Presa americană despre „Comoara" lui Porumboiu | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Presa americană despre „Comoara" lui Porumboiu

Filmele regizorului român Corneliu Porumboiu au loc într-o lume complet dezamăgită, în România post-comunistă, iar atenţia pe care el o acordă acestei lumi este măsurată şi meticuloasă. El favorizează scenele extinse, optează pentru cadre medii şi lungi şi mişcări minime ale camerei.
Mai degrabă decât să forţeze ceva să se întâmple, el se mulţumeşte să aştepte până când evenimente dramatice apar din excentricităţile şi puzzle-urile comportamentului uman, scrie The New York Times într-o cronică la filmul „Comoara", care rulează în cinematografele americane.

„A fost sau n-a fost"

La debutul său, cu filmul „A fost sau n-a fost" (2006), premiat la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes (cu Camera D"Or) şi unul dintre filmele europene esenţiale ale ultimului deceniu, scrie cotidianul american, Porumboiu a observat interacţiunile unui panel foarte greu de distins la o emisiune a unui post tv de provincie de comemorare a revoluţiei care a răsturnat dictatura lui Nicolae Ceauşescu. Filmul este în acelaşi timp o comedie monotonă brutală şi o anatomie devastatoare a moştenirii ambigue a revoluţiilor est-europene din 1989. Următoarea peliculă a lui Porumboiu, „Poliţist, adjectiv" (2009), a prezentat o duplicitate similară, oferind atât o satiră uscată a condiţiilor de muncă birocratice, cât şi o critică furioasă a autoritarismului meschin care a persistat în România mult timp după dispariţia comunismului.

Radiografie a sufletului european

„Comoara", film inspirat de o legendă despre o comoară îngropată în curtea unei case, este ca o operă a unui văr din Balcani, nemaiîntâlnit demult, al lui Samuel Beckett (scriitor irlandez) - sumbră, stoică şi saturată de o empatie exasperată, inflexibilă a personajelor sale ridicole. Este, de asemenea, o subtilă, aproape ascunsă radiografie a sufletului european într-o perioadă de dificultăţi economice persistente - o răfuială mai eficientă şi mai raţională cu actuala criză de pe continent decât, să spunem, lungile şi încurcatele „Arabian Nights" ale lui Miguel Gomez, chiar dacă aproape imediat se dovedeşte o anecdotă absurdă, o poveste modestă cu aerul unei legende urbane.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro