Jecmaneala la drumul mare | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Jecmaneala la drumul mare

Transportul cu maxi-taxi pe relatia Braila - Galati si retur a devenit o activitate unde evaziunea fiscala este un fenomen la ordinea zilei, fara ca autoritatile competente sa schiteze vreun gest ca le-ar pasa. Zeci de curse intre cele doua orase se deruleaza fara ca vreun calator sa primeasca bilet, de unde rezulta ca, lunar, sume de ordinul sutelor de milioane de lei vechi trec neevidentiate complet in contabilitatea celor doi operatori de transport ("Aventin Trade" si "Gebamy") si pentru care, evident, nu se plateste niciun impozit. Mai mult, de citeva zile, cei doi operatori au scumpit simultan costul unei calatorii cu peste 30%, iar tariful este identic: 4 lei. In plus, chiar daca teoretic exista o concurenta pe aceasta parte din piata, in realitate, calatorul nu are nicio sansa sa aleaga intre cei doi operatori intrucit, faptic, exista o singura statie, un singur dispecer si un tarif unic. Practic, situatia de fata poate fi asociata unui cartel, care are ca scop fixarea concertata a tarifului de calatorie, fara ca un consumator al acestui serviciu de transport sa poata alege, concret, oferta cea mai buna.

Raiul evaziunilor

Asta a devenit sectorul de activitate de transport al navetistilor pe relatia Braila - Galati. Zeci de sesizari sosite la redactie reclama faptul ca, de luni de zile, nu se mai elibereaza bilete de calatorie de catre soferii microbuzelor care efectueaza in regim maxi-taxi curse regulate intre cele doua orase. Informatia s-a verificat, intrucit pe parcursul mai multor saptamini, redactorii "Obiectiv" au calatorit incognito cu aceste masini, au platit, dar nu au primit bilete. Un calcul simplu indica faptul ca, la vechiul pret de 3 lei/calatorie, la un numar de 15 locuri in maxi-taxi pentru care nu se elibereaza niciun bilet, asa cum s-a verificat deja, inseamna un venit la negru de aproape un milion de lei vechi pentru o cursa dus-intors. Mai departe, pentru ambii operatori, la un numar de 10 de curse intr-o zi, fara sa se fi eliberat bilete, venitul creste la noua milioane de lei vechi, ceea ce intr-o luna este echivalentul a 270 milioane de lei vechi, adica aproximativ 7.000 euro. Asta doar pentru o singura masina, dar sa nu uitam ca operatorii au zeci de autovehicule pe traseul intre cele doua orase! Acesti bani, in mod evident, ocolesc registrele contabile si sint scosi foarte simplu in afara ariei de impozitare. Jocul este foarte simplu, dar eficient, iar daca se intimpla fara stirea administratorilor celor doi operatori, adica doar soferii sint implicati, atunci povestea este cu atit mai grava, intrucit efectul este acela ca neavind incasari din bilete vindute, operatorii sint nevoiti sa majoreze pretul unei calatorii. In acest fel, cercul se inchide peste calatorul de rind, care ajunge sa scoata mult mai multi bani pentru o calatorie pe care, zilnic, este obligat sa o faca. Nu in mod intimplator, de la 1 februarie, tariful pentru un drum pina la Galati a fost majorat la unison de catre cei doi operatori de la 3 lei/calatorie pina la 4 lei. Chiar daca aceasta modificare vine la aproape doi ani de la ultima scumpire, in mod cert a fost o surpriza mai mult decit neplacuta pentru navetisti care, dintr-o data, s-au vazut obligati sa scoata cu 2 lei mai mult din buzunar pentru fiecare drum pina la Galati si inapoi. In plus, o optiune mai buna pentru o calatorie pina in orasul vecin nu exista intrucit, chiar daca o calatorie cu un tren personal pe aceeasi ruta este 3,9 lei, timpul de deplasare este de aproape trei ori mai mare, adica circa 40 minute, pe cind un maxi-taxi ajunge in Galati in circa 15 minute. Plus ca trenuri sint doar dimineata si seara, pe cind maxi-taxi pleaca, de regula, din sfert in sfert de ora.

Conditii de monopol

Dincolo de problema evaziunii fiscale, un alt neajuns evident al transportului in regim maxi-taxi interjudetean Braila - Galati este faptul ca masinile nu mai pleaca din autogari daca nu-si ocupa 90% din capacitatea de transport. Astfel, uneori, timpul de plecare intre doua masini poate ajunge in afara virfului orar de trafic chiar si la o jumatate de ora sau mai mult daca se iau in calcul ultimele plecari ale unei zile. Schimbarea de comportament a soferilor este de 180 de grade, intrucit ei au renuntat acum exact la avantajul care i-a ajutat sa fie cistigatori in fata autoturismelor mici, care au fost pionierii acestei curse in urma cu mai multi ani. Este de notorietate faptul ca unii intreprinzatori au mirosit afacerea si au inceput cu propriile Dacii sa faca in mod regulat curse intre cele doua orase. Pentru ca cereau mai putin decit CFR-ul, doritori s-au gasit si, in putin timp, zeci de braileni si galateni si-au pus la bataie masinile pentru astfel de chilipiruri. La scurt timp insa, soferii de microbuze au intrat si ei in piata si pentru ca cereau mai putin decit un sofer de autoturism si circulau la intervale mult mai mici, fara a astepta sa li se incarce microbuzul, au ajuns in citeva luni sa cistige batalia. Intre timp, legislatia i-a obligat sa se asocieze in afacere cu operatori de transport cu mai multe masini, iar cind autoritatea locala a scos la licitatie traseele intrajudetene, au fost mai multi ofertanti. Jocul pietei si concurenta acerba i-au obligat pe multi sa traga pe dreapta si i-a orientat catre alte trasee, iar in afacere au mai ramas doar cei doi operatori, "Gebamy" si "Aventin Trade". Cu timpul, concurenta intre cei doi s-a tocit si au ajuns sa imparta frateste cursele, proportional cu "felia" din afacere pe care a concesionat-o de la Consiliul Judetean Braila, cel care a organizat licitatia pe acest traseu. Situatia de fapt este evidenta: au statii comune de plecare/sosire, au un singur dispecer la capat de linie si practica acelasi tarif, orice modificari la acest ultim capitol fiind efectuate sincron, la diferenta de mai putin de o zi.

"De puturosi nu dau bilete de calatorie!"

Operatorii de transport s-au aratat surprinsi de faptul ca soferii de pe maxi-taxi nu elibereaza bilete, sustin ca nu aveau cunostinta despre amploarea acestui fenomen si au promis controale fulger. "Nu am stiut ca nu elibereaza soferii de la mine bilete, dar am mai avut in trecut cazuri pe care le-am depistat si i-am sanctionat exemplar pe cei vinovati. De exemplu, am dat afara noua persoane implicate in povestea asta. Oricum, am sa verific din nou cum stau lucrurile", ne-a declarat Nicu Zaharia, administratorul "Aventin Trade". La rindul sau, George Baba, administratorul "Gebamy" a explicat: "Ma surprinde, intrucit, scriptic, oamenii vin zilnic cu incasari din bilete vindute si-mi aduc cotoarele. Deci in contabilitatea mea, ca si in realitate, de altfel, topurile de bilete de calatorie ajung la soferi care imi aduc cotoarele, iar contravaloarea biletelor vindute este egala cu incasarile. Eu cred ca, de fapt, soferii de la societatea mea rup biletele cind ajung la capat de cursa si le distrug, pentru ca sint comozi si puturosi. Si am sa explic: daca le rup inainte de inceperea cursei si le dau calatorilor, acestia din urma, cind ajung la destinatie le lasa in masina si astfel ii obliga pe soferi sa faca curatenie in masina dupa fiecare cursa, asa cum trebuie sa o faca. De aceea spun ca sint puturosi si prefera sa rupa ei biletele la capat de linie si sa le distruga. Cred ca aceasta ar putea fi explicatia, dar oricum am sa verific personal cum stau lucrurile".


CASETA

Inspectoratul de Concurenta va verifica daca au fost incalcate prevederile in domeniu

Contactat de reporterii "Obiectiv", George Toader, inspector de concurenta in cadrul Inspectoratului Teritorial de Concurenta (ITC) Braila a explicat ca la o prima evaluare ar putea fi vorba despre o posibila incalcare a Legii Concurentei, in conditiile in care ambii operatori au majorat simultan tariful: "Practic, in conditiile in care firmele au majorat in acelasi timp tariful, desi sint concurente pe aceeasi piata, detinind procentual o cota, s-ar parea ca sint incalcate prevederile in vigoare in domeniul concurentei. Voi avea in vedere cazul, pentru o verificare a situatiei existente pe aceasta piata".
De cealalta parte, cei doi operatori neaga orice fel de intelegere intre ei cu privire la stabilirea pretului unei calatorii. "Eu mi-am facut niste calcule de eficienta, costuri si cheltuieli si a rezultat ca trebuie o modificare de pret. Nu am avut nici o legatura cu celalalt operator si nici nu avem vreo intelegere legata de tarif. De ce nu am scumpit mai mult? Pai trebuie sa tin cont si de limita de suportabilitate a calatorilor", ne-a declarat George Baba.
Concret, Legea Concurentei nr. 21/1996 prevede in mod expres la articolul nr. 5 litera a) ca sint interzise orice intelegeri exprese sau tacite intre agentii economici ori asociatiile de agenti economici, orice decizii luate de asociatiile de agenti economici si orice practici concertate, care au ca obiect sau ca efect restringerea, impiedicarea ori denaturarea concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia, in special cele care urmaresc fixarea concertata, in mod direct sau indirect, a preturilor de vinzare ori de cumparare, a tarifelor, a rabaturilor, a adaosurilor, precum si a oricaror alte conditii comerciale. Mai departe, o incalcare in acest sens a Legii concurentei reprezinta contraventie si se sanctioneaza in functie de gravitatea efectelor in piata ca procent din cifra de afaceri a agentilor economici gasiti vinovati.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro