răspuns că are nevoie de 30 de zile - termenul legal - pentru a ”identifica informațiile solicitate” • informațiile solicitate sunt cele în baza cărora se presupune că a fost emisă respectiva decizie de desființare a tarabei în cauză!

 

O sesizare primită la redacția noastră de la un producător local de flori, cu activitate atestată încă din anul 2004, readuce în atenție problema modului în care sunt gestionate spațiile comerciale din piețele brăilene. Este vorba despre  Vasilica Neculai, producător autentic, care de 13 ani își vinde florile – de la panseluțe, zambile și narcise, până la bujori și petunii – în zona Pieței Halelor – Grivița, în baza unor contracte legale de închiriere, încheiate cu Administrația Piețelor și Târgurilor (APT) Brăila.

De la flori, la notificare de demolare în 24 de ore
Potrivit documentelor puse la dispoziția redacției, doamna Neculai a deținut în mod constant contracte de închiriere anuale, începând cu anul 2012. Ultimul, contractul nr. 68/01.01.2025, prevedea plata lunară a chiriei pentru
folosirea tarabei, utilități, alte cheltuieli și suprafața ocupată suplimentar”. Cu toate acestea, la data de 24 septembrie 2025, aceasta a primit o notificare oficială din partea APT Brăila prin care era somată să desființeze, în termen de o zi lucrătoare de la comunicare, construcția provizorie amplasată pe domeniul public”, fiind invocat faptul că spațiul ar fi ocupat fără existența unui contract de închiriere”. Am crezut că este o greșeală, pentru că eu am contract valabil, plătesc la zi, așa cum fac de 13 ani. Le-am cerut lămuriri, dar nu mi s-a mai răspuns. În schimb, tarabele au fost ridicate”, a declarat pentru redacția noastră  Vasilica Neculai.
Deși în notificarea APT nr. 4623/24.09.2025 era indicată doar copertina care adăpostea tarabele, menționată drept
amplasament provizoriu”, la doar câteva zile după trimiterea documentului au fost ridicate și tarabele propriu-zise, în ciuda faptului că în fotografiile anexate se făcea referire strict la copertină. Intervenția a avut loc în lipsa reclamantei, iar în interiorul tarabelor se aflau bunuri personale. Când, pe 3 octombrie 2025, aceasta s-a prezentat la administratorul pieței pentru a cere lămuriri, i s-a comunicat sec că așa au primit dispoziție”, fără alte explicații. Singurul detaliu oferit a fost că bunurile pot fi recuperate oricând, acestea aflându-se în posesia administrației”.

 

Sesizări și contradicții: un istoric de răspunsuri care se bat cap în cap
Situația nu este una apărută peste noapte. Încă din 2019, Administrația Piețelor și Târgurilor Brăila a făcut mai multe încercări de a ridica cele două tarabe de flori, invocând motive diferite de la un an la altul — de la presupusa obstrucționare a accesului la un panou publicitar, la respectarea măsurilor anti-COVID sau riscul ipotetic ca, în caz de incendiu, autospecialele ISU să nu poată pătrunde în piață. Toate aceste argumente au fost însă infirmate de instituțiile abilitate, inclusiv de Poliția Locală și ISU „Dunărea” Brăila, care au confirmat că tarabele nu blochează accesul și respectă reglementările legale.
Mai mult, locația respectiv
ă a fost stabilită chiar de către APT Brăila, prin contractul nr. 287/01.10.2012, în care se menționează amplasamentul exact al tarabelor, în sectorul flori. Nimeni nu a ocupat cu forța acest spațiu”, ne spune Vasilica Neculai, subliniind că poziționarea a fost indicată de administrația piețelor, încă de acum 13 ani. Totuși, în 2025, Administrația a decis că aceleași tarabe strică imaginea pieței”. Așa am înțeles că tufănelele și zambilele afectează estetica Pieței Mari, nu însă și coroanele funerare care sunt așezate peste tot, și de care dacă nu ești atent, te poți împiedica.

Relocare în sectorul zarzavat: flori printre pungi și mărar
După ridicarea tarabelor, APT Brăila a decis relocarea activității în sectorul zarzavat, o zonă în care nu există alte spații destinate comercializării florilor.
Poate există o asemănare între lalele și mărar sau între narcise și pungi de plastic. Pentru că acolo se vând saci, pungi și alte obiecte, dar flori nu”, ne spune aceasta, vizibil nemulțumită de decizie. Surse din piață afirmă că în urma unor lucrări efectuate la Piața de Producători, mai mulți comercianți au fost relocați temporar, însă fără să fie afectați cei care aveau contracte în derulare. În cazul de față, însă, măsura pare să fi fost aplicată doar unui singur comerciant, un detaliu care ridică întrebări legate de criteriile de selecție și de transparența deciziilor luate de APT Brăila.

Răspunsul oficial:
Identificăm informațiile solicitate”
Redacția noastră a transmis o solicitare oficială către Administrația Piețelor și Târgurilor S.A. Brăila, cerând un punct de vedere clar privind motivele care au stat la baza notificării, criteriile de relocare și lipsa unei comunicări prealabile.
În răspunsul primit, reprezentantul legal al instituției ne-a transmis că:
”Durata necesară pentru identificarea și difuzarea informațiilor solicitate depășește termenul de 10 zile prevăzut de art. 7 alin. 1 din Legea 544/2001, urmând ca răspunsul să vă fie comunicat în maximum 30 de zile”. Cu alte cuvinte, APT Brăila are nevoie de o lună pentru a identifica motivele propriei decizii privind ridicarea unei tarabe care figurează în evidențele sale încă din 2012 și pentru care s-au încasat, fără întrerupere, chirii și taxe.

Întrebări rămase fără răspuns
De ce nu a existat același tip de comunicare în momentul relocării altor producători, atunci când s-au efectuat lucrări la piață?
Cum se explică faptul că, timp de 13 ani, APT Brăila a emis contracte și facturi pentru o tarabă care, brusc, nu mai avea contract”?
Și mai ales: de ce florile unui producător local, care plătește taxele la zi, ajung să fie considerate un
pericol pentru imaginea pieței”, în timp ce alte spații rămân neatinse?

Concluzie provizorie
Cazul doamnei Vasilica Neculai, producător local care de peste un deceniu aduce culoare în Piața Mare, nu este doar despre o tarabă ridicată abuziv. Este despre modul în care administrația piețelor tratează micii producători, cei care, prin munca lor, dau viață piețelor tradiționale din Brăila. Redacția noastră va urmări în continuare acest subiect și va reveni cu detalii imediat ce APT Brăila va comunica oficial motivele pentru care florile unui producător cu acte în regulă au devenit, peste noapte, indezirabile.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro