Mergi la conţinutul principal
Administrația Dragomir și infrastructura rutieră

Fără trafic greu pe Calea Galați

* este vorba despre o inițiativă a Primăriei Brăila care ar putea conduce într-un viitor apropiat la redirecționarea traficului greu din oraș către port, prin realizarea unei noi artere * în cadrul ședinței ordinare a CLM Brăila de la finele lunii trecute, consilierii au aprobat ca municipalitatea să își exercite dreptul de preempțiune la achiziția unui teren de 4.555 mp situat pe Str. Vadul Rizeriei nr. 1, lucru care va facilita demersul amintit * suprafața mare de teren aparține societății Demopan SA (aflată în insolvență) și după cumpărare, va putea fi transformată într-o arteră nouă ce va scoate traficul greu de pe Calea Galați și Strada Mircea Mălăeru * interesant este și că firma în cauză are datorii mari la Primărie, lucru care va conta la negocierea prețului, după cum a explicat primarul Marian Dragomir

 

 

 

Veste bună pentru brăilenii care locuiesc pe Calea Galați sau pe strada Mircea Mălăeru: Primăria a făcut primii pași către încercarea de eliminare a traficului greu din zonele respective. Mai exact, în cadrul ședinței ordinare a Consiliului Local Municipal Brăila de la finele lunii trecute, consilierii au aprobat exercitarea dreptului de preempțiune al Municipiului Brăila pentru cumpărarea unui teren situat în Brăila, Vadul Rizeriei nr. 1. Este vorba despre 4.555 mp (parte din două loturi) ce aparține societății Demopan SA, care în momentul de față se află în insolvență. Intenția municipalității este aceea de a cumpăra terenul și ulterior de a realiza în zona respectivă o nouă arteră menită să redirecționeze traficul greu din oraș către port. Iar un element interesant în tot acest context este acela că societatea în cauză are o datorie destul de mare din taxe și impozite neplătite la nivelul Primăriei Brăila, ceea ce va conta la negocierea prețului de achiziție a terenului respectiv. După cum ne-a explicat primarul Marian Dragomir, dacă lucrurile vor decurge bine, anul viitor va fi bugetată proiectarea viitoarei artere ce va elimina în cele din urmă traficul greu de pe Calea Galați și de pe Strada Mircea Mălăeru, lucru dorit de foarte mult timp de către locuitorii din zonele respective. Concret, prin acest proiect de hotărâre aprobat de CLM Brăila pe 30 iulie, a fost împuternicit primarul Marian Dragomir să desemneze o comisie în vederea negocierii prețului de cumpărare al acestui teren. Pe baza procesului-verbal de negociere și a altor documente justificative se va supune apoi aprobării CLM Brăila un proiect de hotărâre privind achiziționarea imobilului în cauză. Achiziționarea se realizează pe baza bugetului local al Municipiului Brăila, precum și prin compensarea creanței bugetare ”înscrisă de Municipiul Brăila la masa credală a debitorului, societatea DEMOPAN SA”, după cum se menționează în hotărâre.

 

Dragomir: «Dintotdeauna s-a dorit scoaterea traficului greu de pe Calea Galați, de pe Mircea Mălăeru»

Contactat de redactorii ”Obiectiv – Vocea Brăilei” în legătură cu acest subiect, primarul Marian Dragomir a precizat că din punctul său de vedere achiziția terenului respectiv va fi în beneficiul orașului în viitorul apropiat. Mai ales în contextul în care proprietarul are o datorie considerabilă față de municipalitate.

Da, ne exercităm dreptul de preempțiune și cumpărăm un teren de la un privat. Acest privat are o sumă foarte mare de bani restantă la bugetul local, reprezentând taxe și impozite neachitate. De aceea, noi ne exercităm dreptul de preempțiune și în baza unui raport de evaluare vom avea prețul terenului respectiv. Din prețul acesta cred că aproximativ 70% va fi reprezentat de taxele și impozitele pe care acest privat are să le plătească Primăriei. Aici facem completare și îi dăm diferența din contul Primăriei. Odată ce vom deveni proprietarii terenului, acolo vom face o stradă care va scoate traficul greu din oraș de pe Calea Galați și de pe Mircea Mălăeru, cea ce își dorea lumea dintotdeauna. În prezent suntem în procedurile de evaluare finală a terenului, rapoarte, operațiuni cadastrale și după aceea va urma preluarea efectivă. Dar repet, este o chestiune foarte bună pentru noi. Dintotdeauna s-a dorit scoaterea traficului greu de pe Calea Galați, de pe Mircea Mălăeru”, a declarat Dragomir, cu precizarea că inițiativa realizării acestei noi artere vine în contextul în care traficul greu din oraș a fost degrevat cât de cât din momentul intrării în schemă a podului suspendat peste Dunăre, însă încă ar mai fi nevoie de intervenții suplimentare în acest sens.

Potrivit edilului-șef, anul acesta ar trebui să aibă loc cumpărarea și preluarea terenului respectiv, urmând ca anul viitor să fie prinsă în bugetul Primăriei pe 2026 proiectarea viitoarei străzi. Cu alte cuvinte, dacă lucrurile se vor mișca bine și vor exista fonduri, lucrarea ar avea șanse să înceapă tot anul viitor.

 

Justificarea pentru oportunitatea achiziției terenului

În raportul proiectului aprobat de consilierii municipali se precizează faptul că prima ocazie de a achiziționa acest teren i-a revenit Ministerului Culturii prin Direcția Județeană pentru Cultură Brăila, deoarece lichidatorul judiciar al societății Demopan SA, Casa de Insolvență Istru SPRL, Filiala București, a transmis o adresă în acest sens, însă din zona respectivă nu a existat niciun interes. Astfel, următoarea pe listă, a fost Primăria Brăila, care a decis să își exercite dreptul de preempțiune.

Municipiul Brăila are, acum, o oportunitate clară și deja aflată în derulare, de a achiziționa terenul din zona «Vadul Rizeriei» în vederea construirii unui drum alternativ pentru dirijarea traficului greu către zona portuară. Prin art. 1 din HCLM Brăila nr. 522/30.09.2022 a fost aprobat Studiul de Fezabilitate (SF) pentru obiectivul de investiții «Modernizare str. Independenței, între Vadul Ghecetului și Vadul Rizeriei». Proiectul prevede realizarea unei artere de aproximativ 356 metri între Vadul Dunării și Vadul Rizeriei, scopul principal fiind redirecționarea traficului greu din oraș către port, pentru reducerea congestionării în interiorul Municipiului Brăila. În urma realizării documentației tehnice, inclusiv a Studiului Topografic, pe tronsonul cuprins între Str. Vadul Dunării și Str. Vadul Rizeriei s-a constatat că o porțiune de teren nu aparținea domeniului public al Municipiului Brăila, acesta fiind proprietate privată, aparținând societății Demopan SA. Acum autoritatea locală are cadrul legal și planurile tehnice pentru a proceda la cumpărarea terenului privat din zona Vadul Rizeriei, pentru dezvoltarea drumului alimentator. Exercitarea dreptului de preempțiune pentru terenul din Str. Vadul Rizeriei este fezabilă, justificată prin interes public (infrastructură rutieră) și compatibilă cu reglementările urbanistice locale”, se precizează în cadrul raportului, făcându-se referire la un proiect al Primăriei mai vechi prin care s-a mai încercat devierea traficului greu în zona respectivă, însă lucrurile nu au evoluat tocmai din lipsa unei suprafețe de teren suficiente pentru a realiza această arteră.

Municipiul Brăila are (conform documentațiilor urbanistice aprobate) un interes strategic în dezvoltarea rețelei de infrastructură rutieră, cu scopul de a fluidiza traficul greu din municipiu, de a degreva artere precum Strada Carantinei și Vadul Ghecetului, dar și de a asigura conectivitatea între zona industrială-portuară și rețeaua de drumuri județene și naționale.

Tot în raportul proiectului se mai punctează faptul că achiziționarea acestui teren este necesară și oportună din mai multe considerente: accesibilitatea rutieră către zona portuară ”element esențial pentru activitatea economică a municipiului, mai ales că nouă arteră ar trebui să asigure o rută optimă pentru transportul de mărfuri și să reducă poluarea și aglomerația în zona centrală”; faptul că terenul respectiv este cuprins în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) și în Planul Urbanistic General (PUG) drept zonă de infrastructură rutieră și utilitate publică; faptul că imobilul aparține unei societăți aflate în lichidare, ceea ce permite valorificarea sa prin vânzare ”în condiții clare și transparente, cu posibilitatea exercitării dreptului de preempțiune; totodată, achiziția se poate face pe cale amiabilă (prin preempțiune), ceea ce reprezintă o soluție mai eficientă și mai puțin costisitoare decât declanșarea unei proceduri de expropriere, care ar implica etape judiciare și întârzieri semnificative”.

Cu alte cuvinte, potrivit sursei citate, beneficiile directe ar fi: reducerea timpului de tranzit pentru traficul greu; protejarea zonelor rezidențiale și pietonale; creșterea atractivității economice a platformei portuare și industriale; dar și extinderea utilităților publice (rețele de apă, canal, iluminat) pe noul traseu.

 

Ce ar putea prevedea viitorul proiect

Raportul de specialitate al proiectului mai atrage atenția și asupra faptului că pe tronsonul dintre Vadul Ghecetului și Vadul Rizeriei au fost identificate o serie de probleme majore care afectează funcționalitatea și siguranța circulației și ar trebui remediate. Mai precis: Gropi și fisuri în îmbrăcămintea rutieră (cauzate atât de degradarea naturală în timp, cât și de structura neuniformă și precară a carosabilului); acumulări frecvente de apă pe suprafața străzii (ca urmare a lipsei unui sistem adecvat de colectare și evacuare a apelor pluviale, fenomen agravat și de prezența unei pânze freatice ridicate în zonă); trafic redus sau aproape inexistent (din cauza stării degradate a străzii, care descurajează circulația, în special a vehiculelor grele, generând o utilizare suboptimă a acestei artere cu potențial strategic).

Cu alte cuvinte, probleme care impun intervenții urgente de modernizare pentru a asigura funcționalitatea, siguranța și durabilitatea infrastructurii rutiere, ceea ce s-ar dori realizat odată cu intervențiile pentru noua arteră.

Separarea traficului greu va reduce poluarea și aglomerația în zonele rezidențiale ale orașului, iar realizarea unei artere între Vadul Dunării și Vadul Rizeriei ar prelua circulația portuară, îmbunătățind conectivitatea și mobilitatea municipală. În prezent, pe tronsonul dintre Vadul Ghecetului și Vadul Rizeriei, carosabilul prezintă o structură rutieră mixtă, neomogenă, cu sectoare acoperite cu îmbrăcăminte din beton de ciment, segmente cu strat de balast și porțiuni cu suprafață neamenajată, respectiv, teren natural (pământ). Lipsa uniformității și a calității structurii rutiere conduce la o degradare accentuată a carosabilului, afectând siguranța și confortul circulației auto, mai ales pentru traficul greu. În plus, pe întregul tronson: nu există trotuare pentru circulația pietonală în condiții de siguranță, ceea ce pune în pericol pietonii și reduce accesibilitatea zonei; colectarea și evacuarea apelor pluviale nu este asigurată, fapt ce conduce la acumulări de apă pe carosabil și poate genera deteriorări accelerate ale structurii rutiere, precum și inconveniente majore în sezonul ploios; nu există marcaje rutiere și indicatoare adecvate pentru organizarea circulației. Această stare actuală necesită o intervenție complexă, care să asigure o reabilitare integrală a structurii rutiere, precum și implementarea unor soluții funcționale pentru sistemele de colectare și evacuare a apelor pluviale, crearea trotuarelor și semnalizarea rutieră corespunzătoare”, se mai explică în documentație.

Proiectul a fost aprobat cu unanimitate de voturi în ședința CLM Brăila.

 

 

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro