• schimbări la proiectul pe fonduri europene al municipalității, prin care se urmărește achiziția a peste 40 de autobuze electrice noi • deși fusese acceptat recent la finanțare cu valoarea totală de 129.647.634,61 lei cu TVA, din care 22.154.860,20 lei reprezentau cheltuielile neeligibile ce reveneau Municipiului Brăila, intrarea în vigoare a Legii nr. 41/2025, prin care s-a stabilit noua cotă de TVA de la 19% la 21% a schimbat puțin datele problemei • acum pentru cheltuielile neeligibile, Primăria trebuie să achite 23.184.434,27 lei, lucru aprobat de consilierii municipali în ședința extraordinară a CLM Brăila din 14 octombrie – 1.029.574.07
Contribuție mai mare pentru Municipiul Brăila la proiectul pe fonduri europene prin care vor fi achiziționate 40 de autobuze electrice după majorarea cotei de TVA de către Guvernul Ilie Bolojan. Membrii Consiliului Local Municipal Brăila s-au reunit, marți, 14 octombrie, într-o ședință extraordinară pentru a aduce, printre altele, o modificare unei hotărâri aprobate inițial în luna iulie (HCLM Brăila nr. 398/30.07.2025), cea care a dat startul proiectului ”Achiziție mijloace de transport în comun – autobuze urbane în Municipiul Brăila” și a dat undă verde pentru cheltuielile necesare, în contextul în care acest demers fusese acceptat la finanțare. Pe scurt, a fost modificat Art. 3 al hotărârii amintite, care se referea la cheltuielile municipalității. Mai precis, acum contribuția proprie a Municipiului Brăila în proiect este în sumă de 23.184.434,27 lei, cu 1.029.574,07 lei în plus, reprezentând achitarea tuturor cheltuielilor neeligibile (inițial era vorba despre 22.154.860,20 lei), precum și contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului, de această dată ceva mai redusă, de 2.172.718,37 lei (inițial era vorba despre 2.193.730,09 lei). Tot consilierii municipali au hotărât că la data intrării în vigoare a noii hotărâri acest articol s-a modificat, însă celelalte prevederi ale HCLM/398 au rămas neschimbate.
Propunerea de modificare a sumei a venit de la ADR Sud-Est
În raportul de specialitate al proiectului se menționează că la data de 3 octombrie, Agenția de Dezvoltarea Regională Sud-Est a transmis o adresă către Primăria Brăila prin care a solicitat actualizarea bugetului proiectului cu noua cotă de TVA de la 19% la 21%, adoptată prin Legea nr. 41/2025.
”Conform solicitării revizuirea bugetului proiectului se va realiza prin: Reducerea valorii aferente Liniei 7.2. Cheltuieli pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preț și/sau creșterea cheltuielilor neeligibile suportate din bugetul propriu al beneficiarului”, se mai menționează în documentația proiectului, ca o explicație pentru faptul că a fost aleasă cea de-a doua variantă.
Proiectul a fost aprobat cu 21 de voturi ”pentru” și un vot ”împotrivă” din partea consilierului municipal SOS România Ionel Ștefan Alexandru. Acesta a anunțat cu altă ocazie că nu este de acord cu măsurile fiscale impuse de Guvernul Ilie Bolojan și că va vota ”împotrivă” la toate proiectele ce au la bază noile măsuri fiscale impuse de Executiv.
Reamintim că pe 30 iulie consilierii municipali au aprobat un proiect referitor la achiziția de mijloace de transport în comun – autobuze urbane și cheltuielile necesare pentru acest lucru. Așa cum cotidianul ”Obiectiv – Vocea Brăilei” a precizat încă de la vremea respectivă, valoarea totală a proiectului a fost stabilită în cuantum de 129.647.634,61 lei cu TVA. Tot atunci s-a aprobat și contribuția proprie a Primăriei Brăila la acest proiect. La momentul respectiv era vorba despre 22.154.860,20 lei, reprezentând achitarea tuturor cheltuielilor neeligibile, precum și contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului, în cuantum de 2.193.730,09 lei – cofinanțarea proiectului.
Trebuie subliniat și că acest proiectul este finanțat în cadrul Programului Regional 2021-2027, prioritatea de investiții 3 – O regiune cu emisii de carbon reduse, Acțiunea 3.1, apelul de proiecte nr. PRSE/3.1/1.1/1/2023_Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ bazată pe planurile de mobilitate urbană durabilă.