Paşi pentru «schimbarea la faţă» a administraţiei publice brăilene | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Paşi pentru «schimbarea la faţă» a administraţiei publice brăilene

• este vorba despre un proiect pe fonduri europene, care vizează un parteneriat între Primăria Brăila şi societatea civilă ce ar trebui să conducă spre implementarea managementului calităţii la nivelul administraţiei municipiului • pe scurt, după încheierea acestui program, modul de abordare al funcţionarilor, şi nu numai, de la nivelul Primăriei şi al deconcentratelor ar trebui să se schimbe simţitor în bine, după cum afirmă Iuliana Neagu, directorul executiv al Direcţiei Strategii şi Programe Europene • consilierii municipali au aprobat, vineri, în cadrul unei şedinţe extraordinare o modificare la parteneriatul dintre Primărie şi Asociaţia “PartNet” privind o diminuare cu aproximativ 1.000 lei a sumei de cofinanţare venită din partea reprezentanţilor societăţii civile • în prezent valoarea totală a proiectului este de 423.925 lei

 

Consilierii municipali s-au adunat de urgenţă, vineri, într-o şedinţă extraordinară a CLM pentru a aproba câteva retuşuri la un proiect cu finanţare europeană care vizează “educarea” municipalităţii privind implementarea managementului calităţii. Cu alte cuvinte, un proiect în urma căruia funcţionarii din Primărie, dar şi din instituţiile deconcentrate ar trebui să aibă indicaţii extrem de clare privind modul de acţiune în raport cu cetăţenii şi nu numai.

Discutăm despre un parteneriat încheiat în martie 2017, între Primărie şi “Asociaţia PartNet - Parteneriat pentru dezvoltare durabilă” (ca reprezentant al societăţii civile), prin intermediul căruia se atrag 423.925 lei de la Uniunea Europeană. De precizat că cei doi parteneri vin fiecare cu o parte din cofinanţare: 2% din valoarea totală finală a proiectului. Ei bine, “Asociaţia PartNet” pune la bătaie o sumă cu 1.000 lei mai mică decât estimase iniţial în acest parteneriat, iar consilierii municipali au fost solicitaţi să aprobe această modificare. Concret, după cum se arată în cadrul raportului proiectului de hotărâre: “Suma alocată partenerului «Asociaţia PartNet - Parteneriat pentru Dezvoltare Durabilă» pentru realizarea subactivităţii 3.1 «Derularea unui schimb de experienţă cu autorităţi / instituţii / organisme publice transnaţionale, în vederea introducerii instrumentului de management al calităţii şi performanţei CAF», previzionată a se realiza în proiect, se diminuează de la 15.430 lei la 14.480 lei, ceea ce conduce la diminuarea valorii totale a proiectului de la 424.875 lei la 423.925 lei şi a contribuţiei de 2% (n.r. - a Primăriei şi asociaţiei partenere) aferentă proiectului de la 8.498 lei la 8.478 lei”

Chiar şi aşa, potrivit Iulianei Neagu directorul Direcţiei Strategii şi Programe Europene din cadrul Primăriei Brăila, implementarea acestui proiect ar putea începe chiar la finele lunii martie.

“Proiectul încă nu a început. Dar urgenţa şedinţei CLM de astăzi (n.r. - vineri) a fost legată de faptul că până în 21 martie 2018 autoritatea de management pentru Programul Operaţional Capacitate Administrativă ne-a solicitat documentele în vederea perfectării contractului. Acest proiect este în contractare şi este cel mai avansat dintre toate proiectele depuse de Municipiul Brăila. Sigur, în luna martie semnăm contractul de finanţare, urmând implementarea de a doua zi. Aceasta este o condiţie. Imediat după ce s-a semnat contractul de finanţare, începem a doua zi”, a declarat Neagu, precizând de asemenea că estimarea pentru durata implementării proiectului este de un an şi jumătate.

 

Ce presupune proiectul şi ce impact va avea asupra comunităţii

Potrivit directorului Iuliana Neagu, prin acest proiect se încearcă implementarea managementului calităţii ISO 9001 în Primărie şi serviciile deconcentrate, dar şi a unui instrument de autoevaluare a funcţionării instituţiei. 

“Acesta se numeşte CAF - Cadru de Autoevaluare a Funcţiei publice. Este un instrument specific administraţiei publice, dezvoltat de o reţea de modernizatori la nivelul Ministerului Dezvoltării. Totodată, există şi o parte de cursuri de instruire pe managementul calităţii, pe auditori de calitate. Din fiecare structură de la nivelul Primăriei va fi instruită o persoană care ulterior se va ocupa de monitorizare, implementare. Cu alte cuvinte, de ISO şi CAF. Deci aceasta este esenţa proiectului: managementul calităţii”, a explicat Neagu.

Aceeaşi sursă a subliniat că, odată demarat proiectul, va începe un audit la Primărie şi deconcentrate care se va face de către firme specializate, cu care ulterior, municipalitatea se va acredita ISO. Potrivit parteneriatului dintre Primărie şi Asociaţia PartNet, reiese că 14 persoane din administraţia publică vor beneficia de cursuri de auditor intern, 28 dintre cei cu funcţii de conducere vor face curs de Management al Calităţii şi alte 14 persoane din administraţie - curs de management şi control intern managerial.

Iuliana Neagu a explicat că a fost necesar acest parteneriat deoarece pe proiectele în zona Resurse Umane, se pune accent pe colaborarea adminstraţiei cu societatea civilă.

“Această asociaţie a fost selectată în urma unui apel. A fost pe site-ul Primăriei, noi atunci am primit cred două oferte - nu îmi mai aduc aminte exact, pentru că a trecut un an de atunci -, am avut o procedură de punctare, de evaluare şi aceştia au fost aleşi. E o procedură competitivă şi în acelaşi timp deschisă în toată ţara. Nu aveam cum să alegem pe cineva din Brăila, deşi mi-ar fi convenit să am un ONG din Brăila alături de mine. Partea de instruire va fi cu experţii lor. Ei au experienţă deja. Înţeleg că la Ploieşti au mai fost parteneri la managementul calităţii la Primăria de acolo”, a mai adăugat Neagu.

De asemenea, sursa citată ne-a mai spus că suma aprobată de consilieri este maximă, dar ar putea să fie cheltuiţi mai puţini bani în cele din urmă. Însă oricât ar fi aceasta, contribuţia municipalităţii şi a partenerului rămâne de 2% din valoarea finală.

Cât despre beneficiile implementării unui asemenea proiect, şefa Direcţiei de Strategii a ţinut să sublinieze că modul de funcţionare al administraţiei publice la Brăila s-ar putea schimba simţitor.

“Beneficiile sunt următoarele: se va lucra pe procedură. Nu vor mai fi bâlbâieli, că au semnat pe o adresă 7 persoane, pe alta 3 persoane. Vor fi paşi foarte clari de răspuns la petiţii pentru cetăţeni, de discutat cu cetăţenii, de realizat proiecte, de eliberat documente. Deci toată activitatea va fi procedurată şi se va realiza într-un cadrul fix, dacă pot să spun aşa. Deci nu vom avea loc de interpretări. Ci va fi strict cum spune la procedură. Aceasta fiind elaborată cu cei care o aplică. Se monitorizează apoi pe indicatori de calitate şi indicatori cuntificabili, în numere”, a conchis Neagu.

Precizăm că la şedinţa extraordinară a CLM de vineri, care a avut loc în sala 404 a Palatului Administrativ, au participat 23 de consilieri din 27. Au absenatat PSD-istul Sorin Boşneag, liberalul Marian Fusea, PND-istul Adrian Traian şi Dan Păun de la ALDE. Proiectul privind modificarea parteneriatului a fost aprobat în unanimitate, fără niciun fel de dezbateri.

 

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro