Ponta l-a întrecut cu brio pe Năstase | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Ponta l-a întrecut cu brio pe Năstase

Dar asta n-a fost nimic. Guvernul Ponta pregăteşte de vreo 2 ani un alt proiect: Autostrada Comarnic - Braşov, cu o lungime de doar 53 kilometri (cam câţi s-au deschis până acum din Autostrada Braşov - Borş), dar pentru care costul total plătit de statul român ar ajunge la nu mai puţin de 8,45 miliarde de euro! O sumă atât de mare încât e greu de crezut că mai există vreun proiect similar undeva în lume care să coste atât de mult. Apropo, cel de-al treilea pod peste Bosfor, aflat acum în construcţie, unul dintre cele mai mari din lume, va costa cam 3 miliarde de dolari.
Cum a ajuns guvernul condus de Victor Ponta la această sumă astronomică? Simplu: construirea propriu-zisă a autostrăzii, care ar dura 4 ani, s-ar ridica la 1,82 miliarde de euro. Întreţinerea autostrăzii pentru alţi 26 de ani ar mai necesita circa 910 milioane de euro (adică 35 de milioane de euro pe an). Deci, în total, 2,73 de miliarde de euro, „dacă această sumă ar fi disponibilă azi", explică „deştepţii" de la guvern. Dar, pentru că statul nu are aceşti bani azi - oricum n-am înţeles de ce i-ar trebui toată suma azi, când totul se întinde pe 30 de ani -, Guvernul Ponta ar vrea să acorde acest contract asocierii de firme Vinci (Franţa) - Strabag (Austria) - Aktor (Grecia), care să construiască pe banii lor autostrada şi să o întreţină ei 26 de ani. Şi astfel, pentru că este un fel de credit făcut de statul român, se ajunge la astronomica sumă de 8,45 miliarde de euro, pe 30 de ani. De ce? Pentru că, timp de 26 de ani, statul ar urma să achite asocierii de firme 325,2 milioane de euro anual, explică aceiaşi „competenţi" de la guvern, în loc de 35 de milioane de euro. Adică statul se împrumută de 2,73 miliarde de euro - de fapt e nevoie doar de 1,82 miliarde, banii necesari construirii propriu-zise a autostrăzii, că apoi o întreţii teoretic din taxele pe care le vor plăti şoferii - dar ajungi să plăteşti de peste 3 ori mai mult în 30 de ani, de unde rezultă o dobândă enormă chiar şi pentru cel mai nemernic cămătar.
Dar să revenim la suma necesară construirii celor 53 de kilometri de autostradă: 1,82 miliarde de euro, pe care statul spune că nu-i are nici acum, nici în următorii 4 ani. Anul trecut în aprilie, acelaşi Guvern PSD introducea o acciză suplimentară de 7 eurocenţi /litrul de carburant, bani care ar trebui folosiţi la construirea de autostrăzi, după cum promitea Victor Ponta atunci. Tot atunci, Guvernul estima că va colecta la buget din această acciză suplimentară circa 1,5 miliarde de lei anual. Adică 333,3 milioane de euro, la cursul de 4,5 lei/euro. Unde sunt aceşti bani? Nu de alta, dar în 5 ani şi jumătate s-ar strânge, din această acciză, 1,82 de miliarde de euro, adică exact costul Autostrăzii Comarnic - Braşov. A trecut aproape un an, deci peste încă 4 ani şi vreo 8 luni autostrada ar putea fi gata doar din banii colectaţi din acciza pe carburant. Cam atât s-ar întinde şi perioada de finalizare a lucrărilor făcute de asocierea Vinci - Strabag - Aktor în baza contractului de 8,45 miliarde de euro. Şi atunci, de ce nu se face autostrada cu banii noştri, mai ales că, teoretic, s-au strâns deja la buget vreo 300 de milioane de euro din acciza de 7 eurocenţi (oricum mă îndoiesc că ar mai exista vreun cent din această sumă la buget)? La această întrebare numai Ponta - care se laudă că îşi poate da doctoratul în Autostrada Comarnic-Braşov - ar putea să răspundă. Dar nu neapărat nouă, ci unor procurori.
Apropo: Ponta promitea, prin vara anului 2012, că dacă Autostrada Comarnic - Braşov nu va fi gata până la alegerile generale din 2016, el nu va mai candida la Parlament. Că autostrada nu va fi gata e clar. Că nu va mai candida Ponta depinde cel mai probabil de aceiaşi procurori de mai sus.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro