Istoria Mazda începe în 1920, când japonezul Jujiro Matsuda a creat, la Hiroshima, compania Toyo Cork Kogyo, producătoare de dopuri. Ulterior, societatea şi-a extins activitatea, intrând pe piaţa auto, pentru ca în 1931 să fie înfiinţat brandul Mazda, denumire inspirată din numele zeului vest-asiatic al înţelepciunii, inteligenţei şi armoniei, Ahura Mazda.
Prima maşină produsă de Mazda a fost un model cu trei roţi - Go - exportat în India şi China, unde a avut mare succes. În 1945, Mazda a jucat un rol important în reconstruirea oraşului Hiroshima. În 1958 a fost realizat modelul Romper, cu patru roţi, urmat în 1960 de modelul R360 Coupe, prima maşină cu 2 uşi produsă de Mazda pentru pasageri. Anul următor a fost introdusă seria B 1500 compact pickup.
Uzina de motoare Diesel Miyoshi
În 1962 a început producţia modelului Carol 600, cu 4 uşi. Un an mai târziu, a fost adus pe linia de asamblare Mazda Familia Van, iar în 1964 - modelul E2000, urmat de Proceed (1965), Bongo şi Luce (1966), Cosmo Sports - 110S (1967). În 1967 a început exportul în Europa şi Australia, iar în 1968 în Canada.
În 1969, Ford, Nissan şi Mazda înfiinţează Japan Automatic Transmission Company (JATCO), scrie agerpres.ro. În 1970 este lansat modelul Capella (RX-2). Un an mai târziu apar versiunile Titan şi Savanna (RX-3). În 1972 producţia totală atingea 5 milioane de maşini, iar în 1974 a început să funcţioneze uzina de motoare Diesel Miyoshi.
Modelul Cosmo a apărut în 1975, iar Luce Regard - în 1977, pentru ca în să iasă la rampă Savanna RX-7 (RX-7). Tot atunci este reproiectat modelul Capella.
Modelele de curse 787 cu motor rotativ
În anii 50, Mazda a achiziţionat motorul rotativ, în care arderile rotesc un disc plat, în loc să împingă pistoanele în sus şi în jos, fiind singurul producător care mai foloseşte acest concept alternativ de motor în prezent. Ideal pentru maşinile sport datorită turaţiilor mari şi dimensiunilor compacte, motorul rotativ a echipat serie de modele Mazda - Cosmo 110S, RX-7 si RX-8. Motorul rotativ a intrat în echiparea maşinilor de curse 787, celebre în urma câştigării cursei de 24 de ore de la Le Mans, în 1991.
Primul model MX-5 avea 955 de kilograme şi s-a dovedit a fi o maşină sport uşoară, cu motor pe faţă cu tracţiune pe roţile din spate. MX-5 a devenit roadsterul cu cele mai mari vânzări din toate timpurile. Nicio echipă japoneză nu mai câştigase cursa de anduranţă de la Le Mans până în 1991. În acel an, Mazda şi-a înscris modelele de curse 787 cu motor rotativ, care aveau un avantaj de fiabilitate, reuşind să preia conducerea şi să câştige cursa.
Modelul Mazda 6 a fost lansat în 2002, urmat de modelul RX-8 în 2003, cu uşi „freestyle" adaptabile şi o adaptare modernă a motorului rotativ, câştigătorul premiilor „Motorul internaţional al anului" şi „Cel mai bun motor nou". În prezent Mazda produce modelele Noua Mazda 2, Mazda 3, Mazda 6, CX-3. CX-5, Noua MX-5.