• Consiliul Local Municipal (CLM) Brăila a aprobat două proiecte ce vizează investiția realizată cu fonduri europene: ”Modernizare transport electric Parc Monument – Radu Negru” • s-a dat undă verde unei actualizări a indicatorilor tehnico-economici pentru întregul obiectiv de investiții la valoarea totală de 169.465.542,27 lei cu TVA • de asemenea, aflat în Etapa a II-a de implementare, ca urmare a unei solicitări din partea constructorului, s-a aprobat și o majorare a valorii totale pentru lucrările rămase la 131.193.686,59 lei cu TVA, dar și o prelungire a termenului final cu șase luni, mai precis, până la data de 14 octombrie 2026
Proiectul pe fonduri europene al municipalității privitor la modernizarea transportului electric pe zona Parcului Monument – Cartierului Radu Negru merge înainte, dar cu mai mulți bani. Consilierii municipali au aprobat două proiecte ce vizează această investiție importantă. Pe scurt, o actualizare a indicatorilor tehnico-economici ai întregului proiect, început inițial în 2019 cu o valoare totală de 62.090.430,13 lei cu TVA și ajuns în prezent, după mai multe modificări pe parcursul ultimilor ani, la 169.465.542,27 lei cu TVA. De asemenea, aflat în etapa a doua de implementare, ca urmare a unei solicitări venite din partea constructorului (o asociere de firme condusă de SC Tancrad SRL), s-a luat decizia majorării valorii totale a lucrărilor ce mai trebuie executate, la 131.193.686,59 lei cu TVA, dar și o prelungire a termenului final al proiectului cu șase luni. Mai precis, până la data de 14 octombrie 2026.
Din rapoartele de specialitate ale celor două proiecte de hotărâri ce au trecut de votul consilierilor municipali, aflăm cum s-a ajuns la această situație, ce propune și în ce stadiu se află această investiție împărțită în două etape de implementare.
Proceduri administrative alambicate
Proiectul privind indicatorii tehnico-economici pentru ”Modernizare transport electric Parc Monument – Radu Negru” a fost aprobat inițial pe 21 martie 2019, însă respectiva hotărâre a mai suferit modificări ulterioare, în iulie 2022 și apoi în octombrie 2022.
Din raportul de specialitate al proiectului ce a stabilit noua valoare totală a investiției, aflăm că în martie 2019 a fost depusă cererea de finanțare în sistemul electronic MySMIS, în vederea obținerii finanțării nerambursabile prin POR 2014-2020, Axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de investiții 4e: Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității urbane multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare, Obiectivul specific 4.1: Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă. Odată cu 31 martie 2020, data semnării contractului de finanțare, a început practic și Etapa I de implementare. Astfel, pentru atribuirea contractului de lucrări – proiectare și execuție, începând cu luna iunie 2020 au fost derulate trei proceduri de achiziție de tipul licitație deschisă, însă primele două s-au soldat cu un eșec, deoarece în primă fază firmele participante au făcut oferte mai mari decât fuseseră estimate costurile, iar apoi nu au mai participat la următoarea licitație.
Mai departe, a fost demarată procedura de achiziție a serviciilor de proiectare faza II PT+DE și asistență tehnică pe perioada execuției lucrărilor. Procedura a fost finalizată prin încheierea unui contract cu Asocierea SC Peiesi SRL Iași – Air Projects SRL Iași. Ordinul de începere pentru prestarea serviciilor de proiectare Proiect Tehnic Partea I a fost emis în 25 octombrie 2021, iar pe 12 aprilie 2022 au fost recepționate, conform prevederilor contractuale, Proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de construire – DTAC și Proiectul de organizare a execuției lucrărilor - DTOE.
”Pentru încadrarea în prevederile Hotărârii de Guvern nr. 907/2016 din 29 noiembrie 2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, a fost necesară actualizarea Devizului General la faza DTAC, situație ce a impus și actualizarea indicatorilor tehnico-economici stabiliți la faza DALI”, se precizează în raport.
Astfel, în baza Devizului General la faza DTAC a fost aprobată o hotărâre de CLM în iulie 2022 privind actualizarea indicatorilor tehnico-economici în cazul acestui proiect de modernizare transport electric Parc Monument – Radu Negru. În acest context valoarea totală fusese stabilită la 166.392.356,09 lei cu TVA din care construcția plus montajul 109.004.287,81 lei cu TVA. Apoi, a fost aprobată, printr-un Ordin MDLPA din august 2022, metodologia privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile. Așa că au fost parcurse toate etapele necesare actualizării Devizului General și a fost aprobată o nouă actualizare a indicatorilor tehnico-economici la acest proiect pe 7 octombrie 2022. La momentul respectiv, valoarea totală ajunsese la 172.087.745,01 lei cu TVA din care construcția plus montajul 114.699.676,73 lei cu TVA.
”Pentru încadrarea activităților proiectului în perioada de eligibilitate a Programului Operațional Regional 2014-2020, la elaborarea documentațiilor de atribuire pentru execuția lucrărilor s-a avut în vedere împărțirea obiectivului de investiție în două Loturi, respectiv Lotul 1 – Tronsonul cuprins între strada Pietății și Șoseaua Buzăului, inclusiv bucla de întoarcere a tramvaiului din Careul Parc Monument și Lotul 2 – Tronsonul cuprins între Șoseaua Buzăului și Șoseaua de Centură, inclusiv bucla de întoarcere de la Depoul Radu Negru”, se mai menționează în documentația aflată la mapa consilierilor.
Pe 31 decembrie 2023 a fost finalizată prima etapă de implementare a proiectului. Valoarea finală a indicatorilor tehnico-economici aferenți Etapei 1, finanțare în cadrul POR 2014-2020 a fost de 38.271.855,68 lei cu TVA din care construcția plus montajul 18.540.080,94 lei cu TVA. Mai departe, pe 30 septembrie 2024 a fost semnat contractul de finanțare pentru Etapa a II-a, în cadrul Programului Regional Sud-Est 2021-2027, etapă ce cuprindea la momentul întocmirii raportului de specialitate al proiectului, toate activitățile aferente din perioada 01.01.2024-30.12.2026.
”Pe parcursul derulării Contractului de finanțare pentru Etapa II au fost finalizate lucrările de construcții și instalații aferente Lotului 1 și procedura de atribuire a contractului de achiziție de servicii pentru actualizarea Proiectului Tehnic de Execuție, asistență tehnică din partea proiectantului și execuție a lucrărilor pentru Lotul 2. În urma finalizării procedurii de atribuire a fost încheiat Acord Contractual (...)/02.12.2024 cu ofertantul desemnat câștigător, respectiv Asocierea SC Tancrad SRL (lider) – SC Add Global Design SRL (asociat 1) – SC Vlamiro Consultanță și Servicii SRL. În data de 15.01.2025 a fost emis ordinul de începere pentru Acordul contractual (...) iar în data de 09.04.2025 a fost recepționat Proiectul tehnic actualizat, documentație tehnico-economică ce cuprinde și Devizul general actualizat – varianta Aprilie 2025”, mai precizează raportul de specialitate.
Astfel, după toate aceste proceduri, valoarea totală a indicatorilor tehnico-economici pentru Modernizare transport electric Parc Monument-Radu Negru a ajuns la 169.465.542,27 lei cu TVA, din care construcția plus montajul 128.938.620,53 lei cu TVA. Defalcată, această sumă înseamnă: Etapa I – 38.271.855,68 lei cu TVA, din care construcția plus montajul 18.540.080,94 lei cu TVA; Etapa II – 131.193.686,59 lei cu TVA, din care construcția plus montajul 110.398.539,59 lei cu TVA. Cu alte cuvinte, propunerea de adoptare a unei modificări a acestei hotărâri de CLM privind proiectul ce va moderniza zona Parc Monument – Radu Negru, a venit ca urmare a necesității actualizării indicatorilor tehnico-economici cu valoarea înscrisă în Devizul general actualizat – varianta Aprilie 2025.
Ce presupune proiectul
Tot în ședința ordinară a CLM Brăila de la finele lunii mai, a fost aprobată și modificarea unei hotărâri din iulie 2024 referitoare la implementarea etapei a II-a a modernizării transportului electric pe segmentul amintit, proiect prins în cadrul PRSE 2021-2027, în scopul finalizării integrale. Hotărârea respectivă prevedea și susținerea cheltuielilor necesare și a mai suferit modificări în august 2024.
Discutăm despre modificarea Art. 2, care face referire la valoarea totală a acestei etape. Așa cum am precizat, este vorba despre suma totală de 131.193.686,59 lei cu TVA. Totodată, s-a stabilit că Municipiul Brăila va avea o contribuție proprie (reprezentând achitarea tuturor cheltuielilor neeligibile alte proiectului, precum și contribuția de 2% din valoarea eligibilă) în cuantum de 4.513.785,87 lei cu TVA, reprezentând cofinanțarea etapei a II-a.
În raportul de specialitate se precizează că obiectivul general al proiectului este reprezentat de sprijinirea dezvoltării urbane prin îmbunătățirea infrastructurii fizice de bază aparținând UAT Municipiul Brăila. Astfel că proiectul trebuie să aibă o abordare integrată, prin care să contribuie în mod direct la reducerea emisiilor de CO2 și de alte gaze cu efect de seră (GES) provenite din transportul rutier motorizat de la nivelul zonei proiectate. Îndeplinirea obiectivului specific ar trebui realizat în principal prin reconfigurarea infrastructurii de pe Strada Grigore Alexandrescu, strada urbană deservită de transportul public de călători, în vederea construirii benzii dedicate separate pentru transportul public de călători cu tramvaiul și a pistelor pentru bicicliști, precum și prin realizarea unor aliniamente noi de arbori și arbuști.
Sursa citată mai menționează că prin îndeplinirea obiectivului specific se va contribui la îmbunătățirea eficienței transportului public de călători, a frecvenței și a timpilor săi de parcurs, accesibilității, transferului către acesta de la transportul privat cu autoturisme. Astfel, se urmărește ca utilizarea autoturismelor să devină o opțiune mai puțin atractivă din punct de vedere economic și al timpilor de parcurs, față de utilizarea transportului public/a modurilor nemotorizate, creându-se în acest mod condițiile pentru reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport.
Lucrările de intervenție/acțiunile sprijinite în cadrul acestei priorități de investiție vizează: modernizarea căii de rulare a tramvaiului și realizarea unei benzi dedicate pentru acest mijloc de transport pe strada Poet Grigore Alexandrescu; realizarea unui sistem de colectare și scurgere a apelor pe partea dreaptă a liniilor de tramvai în sensul de deplasare de la Șoseaua Buzăului spre intersecția cu Șoseaua de Centură; înlocuirea rețelei aeriene de contact pe stâlpii ce vor fi amplasați între liniile de tramvai; refacerea sau reabilitarea părții carosabile, realizarea de sensuri unice, precum și realizarea unor treceri peste liniile de tramvai, la intersecția cu unele străzi adiacente; amenajarea unei piste pentru bicicliști între spațiul verde adiacent liniei de tramvai și partea carosabilă; modernizarea unui număr de 11 peroane pentru stațiile de călători deja existente și realizarea/construirea unui număr de 10 refugii pentru călători prevăzute cu copertine; modernizarea iluminatului public existent pe strada Poet Grigore Alexandrescu, inclusiv realizarea unui nou branșament electric; realizarea unei rețele multitubulare subterane pentru aducerea rețelelor de cabluri de telecomunicații existente la nivelul standardelor europene; Amenajarea de spații verzi și realizarea unui aliniament stradal alcătuit din plantarea de arbori noi pe strada Poet Grigore Alexandrescu.
Proiect mare, birocrație maximă
Pentru finalizarea proiectului pe o perioada cuprinsă între data semnării contractului de finanțare și data de 30 decembrie 2026, Primăria Municipiului Brăila a solicitat finanțare nerambursabilă în cadrul Programului Regional Sud-Est 2021-2027, depunând în acest sens o cerere de finanțare prin sistemul MySMIS 2021-2027, cerere de finanțare ce a fost declarată admisă și s-a încheiat contractul de finanțare nr. 29/30.09.2024. Astfel, așa cum am precizat deja, printr-o hotărâre a CLM Brăila din 30 iulie 2024 a fost aprobată valoarea totală a cheltuielilor necesare pentru implementarea etapei a II-a a acestui proiect, în sumă de 133.842.069,36 lei cu TVA și contribuția proprie în proiect a UAT Municipiul Brăila, reprezentând achitarea tuturor cheltuielilor neeligibile ale proiectului, cât și contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului.
Totodată, Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) a Regiunii Sud-Est a adus modificări Ghidului solicitantului pentru acest apel de proiecte, în scopul clarificării și corelării conținutului acestuia. Modificările au vizat în principal: categoriile de cheltuieli eligibile, alcătuirea bugetului cererii de finanțare, termenul de transmitere a documentelor în etapa de contractare și semnarea cererii de finanțare și a anexelor acesteia. Ca urmare a acestor modificări au fost revizuite categoriile de cheltuieli eligibile și, implicit, bugetul proiectului, majoritatea valorilor aferente cheltuielilor neeligibile ce fuseseră aprobate în hotărârea CLM din iulie 2024 au fost actualizate, deoarece au reprezentat diferențe între valoarea Proiectului Tehnic și valoarea documentației tehnice (Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenție/Studiul de fezabilitate) aprobat inițial în contractul de finanțare etapa I în cadrul POR 2014-2020. În urma actualizării bugetului cererii de finanțare, valoarea totală a cheltuielilor necesare pentru implementarea etapei a II-a a proiectului ”Modernizare transport electric Parc Monument – Radu Negru” a fost de 133.815.889,34 lei cu TVA, din care 133.652/869,78 lei cu TVA cheltuieli eligibile, astfel: 130.978.812,39 lei cu TVA cheltuieli nerambursabile (98% din cheltuielile eligibile); 2.673.057,39 lei cu TVA – contribuția proprie (2% din cheltuielile eligibile); 163.019,56 lei cu TVA (cheltuieli neeligibile). Pentru realizarea modificărilor necesare, au fost adoptată o nouă hotărâre a CLM Brăila în 14 august 2024. Mai departe, pentru actualizarea proiectului tehnic de execuție, asistență tehnică din partea proiectantului și execuția lucrărilor aferente obiectivului de investiție a fost necesară organizarea unei noi proceduri de achiziție (demarată pe 5 august 2024). Evaluarea singurei oferte depuse în cadrul procedurii de atribuire s-a realizat începând cu 10 octombrie 2024 și s-a finalizat pe 27 noiembrie 2024, odată cu încheierea raportului procedurii. În urma acestui pas, a fost încheiat Acordul contractual cu Asocierea condusă de Tancrad SRL. Conform ofertei financiare a atreprenorului, prețul contractului a fost stabilit la 102.998.696,84 lei cu TVA și compus din: servicii de proiectare pentru actualizarea proiectului tehnic – 3.811.242,75 lei cu TVA; asistență tehnică pe perioada execuției lucrărilor –309.608,25 lei cu TVA și execuția lucrărilor – 98.877.845,84 lei cu TVA.
Supervizarea proiectării și execuției lucrărilor aferente Lotului 2 este asigurată de Asocierea SC Konsent SA (lider) – Consilium Management & Engineering SRL, printr-un contract de servicii din 18 aprilie 2023. Conform prevederilor acestui contract, serviciile de supervizare înseamnă orice activități ce vor fi desfășurate de către Supervizor în baza contractului și în conformitate cu atribuțiile și responsabilitățile ce îi revin potrivit HG 1/2018, inclusiv toate activitățile care necesită exercitarea unui rol de supervizare sau managementul și proiectului.
Așadar, în data de 15 ianuarie 2025 supervizorul a emis ordinul de începere pentru acordul contractual din 2 decembrie 2024, însă printr-o adresă trimisă în luna martie 2025, atreprenorul (Asocierea condusă de ”Tancrad”) a solicitat prelungirea duratei de execuție a lucrărilor și acordarea de costuri suplimentare. În acest context a urmat un schimb de adrese între supervizor și constructor și în cele din urmă s-a acceptat solicitarea atreprenorului. Mai precis în urma aprobării de către supervizor a formei revizuite a Proiectului tehnic transmis de antreprenor, prețul actualizat al Acordului contractual din 2 decembrie 2024 a devenit 116.587.437,95 lei cu TVA, însemnând: servicii de proiectare pentru actualizarea proiectului tehnic 3.811.242,75 lei cu TVA; asistență tehnică pe perioada execuției lucrărilor de 309.608,25 lei cu TVA și execuția lucrărilor 112.466.586,95 lei cu TVA.
În acest context CLM Brăila a acceptat modificarea hotărârii inițiale privind valoarea totală a etapei a II-a pentru proiectul ”Modernizare transport electric Parc Monument – Radu Negru”, la 131.193.686,59 lei cu TVA.
Ambele proiecte au fost aprobate cu unanimitate de voturi.