Mit spulberat: nu e nevoie de încălzirea maşinii în parcare. Dimpotrivă! | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Mit spulberat: nu e nevoie de încălzirea maşinii în parcare. Dimpotrivă!

Conform Bussiness Insider care a cerut părerea inginerilor specialişti în propulsoare pe benzină, încălzirea motorului, sau menţinerea lui la ralati în parcare iarna face mai mult rău maşinii în timp. Specialiştii au făcut o singură observaţie, aceea că demonstraţia tehnică se aplică numai la motoarele pe benzină, potrivit TVR.
Condiţiile vitrege de condus pe timp de iarnă supun maşina din start unei funcţionări dificile, dar şoferii pot agrava lucrurile. Dacă sunteţi printre cei mulţi care consideră că este important să lăsăm motorul pornit până se mai încălzeşte puţin, pentru a proteja motorul, se prea poate că aţi căzut victimă unui mit care face mai mult rău decât bine.
Jurnaliştii de la Bussiness Insider au discutat cu inginerul mecanic şi fostul pilot de raliu Stephen Ciatti despre mitul încălzirii maşinii înainte de a pleca de pe loc pe perioada iernii.

Consum inutil de carburant

În ultimii 26 de ani Ciatti a lucrat în domeniul motoarelor cu combustie, motoare care generează putere prin arderea combustibilului, cum ar fi benzina, iar acum conduce cercetările din domeniu efectuate în laboratoarele Argonne National din Illinois, Statele Unite.
Încă de la început Ciatti a spus că menţinerea maşinii la ralanti în frig nu numai că generează consum inutil de carburant, ci separă uleiul de componentele importante în funcţionarea motorului, cilindri şi pistoane.
În condiţii normale, motorul funcţionează pe baza unui amestec de aer şi benzină vaporizată. Când amestecul intră în cilindru, pistonul îl comprimă şi se produce o scânteie, apoi se generează combustia care asigură funcţionarea motorului.
La frig însă, benzina se evaporă mai greu. Maşina compensează acest lucru injectând mai multă benzină în amestecul aer-carburant, o îmbogăţire după cum spune Ciatti, iar de aici pot apărea problemele. Benzina injectată în plus pentru a asigura aprinderea poate ajunge pe pereţii cilindrului. Acest tip de carburant este un solvent excelent şi poate spăla uleiul de pe pereţi dacă motorul funcţionează la ralanti pentru o perioadă mai lungă de timp, conform lui Stephen Ciatti. În timp, această acţiune de spălare a uleiului de pe pereţii cilindrului are un efect dăunător asupra lubrifierii şi duratei de viaţă a componentelor ca segmenţi sau garnituri ale cilindrilor, care au o importanţă crucială în funcţionarea corectă a motorului, a spus Ciatti.

Porneşte-o şi pleacă!

De asemenea, specialistul a mai atras atenţia asupra temperaturii motorului, pe care mulţi o confundă cu aerul cald care vine din aeroterma din habitaclu. De la 4,5 grade Celsius în sus, calculatorul maşinii începe să reducă nivelul de îmbogăţire a combustibilului, iar lucrul acesta se întâmplă foarte repede.
În concluzie, contrar credinţelor din popor, menţinerea maşini la ralanti nu prelungeşte viaţa motorului, ci mai degrabă o scurtează. Iar cea mai rapidă metodă de a încălzi motorul este să conduci maşina, nu să aştepţi lângă ea, la ralanti, spune Stephen Ciatti. Totuşi, în primii kilometri specialistul ne recomandă să fim blânzi cu pedala de acceleraţie pentru a reduce consumul de combustibil şi oricum, la rece, maşina este cu cel puţin 12% mai puţin eficientă decât în regim normal de funcţionare, conform calculelor specialiştilor.
Acest mit al lăsării autoturismului la ralanti, până se încălzeşte puţin în condiţii de iarnă, provine din timpurile în care pe maşini erau montate carburatoare şi nu erau dotate cu senzori de măsurarea temperaturii şi reglarea amestecului de carburant în funcţie de aceasta. Atunci, se îneca, se oprea sau nu avea suficientă forţă de tracţiune.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro