Mergi la conţinutul principal
Administrația Dragomir și ONG-urile

Parteneri pentru investiții pe fonduri europene

• consilierii municipali au aprobat, recent, două proiecte referitoare la realizarea unor investiții pe fonduri europene în municipiul Brăila, însă pentru a obține finanțare este nevoie de încheierea unor parteneriate cu ONG-uri • unul dintre demersuri se referă la regenerarea urbană în zone marginale (cartierul Lacu Dulce), iar al doilea la renovarea integrată a imobilului din Str. Pensionatului nr. 2 • municipalitatea încearcă să obțină finanțare în cadrul Programului Regional Sud-Est 2021-2027, apelul de proiecte PRSE/6.1/1.1/2025 – Municipii reședință de județ și municipii • tot cu această ocazie, consilierii au aprobat și indicatorii tehnico-economici în cazul investiției viitoare din Lacu Dulce

 

Primăria Brăila încearcă să realizeze două investiții interesante pe fonduri europene, însă pentru a obține finanțare are nevoie de implicarea organizațiilor neguvernamentale. În ședința ordinară a Consiliului Local Municipal Brăila din 30 octombrie au fost aprobate două proiecte care au vizat metodologia de selecție a partenerului din rândul organizațiilor neguvernamentale (ONG) în vederea implementării a două proiecte: ”Regenerare urbană zone marginale” și ”Renovarea integrată a imobilului din str. Pensionatului nr. 2 Brăila”. Pe scurt, municipalitatea intenționează să obțină finanțare pentru cele două demersuri prin Programul Regional Sud-Est 2021-2027, apelul de proiecte PRSE/6.1/1.1/2025 – Municipii reședință de județ și municipii.

Astfel, după cum reiese din documentația aflată la mapa membrilor CLM Brăila, în primul proiect obiectivul general este acela de a realiza un spațiu urban modern, atractiv și sustenabil în Lacu Dulce, prin transformarea unei zone degradate într-o zonă verde multifuncțională, dotată cu infrastructură verde-albastră, facilități de fitness, pistă de alergare și zone de relaxare. În ceea ce privește renovarea și modernizarea imobilului de pe Strada Pensionatului nr. 2, municipalitatea speră că prin acest demers va contribui la îmbunătățirea calității vieții populației prin crearea de activități educaționale, culturale și recreative. În acest caz, obiectivul general constă în îmbunătățirea infrastructurii urbane din Centrul Istoric al Municipiului Brăila, care să asigure atât restaurarea, conservarea și perpetuarea moștenirii cultural-istorice și arhitecturale a orașului, cât și creșterea calității vieții și atractivității zonei pentru populația locală, în special pentru elevi, tineri și adulții interesați în realizarea de activități extrașcolare, extracuriculare, de învățare și recreere. Concret, în acest al doilea demers se propun următoarele obiective specifice, ce ar trebui atinse prin lucrările și activitățile propuse: crearea a opt cluburi (cum ar fi Club de vestimentație și bijuterii, Club de drumeție și orientare, Club de pictură și grafică digitală; Club modelaj, Club de robotică, Club teatru, Club șah, Club dans); crearea unor spații pentru întâlniri și socializare; crearea unei săli de spectacole și a unei săli de dans; crearea unui studio foto și a unei cafenele; crearea unui spațiu în care se vor realiza emisiuni de tipul podcast pe teme diverse: știință, tehnologie, teatru, artă, sport etc.).

 

Care ar trebui să fie implicarea ONG-urilor

Tot din rapoartele proiectelor de hotărâri aflăm că principalele activități propuse în cadrul viitoarelor investiții se referă la: realizarea documentațiilor tehnico-economice (SF, DTAC/DTOE și PT) și verificarea de către verificatori de proiect atestați, inclusiv organizarea procedurilor de atribuire a contractelor de servicii de proiectare și de verificare tehnică; realizarea lucrărilor din cadrul proiectului, inclusiv organizarea procedurii de atribuire a contractului de lucrări; realizarea activității de publicitate și informare în conformitate cu manualul de identitate vizuală pentru PR SE 2021-2027; precum și creșterea capacității administrative prin activități de instruire/formare pentru animarea și conștientizarea populației privind necesitatea protejării și valorificării mediului înconjurător (organizarea unei campanii de conștientizare a comunității locale).

Concret, sursa citată subliniază că activitățile în care va fi implicat partenerul se referă la acest ultim aspect din lista obiectivelor enumerate. În ambele situații, bugetul eligibil pentru realizarea campaniei de conștientizare a comunității locale privind necesitatea protejării și valorificării mediului înconjurător este de 40.000 euro (cursul valutar la care se va calcula încadrarea în respectivele valori maxime este cursul inforeuro din luna lansării ghidului specific, respectiv august 2025).

Tot din rapoartele de specialitate aflăm că municipiul Brăila are în pregătire realizarea proiectelor ”Regenerare urbană zone marginale”, respectiv ”Renovare integrată a imobilului din Strada Pensionatului nr. 2, Brăila”, ce vor fi depuse în cadrul Programului Regional Sud Est 2021-2027; Obiectiv de politică 5 – O Europă mai aproape de cetățeni prin promovarea dezvoltării sustenabile și integrate a tuturor tipurilor de teritorii și a inițiativelor locale; Prioritatea 6 – O regiune atractivă; Obiectiv Specific 5.1 – Promovarea dezvoltării integrate și incluzive în domeniul social, economic și al mediului, precum și a culturii, a patrimoniului natural, a turismului durabil și a securității în zonele urbane; Acțiunea 6.1 Dezvoltare integrată (DUI) în zonele urbane prin regenerare urbană, conservarea patrimoniului și dezvoltarea turismului Apel PRSE/6.1/1.1/2025 – Municipii reședință de județ și Municipii.

”În conformitate cu Ghidul Solicitantului, pentru proiectele depuse în cadrul prezentului apel este necesar încheierea unui parteneriat cu un ONG care să asigure realizarea activităților ce țin de promovarea dezvoltării economice, integrarea și inovarea socială în conexiune cu infrastructura care face obiectul cererii de finanțare (activități de promovare a diversității culturale și de facilitare a accesului la cultură; activități care vizează modele inovatoare de implicare a comunității sau inovare socială; activități vizând incluziunea comunităților defavorizate și, după caz, ocuparea forței de muncă a persoanelor din medii vulnerabile; activități de implicare a comunității locale și a altor părți interesate relevante – de ex. ONG active în zonă – într-o manieră participativă) sau a activităților de creștere a capacității administrative (activități de consultanță în planificare, care să identifice nevoile specifice și posibilitățile de valorificare a activelor de patrimoniu existente pentru îmbunătățirea vieții comunității, ca parte a proiectelor promovate și în corelare strategiile de dezvoltare locală și regională; activități de instruire / formare pentru animarea și conștientizarea populației privind necesitatea protejării și valorificării patrimoniului cultural/mediului; activități de cooperare internațională – sunt eligibile: organizarea de study-visit)”, după cum se explică în documentația aflată la mapa consilierilor.

 

Criteriile de eligibilitate pentru parteneri

Pentru selecția unui ONG partener CLM Brăila a fost nevoit să aprobe o procedură de selecție clară și transparentă cu respectarea principiilor de concurență, tratament egal și nediscriminare. După cum reiese din documentația aprobată de consilieri, procedura propusă include în principal: criterii de eligibilitate pentru ONG-uri (experiență relevantă, capacitate organizatorică, lipsa datoriilor etc.); calendarul procedurii (lansarea apelului, perioada de depunere, evaluare, rezultate); documentația necesară (pentru depunerea candidaturii); criterii de evaluare (experiența în derularea de proiecte similare, capacitatea de atragere a grupurilor țintă, expertiza în activități culturale și educative); procedura de contestații; modul de formalizare a partenerului (încheierea unui acord de parteneriat aprobat de Consiliul Local). Astfel, potrivit regulilor stabilite în CLM Brăila, parteneri eligibili sunt doar instituțiile/organismele care au competențele/atribuțiile necesare și dovedite (conform documentelor de constituire/înființare/organizare și funcționare) în domeniul în care se încadrează obiectivele proiectului propus: asociații și fundații constituite în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, cu modificările și completările ulterioare. Partenerul nu trebuie să se afle în niciuna din situațiile de excludere prevăzute în cadrul subsecțiunii 5.1.1. Cerințe privind eligibilitatea solicitanților și partenerilor prin Ghidul solicitantului pentru apelul de proiecte PRSE/6.1/1.1/2025 – municipii reședință de județ din cadrul PR SE 2021-2027. Partenerul nu trebuie să se încadreze în situațiile de excludere prezentate în Declarația unică a aplicantului.

Consilierii au stabilit cu această ocazie și drepturile și obligațiile, dar și procedura prin care se pot depune ofertele la Primărie. Toate dosarele vor fi analizate ulterior de o Comisie de Selecție numită prin dispoziția primarului. Însă în cadrul proiectelor se menționează că prin faptul că o entitate a fost selectată ca potențial partener conform acestei proceduri, nu creează nicio obligație pentru Primăria Municipiului Brăila în situația în care cererea depusă nu este selectată pentru finanțare.

În ceea ce privește rata de cofinanțare în cadrul apelului de proiecte PRSE/6.1/1.1/2025 – Municipii reședință de județ și Municipii, discutăm despre: maximum 85% rata de cofinanțare din partea Uniunii Europene din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR); maximum 13% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului reprezintă rata de cofinanțare din bugetul de stat (BS); minim 2% din valoarea cheltuielilor eligibile reprezintă contribuția solicitantului. Acesta din urmă va asigura contribuția proprie la valoarea cheltuielilor eligibile, acoperirea cheltuielilor neeligibile ale proiectului, precum și asigurarea altor sume necesare implementării proiectului.

”În cazul proiectelor depuse în parteneriat ratele de cofinanțare se aplică fiecărui membru al parteneriatului pentru cheltuielile eligibile aferente acestuia. Modalitatea de participare a partenerilor la asigurarea cheltuielilor eligibile și neeligibile ale proiectului va fi stabilită în Acordul de Parteneriat”, mai subliniază sursa citată, cu mențiunea că toate cheltuielile neeligibile aferente activităților desfășurate de către partener vor fi suportate integral din bugetul propriu al acestuia.

 

Consilierii au dat «undă verde» și indicatorilor proiectului din Lacu Dulce

Tot în aceeași ședință, consilierii municipali au aprobat investiția și indicatorii tehnico-economici pentru proiectul ”Regenerare urbană zone marginale”, amintit mai sus.

”Obiectivul specific al prezentului proiect coincide cu direcția de acțiune a axei prioritare 6.1, la nivel micro acesta vizând dezvoltarea infrastructurii verzi prin valorificarea unui teren neutilizat aparținând domeniului public existent în partea sudică a Cartierului Lacu Dulce – mai exact în imediata apropiere a ansamblului de blocuri ANL Lacu Dulce – în condițiile integrării sociale a comunității defavorizate existente la nivelul acestui cartier în rândul comunităților dezvoltate ale municipiului, cu scopul reducerii disparităților existente în aceste zone. Printre atuurile oferite de realizarea unei asemenea infrastructuri urbane verzi, care ar putea rezulta în urma implementării, am putea enumera: creșterea «vizibilității și atractivității» localității, reglarea ecosistemului urban, ameliorarea problemelor legate de schimbări climatice, îmbunătățirea managementului apelor și a calității aerului, precum și sporirea atașamentului cetățenilor față de localitate”, se specifică în raportul de specialitate al acestui proiect

Concret, amplasamentul luat în calcul se află în intravilanul Municipiului Brăila, în partea vestică a acestuia, în cartierul Lacu Dulce. Terenul propus pentru realizarea investiției, însumând o suprafață totală de 13.544,5 mp se află în proprietatea publică a Unității Administrativ-Teritoriale Municipiul Brăila. Acesta este accesibil atât din direcția Străzii Mina Minovici, cât și a Străzii Dorului (Nord și Sud). Terenul este neamenajat și lipsit de funcțiune urbană în momentul de față. Parcela se află într-o stare generală de abandon și degradare, cu vegetație crescută spontan și fără dotări sau amenajări peisagistice funcționale.

Din documentația aferentă aflăm că proiectul propune: lucrări de pregătire a terenului (vizând igienizarea terenului, inclusiv demolarea fundației parazitare existente pe amplasamentul proiectului, nivelarea și modelarea acestuia); realizarea de plantări (de plante autohtone perene, puieți și arbori maturi specifici zonei, precum și gazonarea anumitor suprafețe); introducerea de alei pietonale, a unei piste de alergare, precum și realizarea unui curs de apă care să străbată amplasamentul dintr-o parte în cealaltă); crearea unor zone de practicare a sportului și dotarea acestora cu aparate fitness de exterior; introducerea de mobilier urban (suport biciclete, bănci și coșuri de gunoi); amenajarea unui sistem de irigații; înființarea sistemului de iluminat cu dublă sursă de alimentare (panou solar și rețea publică); dotarea spațiului cu o toaletă automată, precum și achiziționarea unei camere tehnice dedicată întreținerii zonei verzi; realizarea unui sistem de supraveghere video a spațiilor amenajate prin proiect; realizarea rețelei, a branșamentelor și racordurilor pentru utilitățile necesare.

Indicatorii maximali, respectiv valoarea totală a obiectivului de investiții exprimată în lei, cu TVA se ridică la: 10.787.004,42 lei (8.925.096,12 lei fără TVA) din care construcția plus montajul înseamnă 5.935.666,57 lei (4.905.509,56 lei fără TVA). Durata estimată de execuție a obiectivului de investiții este de 12 luni.

Toate cele trei proiecte au fost aprobate cu unanimitate de voturi.

Reamintim că încă de la finele anului 2019 Primăria Brăila a cochetat cu ideea obținerii de fonduri europene pentru a schimba la față Cartierul Lacu Dulce. La momentul respectiv se vorbea despre un proiect ce urma să fie implementat prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020, axa prioritară 4, în valoare de peste 8 milioane lei, ce avea ca scop regenerarea fizică, economică și socială a comunităților defavorizate. Acesta includea amenajarea de locuri de joacă, terenuri de sport, crearea de spații verzi, modernizarea străzilor Dorului și Mina Minovici precum și realizarea de locuri de parcare.

De asemenea, în luna octombrie 2022, Primăria Brăila a început demersuri pentru a atrage fonduri prin Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) în încercarea de a reabilita și renova imobilul de pe Strada Pensionatului nr. 2, alipit vechiului sediu BCR de pe Calea Călărașilor nr. 7. La momentul respectiv CLM Brăila a aprobat un proiect privind renovarea integrată a imobilului cu fonduri PNRR, precizându-se că era vorba despre o investiție de aproape 7 milioane de lei fără TVA. Totuși, la momentul respectiv era nevoie și de acceptul Ministerului Dezvoltării pentru ca proiectul să primească finanțare. În prezent, municipalitatea încearcă o nouă modalitate de finanțare pentru a-și atinge obiectivele propuse.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro