Maxi-taxi, pe moarte | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Maxi-taxi, pe moarte

• aceasta este cea mai mare temere a operatorilor particulari în regim maxi-taxi în contextul în care, spun ei, municipalitatea a investit, şi continuă să o facă, în modernizarea parcului auto al “Braicar” • “Gebamy”, de exemplu, cel care administrează traseele 8 şi 41, acuză practici neconcurenţiale ale autorităţii locale şi spune că în ritmul acesta este posibil să ajungă să renunţe, până în toamnă, la afacere • şoferii de pe microbuzele care circulă pe cele două linii deja au avertizat călătorii cu privire la o iminentă retragere a maşinilor • municipalitatea a anunţat pentru acest an achiziţii importante de autobuze pentru “Braicar” şi ameninţă datornicii cu rezilierea contractelor 

 

Devine din ce în ce mai clar că epoca “Maxi-taxi” este pe cale să apună şi în Brăila. Şi o recunosc deschis chiar şi unii dintre operatorii privaţi ale căror microbuze asigură transportul de persoane pe linii secundare în oraşul nostru. Patronii acuză practici neconcurenţiale ale autorităţii locale cu scopul favorizării “Braicar”, spun că privesc cu îngrijorare cum li se reduc încasările, se gândesc cu groază la un nou val de demisii ale şoferilor, atraşi să lucreze la compania publică, şi avertizează că în acest ritm nu-i mai apucă finalul de an pe trasee. Există însă şi voci care susţin că vor face faţă provocărilor şi că vor duce până la capăt contractul pe care-l au în derulare pentru traseele secundare pe care le operează. De cealaltă parte, municipalitatea transmite că are de gând să continue sprijinirea “Braicar” în modernizarea şi dezvoltarea propriei flote. În plus, subliniază că singura pretenţie pe care o are de la operatorii de transport rămâne aceea a respectării standardelor de calitate în serviciul de transport în comun de persoane, respectarea clauzei privind vechimea sub 10 ani a microbuzelor din trasee, precum şi achitarea la termen a redevenţei. De altfel, edilul şef, Marian Dragomir spune că se gândeşte serios să rezilieze contractele de concesiune, care de altfel sunt valabile până în februarie 2018, în cazul datornicilor la plata redevenţei. Cel mai mare restanţier este “Gebami Trans Junior” cu peste 1,4 milioane lei.

Mai mulţi brăileni s-au arătat îngrijoraţi, în comentariile şi mesajele transmise redacţiei noastre, cu privire la riscul ca microbuzele maxi-taxi să fie retrase din trasee mai devreme de februarie 2018, când vor expira contractele pe care operatorii de transport le au încheiate cu municipalitatea. Cititorii noştri ne-au povestit despre discuţii la care au asistat, între călători şi şoferii de pe microbuze, iar aceştia din urmă spuneau că până la toamnă vor fi scoşi de pe trasee. “Vorbea cu un călător şi-i spunea că nu-l mai prinde toamna pe traseu pentru că firma la care lucrează va fi dată afară de pe linie. Spunea că în contextul în care «Braicar» va mai cumpăra maşini noi, vor da toţi faliment”, ne-a relatat unul dintre cititori.

Reporterii “Obiectiv” au luat legătura cu o parte dintre operatorii privaţi de transport şi au constatat că există un sâmbure de adevăr în acest scenariu. George Baba, administratorul SC “Gebamy Trans Junior”, firma care operează microbuzele pe traseele 8 şi 41, a explicat în termeni clari faptul că este cât se poate de îngrijorat de ce se întâmplă pe piaţă şi a spus că, dacă situaţia se va înrăutăţi, este posibil să fie nevoit să renunţe mai devreme la traseele respective. Pe scurt, el s-a raportat la faptul că încasările i-au scăzut simţitor şi a făcut referire la achiziţiile recente, dar şi cele viitoare, de autobuze la “Braicar”. A spus că se aşteaptă ca recrutarea viitorilor angajaţi ai “Braicar” să se facă tot din rândul şoferilor de maxi-taxi, context în care va rămâne fără salariaţi la firma sa de transport.  

“S-a anunţat faptul că «Braicar» va cumpăra 20 de autobuze. Dacă se va întâmpla acest lucru este clar că noi nu prea vom mai avea pe cine să transportăm. Încasările noastre vor cădea atât de tare încât nu ştim ce se va întâmpla. Nu putem să ne plimbăm aiurea cu microbuzele prin oraş. (...) Îmi este clar că temerea noastră cu privire la dispariţia maxi-taxi este întemeiată. Pentru că în momentul în care s-a mărit capacitatea de transport a «Braicar»-ului, CLM numai către ei a îndrumat banii publici, inclusiv banii aferenţi abonamentelor sociale subvenţionate de la bugetul local. (...) De ce doar «Braciar»-ul beneficiază de această facilitate? Hotărârea de Consiliu Local a fost dată doar pentru «Braicar». (...) După cum se ştie, de la 1 februarie studenţii circulă gratuit pe tren. Hotărârea de guvern nu spune că e doar pentru CFR, astfel încât beneficiază şi ceilalţi operatori privaţi de transport pe calea ferată. La Brăila lucrurile nu au stat aşa. Şi nici nu aveam ce să facem la vremea respectivă ca să îndreptăm lucrurile pentru că semnatarul contractelor de concesionare a traseelor este Consiliul local şi ar fi putut să nu semneze. Ok, zice legea să dai abonamente sociale, dar ar fi trebuit să permiţi accesul tuturor operatorilor nu numai al «Braicar», iar asta, după mintea mea, este clar concurenţă neloială. De altfel, CLM ia din banii noştri şi-i îndrumă către firma lor, adică «Braicar», deşi pe aceeaşi piaţă suntem mai mulţi care circulăm. La fel cum tot din banii noştri s-a făcut şi se vor mai face achiziţii de autobuze pentru «Braicar», pe când noi, transportatorii particulari, plătim doar din ce încasăm. Nu ştiu dacă, de exemplu, «Braicar» ar putea să susţină doar din ce încasează cash, adică bilete şi abonamente cumpărate efectiv de călători, tot ce înseamnă plăţi curente, investiţii, salarii, reparaţii şi combustibil”, ne-a declarat Baba. Întrebat de când a observat scăderea încasărilor la firma sa, sursa citată a spus că lucrurile s-au agravat după ce companiei publice i-au fost încredinţate trasee secundare. “La noi e simplu: încasăm putem plăti, nu încasăm nu avem din ce plăti. (...) Vânzările de bilete la noi au scăzut tare şi se vede foarte clar, iar asta de când s-au făcut investiţiile în Braicar şi de la intrarea companiei pe trasee secundare. Mai este un aspect: deşi există o hotărâre de CLM privind scoaterea la licitaţie a traseelor 16, 17 şi 31, procedura nu s-a întâmplat decât o singură dată. Pentru că atunci, în noiembrie anul trecut, a fost un singur ofertant, nu s-a mai ţinut. Trebuia reluată, dar deocamdată nu s-a întâmplat asta. De ce oare? (...) Eu nu ştiu ce se va întâmpla, dar pot să spun că încasările au scăzut atât de tare încât nu avem siguranţa continuării activităţii. Mai ales că, să nu uităm faptul că atunci când «Braicar» s-a extins şi a intrat pe trasee secundare a luat şoferii de la operatorii privaţi. Păi, noi cu cine mai circulăm? Că nu putem pune pe oricine la volan. Că şi aşa şoferii maxi-taxi sunt intens criticaţi de călători. Iar dacă «Braicar» mai cumpără autobuze, de unde credeţi că va lua şoferii? Aşa s-a întâmplat pe traseul 31: a venit «Braicar» cu maşini noi şi imediat au venit angajaţii noştri şi şi-au dat demisia. N-am mai avut pe cine să aduc în loc şi a trebuit să renunţ la traseul 31”, a completat administratorul de la “Gebamy”, adăugând că, dacă anul acesta compania publică va face noi angajări de şoferi ca urmare a extinderii flotei de autobuze, îi va lăsa practic pe toţi operatorii maxi-taxi fără şoferi. “Privite în ansamblu toate aceste probleme nu ştiu dacă ne mai prinde sfârşitul anului pe trasee. Iar asta se va întâmpla în funcţie de cât de repede investeşte «Braicar» pentru că vom rămâne automat fără şoferi, nu vom avea pe cine aduce în loc şi totul s-a sfârşit. Vă daţi seama dacă «Braicar» angajează şoferi, practic îi va lua dintre angajaţii noştri. Şi asta este atât temerea mea, cât şi a colegilor care încă mai suntem pe traseele secundare”, a spus Baba. De asemenea, acesta a mai comentat şi pe marginea subiectului legat de datoria pe care firma sa o înregistrează la plata redevenţei pentru traseele de maxi-taxi pe care le operează. “Referitor la datoria de care tot aminteşte municipalitatea, după cum se ştie este vorba de redevenţă care, până la urmă, e o «cheie» că circulăm pe drumurile din Brăila. (...) Sunt curios ce redevenţă a fost facturată celor de la «Braicar» pentru traseele principale şi cele secundare pe care le operează? De exemplu, în cazul nostru redevenţa lunară, înainte de a renunţa la traseul 31, era undeva aproape de 28.000 lei, iar acum este undeva la 20.000 lei - 21.000 lei. Nu cred că li se facturează lunar celor de la «Braicar» pentru TOATE traseele, redevenţă mai mult decât mi se facturează mie, de exemplu, pentru doar 2 trasee”, a încheiat George Baba.

 

“Minibus 2002”: “Încasările au scăzut la toţi operatorii”

Reporterii “Obiectiv” au încercat să obţină un punct de vedere şi din partea celorlaţi doi operatori maxi-taxi din municipiu, care încă mai sunt pe trasee, adică “Mantrans” (traseul 33) şi “Minibus 2002” (traseul 40), însă doar administratorul acestuia din urmă, Cornel Pungă, a fost de găsit la telefon. Întrebat dacă împărtăşeşte temerile omologului de la “Gebamy Trans Junior”, Pungă a precizat că în parte da, dar că este hotărât să ducă până la capăt contractul pentru traseul pe care-l administrează: “Încasările au scăzut la toţi operatorii maxi-taxi. Într-adevăr, există pericol ca recrutările de personal la compania publică să ne afecteze prin plecarea unor şoferi, dar eu cred că echipa pe care o am acum este stabilă şi voi reuşi să asigur serviciul de transport conform condiţiilor din contract, până la expirarea acestuia, în februarie 2018. Avem maşini cu an de fabricaţie 2009 şi 2010 - deci respectăm prevederea privind vechimea maşinilor - şi care dispun inclusiv de sistem funcţional de climatizare pe timp de vară. Rămâne de văzut după termenul din 2018 ce va hotărî municipalitatea cu privire la traseele secundare. Există în contract posibilitatea prelungirii cu încă 3 ani a înţelegerii între părţi, există şi varianta organizării de licitaţii pentru noi concesionări. Dacă nu se va putea continua colaborarea, asta e, ne strângem mâna şi ne vedem mai departe de treburile noastre”, ne-a declarat Pungă.

 

Primarul ameninţă datornicii cu rezilierea contractului

Mesajul transmis de către autoritatea locală privind serviciul de transport în comun este acela că primăria are de gând să-şi respecte obligaţiile asumate în cadrul contractelor semnate cu operatorii în regim maxi-taxi privind delegarea gestiunii pentru serviciul de transport până când acestea vor expira, în cursul anului viitor. “Avem însă pretenţia ca acelaşi lucru să se întâmple şi din partea transportatorilor. Printre obligaţiile lor se numără operabilitatea cu mijloace de transport mai noi de 10 ani, iar a doua este achitarea la termen a redevenţei către bugetul local, ştiut fiind faptul că la unii dintre ei avem restanţe. Un exemplu în acest sens este «Gebamy Trans Junior» care are o restanţă semnificativă ce depăşeşte 1 milion de lei. Ne judecăm cu această firmă, dar dacă nu plăteşte mă gândesc serios să trimitem notificare de reziliere, cu termenul de 90 de zile. Oricum, sumele datorate de acest operator le vom recupera în instanţă. Vom cumpăra autobuze noi şi le vom pune în circulaţie pe traseele eliberate de cei care au datorii. Adică nu este normal să ai o asemenea datorie către municipalitate, să încasezi banii din piaţă de pe urma serviciului prestat, dar să nu plăteşti nimic către primărie care, până la urmă, este cea care ţi-a acordat dreptul de prestare a acestui serviciu”, a comentat primarul municipiului, Marian Dragomir.

Oficialul a precizat că, la acest moment, datoriile operatorilor de transport în regim maxi-taxi se prezintă astfel: “Gebamy Trans Junior” - 1,47 milioane lei;

“Minibus 2002” - circa 117.000 lei; “TCF Imex” (retras de pe traseele 16 şi 17) - 12.525 lei, cu precizarea că “Mantrans” este cu plata la zi.

 

Primăria a făcut curăţenie anul trecut pe piaţa maxi-taxi

• municipalitatea a impus respectarea cerinţei privind vechimea microbuzelor

Reamintim că pe parcursul anului 2016 Primăria Brăila a notificat toţi operatorii de transport persoane în regim maxi-taxi cu privire la obligativitatea respectării unei clauze contractuale care stabileşte că microbuzele în trasee nu pot avea o vechime mai mare de 10 ani de când au ieşit din fabrică. La vremea respectivă, le-a dat şi un răgaz de conformare, iar o parte dintre operatori au renunţat de bună voie la câteva dintre trasee. În acest context, municipalitatea a preluat traseele abandonate (este vorba despre liniile 13, 31, 34 şi 35) şi le-a predat operatorului public SC “Braicar” să execute serviciul de transport cu mijloace proprii. Trebuie subliniat însă că operatorul “TCF Imex”, care a operat pe liniile 16 şi 17, nu s-a conformat solicitării municipalităţii, drept urmare autoritatea i-a reziliat contractele de concesiune pentru cele două trasee. Astfel, începând cu 1 octombrie 2016 microbuzele celor de la “TCF” au fost retrase, în locul lor intrând autobuzele “Braicar”.

 

Problemele “Braicar”

• călătorii au fost şi încă mai sunt nemulţumiţi de mizeria din autobuze, precum şi de frecvenţa în staţii a mijloacelor de transport

A existat însă şi o lovitură de bumerang în această poveste, în sensul că, pusă în faţa obligaţiei de a asigura cu autobuzele proprii şi traseele secundare predate în regim de urgenţă, “Braicar” a trebuit să exploateze la maxim parcul auto şi a scos în circulaţie cam tot ce era pe patru roţi şi era în stare de funcţionare. În multe cazuri autobuzele care încă mai circulă prin oraş sunt în stare jalnică, având scaunele jegoase, geamurile murdare, barele de susţinere slinoase, iar podelele tocite şi pline de praf sau noroi, în funcţie de sezon. O a doua problemă reclamată de călători se leagă de faptul că, şi cu achiziţiile recente de autobuze, compania tot nu a reuşit să reducă semnificativ timpul de aşteptare în staţii, astfel încât la orele de vârf maşinile circulă în continuare supra-aglomerate, spre nemulţumirera atât a celor aflaţi la bord, înghesuiţi ca sardinele în conservă, cât şi a celor care n-au mai avut loc să urce şi, astfel, sunt nevoiţi să aştepte următoarea cursă.

Vestea bună este că pentru acest an municipalitatea a anunţat că va continua să sprijine “Braicar” în achiziţia a 20 autobuze de mică şi medie capacitate (16 de medie capacitate şi 4 de capacitate mică) pentru a elimina cât mai multe dintre nemulţumirile călătorilor. De altfel, în bugetul pe acest an au fost prinse resurse financiare aferente achiziţiilor, cu precizarea că metoda aleasă este aceea a majorării de capital la “Braicar” cu sumele necesare cumpărării noilor mijloace de transport.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro