Tepe de mii de euro prin Western Union | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Tepe de mii de euro prin Western Union

Administratorul unei firme din Braila a fost pagubit de 1.000 de euro prin intermediul unei "scamatorii" extraordinar de simple, bazata pe o bresa de securitate a sistemului de transfer de bani Western Union. Desi filiera este extinsa pina in Italia, escrocheria pare a purta "semnatura" romaneasca. Scenariul este simplu si se aseamana izbitor cu fraudele prin intermediul saiturilor de shopping online cind cumparatori de buna credinta, de cele mai multe ori cetateni straini, achizitioneaza marfuri-chilipir inexistente. De asemenea, poate fi considerata o variatiune pe arhicunoscuta tema "Felicitari ai cistigat un premiu, dar trebuie sa cumperi cartela telefonica de reincarcare si sa ne trimiti codul!". Spre deosebire de aceste modalitati de fraudare, "creierul" afacerii a gasit un procedeu mult mai ingenios de a face bani care se bazeaza pe neatentia functionarilor de la ghiseele Western Union, pe de o parte, iar, pe de alta parte, implica falsificarea actelor de identitate. Alaturarea ingenioasa a numelui acestei companii, in mod evident este menita sa amageasca victima careia ii creeaza falsa impresie de seriozitate si siguranta cu privire la transferul de bani. Astfel, ca un iscusit iluzionist, hotul reuseste sa adoarma vigilenta victimei care, la final, se trezeste ca a ramas fara bani.
Victima a ingeniosului plan, pe care il vom explica in detaliu in cele ce urmeaza, a picat braileanul Florin T. care cauta sa cumpere o masina. A ales un anunt postat pe un sait german specializat: www.mobile.de, unde apar mii de anunturi legate de vinzarea a zeci de marci de automobile. Oferta era superavantajoasa: Dacia Logan 1.4 Ambiance 3BG, an de fabricatie 2006, 2330 euro. Florin T. povesteste ca l-a contactat prin e-mail pe cel care a postat anuntul, un anume Eisbär Dagmar, pentru a-i cere mai multe relatii cu privire la masina pe care o pusese in vinzare. "Mi-a raspuns in engleza ca masina a fost cumparata din Germania, este primul proprietar, autovehiculul este in perfecta stare, a furnizat si detalii tehnice in ceea ce priveste motorizarea si dotarea tehnica a masinii si mi-a explicat ca Dacia este in Italia in oraselul Bergamo la circa 40 km distanta de Milano. I-am raspuns ca sint interesat de masina, ba chiar am discutat cu el la telefon, dupa care am mai primit un e-mail in care persoana respectiva imi spunea ca este stabilita temporar cu serviciul in Dublin/Irlanda. De asemenea, mi-a spus ca a mai fost contactat de un francez care i-a dat intilnire in Bergamo/Italia pentru a perfecta actele si transferul pentru masina sa, dar potentialul cumparator nu s-a mai prezentat si ca astfel s-a ales cu o paguba de citeva sute de euro reprezentind contravaloarea calatoriei Irlanda - Italia", ne-a declarat braileanul. In acest context, vinzatorul i-a cerut braileanului sa apeleze la serviciul Western Union pentru un artificiu simplu, menit sa-i demonstreze bunacredinta si bonitatea de cumparator: sa-si puna un prieten sau sotia sa trimita contravaloarea masinii pe numele braileanului care oricum trebuia sa vina in Italia pentru a perfecta actele pentru achizitie.

"Trimite banii, pe numele tau, in Italia, prin Western Union!"

"Trebuie sa gasesti cea mai apropiata agentie Western Union si sa mergi acolo cu prietenul tau cel mai bun sau sotia ta", isi instruieste Eisbär Dagmar victima. "Unul dintre ei va figura ca expeditor al banilor, iar tu vei fi beneficiar si ii poti ridica din Bergamo/Italia. Vreau sa fiu 100% sigur ca vei veni in Bergamo pentru ca odata ce banii vor fi expediati va trebui sa fii in Italia pentru a-i ridica. In acest moment eu sint cu afaceri in Dublin/Irlanda, dar imediat ce voi primi de la tine recipisa de transfer a banilor prin Western Union, voi veni si eu in Bergamo pentru a te astepta sa incheiem afacerea", promite Dagmar. Mai mult, el i-a promis braileanului ca ii va returna comisionul de tranzactionare al Western Union si ca il va despagubi si cu 1.000 de euro in cazul in care masina pe care vrea sa o cumpere nu este in starea tehnica mentionata in anunt. "De buna credinta am mers cu Eugen Z, un angajat al firmei mele, pe care urma sa-l trimit in Italia sa se intilneasca cu vinzatorul, la agentia Western Union din cadrul Bancii Transilvania si, intr-un moment de inspiratie, am depus doar 1.000 euro pe numele lui Eugen Z. si nu intreaga suma, asa cum ceruse vinzatorul. Am intrebat functionarul de la ghiseu daca exista elemente de securitate pe recipisa de transfer pe care nu trebuie sa le comunic decit beneficiarului si mi-a explicat ca nu este cazul sa imi fac griji. Asa cum am convenit cu vinzatorul, am trimis in copie recipisa, i-am cumparat angajatului bilet de avion pentru Italia si l-am sunat pe Dagmar in Irlanda. Spre surprinderea mea mi-a spus rastit ca nu mai vrea sa aiba de-a face cu romani pentru ca sint neseriosi, ca afacerea a cazut dupa care mi-a inchis telefonul. Nici nu mi-a mai raspuns vreodata la apelurile mele", povesteste Florin T.

Record demn de "Guiness Boock"

Cea mai mare surpriza a avut-o insa abia in ziua in care s-a dus la aceeasi agentie a Western Union si a incercat sa-si recupereze banii: i s-a comunicat ca cei 1.000 de euro fusesera ridicati din Italia, (culmea!) de catre destinatar, adica Eugen Z. "Am cerut explicatii pentru ca salariatul meu nu mai plecase in Italia, nici macar nu parasise Braila si, deci, nu avea cum sa ridice banii din Italia. Abia dupa multe insistente am primit un raspuns din partea Bancii Transilvania ca agent al Western Union prin care mi se explica faptul ca nu are nici o raspundere pentru situatia creata si mi s-a prezentat in copie recipisa de ridicare a celor 1.000 euro de la agentia din Italia. Pe acea copie apare, in mod evident, o semnatura falsa a salariatului meu care, repet, nu a plecat din Braila!", a spus pagubitul. Practic, Eugen Z. ar fi reusit o performanta demna de Cartea Recordurilor: a fost prezent in doua locuri diferite in acelasi timp, in Braila si Bergamo Italia!
Intrebat care ar putea fi explicatia situatiei create, pagubitul a punctat: "fie exista o intelegere cu un functionar al agentiei Western Union din Italia care, astfel, este complice, fie a fost falsificat un act de identitate cu informatiile destinatarului banilor. Eu am fost de buna credinta si am apelat la serviciile Western Union, dar am fost inselat. Ca mine cine stie citi or mai fi! Ce ma deranjeaza este ca Western Union, prin agentul sau, Banca Transilvania, nu-si asuma nici o raspundere pentru aceasta frauda, in contextul in care, repet, mi s-a spus ca informatiile din recipisa nu sint secrete, iar angajatul meu nu s-a deplasat in Italia sa ridice banii. Va dati seama ce surpriza as fi avut daca as fi trimis banii pe numele meu in Italia si as fi aflat apoi de la WU ca, desi nu am parasit Braila, am reusit performanta sa fiu in doua locuri simultan", a incheiat Florin T. Barbatul este hotarit sa depuna o plingere la politie pentru a fi demarata o ancheta.
La rindul sau, conducerea Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorului Braila a explicat ca nu a primit inca o sesizare din partea pagubitului, dar a precizat ca asteapta o astfel de adresa pentru a putea instrumenta cazul.

"Western Union sau oricare din agentii sai nu vor fi raspunzatori pentru pagube"

Raspunsul primit de petent din partea Bancii Transilvania ca agent Western Union nu mai necesita nici un fel de comentariu pentru ca, in esenta, unitatea bancara se spala pe miini de orice responsabilitate legata de acest caz.
"In calitate de agent Western Union, va informam ca tranzactia ordonata la sediul Bancii Transilvania a respectat instructiunile indicate de expeditor pe formularul “Pentru Trimis Bani”, iar conform termenilor si conditiilor pentru serviciul de transfer Western Union, existente pe formularul semnat de expeditor, acesta a luat la cunostinta ca “in nici un caz Western Union sau oricare din agentii sai nu vor fi raspunzatori pentru pagube datorate intirzierilor, neplatii sau platii partiale a acestui transfer de bani”".

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro