Mergi la conţinutul principal
Evaluările naționale intră în era competențelor

Teste PISA pentru viață

• 6.378 de elevi  brăileni din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor susține, din 2026, evaluări naționale într-un format nou, care va include exerciții de tip PISA • Ministerul Educației pregătește schimbări importante pentru aceste testări, cu scopul de a măsura competențe aplicabile în viața de zi cu zi, nu doar cunoștințele din manuale

 

Elevii din învățământul primar și gimnazial vor susține, începând cu anul 2026, evaluări naționale într-un format diferit față de anii anteriori. Ministerul Educației a anunțat modificări importante, menite să apropie aceste testări de logica evaluărilor internaționale de tip PISA. Începând cu anul școlar 2025–2026, testările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor fi regândite astfel încât să depășească logica verificării exclusive a cunoștințelor din programele școlare. Accentul se va muta pe măsurarea unor competențe mai largi, similare celor vizate de testările internaționale PISA.

De la verificarea cunoștințelor la măsurarea competențelor
Potrivit Ministerului Educației, noul model de evaluare urmărește să ofere o imagine mai realistă asupra nivelului de pregătire al elevilor. Printre noutăți se numără introducerea unor itemi care să arate modul în care elevii folosesc cunoștințele dobândite în contexte practice, similare cu exercițiile întâlnite în testările PISA. Astfel, testele nu se vor concentra exclusiv pe verificarea cunoștințelor din programele școlare, ci vor urmări și măsurarea unor competențe aplicabile în viața de zi cu zi. Această schimbare reprezintă o mutare de accent: de la acumularea de informații la dezvoltarea competențelor de aplicare, analiză și rezolvare a problemelor. Elevii vor fi provocați să gândească, să coreleze date, să înțeleagă contextul și să ofere soluții practice.
Potrivit Ministerului Educației, rolul acestor evaluări nu va fi unul de ierarhizare, ci de autocunoaștere pentru elevi și de sprijin pentru școli și profesori, care vor putea înțelege mai bine nivelul de pregătire al copiilor comparativ cu alte unități de învățământ.


Calendarul propus pentru Evaluările Naționale 2026
Ministerul Educației a publicat deja proiectul de calendar pentru sesiunile din 2026, aflat în consultare publică, evaluarea na
țională, pentru clasa a II-a, va avea loc în perioada 12 – 15 mai, clasa a IV-a va susține evaluarea în perioada 19 – 21 mai, iar pentru clasa a VI-a, evaluarea va avea loc în perioada 26 – 28 mai.
Un ordin de ministru urmează să fie emis în perioada imediat următoare pentru a reglementa aceste schimbări.

Impactul asupra elevilor și școlilor din Brăila
La nivel local, schimbările vor aduce provocări, dar și oportunități. Profesorii vor trebui să își adapteze strategiile de predare pentru a pune mai mult accent pe gândirea critică, rezolvarea de probleme și aplicarea cunoștințelor în contexte reale. Potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean
(ISJ) Brăila, în anul școlar 2025–2026, vor susține Evaluările Naționale 6.378 de elevi, din care 2.253 elevi de clasa a II-a, 2.098 elevi de clasa a IV-a și 2.027 elevi de clasa a VI-a. Obișnuiți în mare parte cu exerciții standardizate și cu accent pe reproducerea informației, aceștia vor fi antrenați să abordeze altfel sarcinile de lucru. Rezultatele acestor testări nu vor avea un rol sancționator, ci vor funcționa ca instrumente de autocunoaștere și diagnoză educațională. Școlile vor putea astfel să înțeleagă mai bine unde se situează comparativ cu alte unități din țară și să ajusteze procesul de predare-învățare.

Pregătirea pentru testările internaționale
Ministerul Educației subliniază că, prin introducerea treptată a itemilor de tip PISA, elevii vor fi familiarizați cu formatul acestor evaluări încă din clasele mici. În acest fel, atunci când vor ajunge în clasa a IX-a și vor participa la testările internaționale, experiența nu va fi una străină, ci o etapă firească a parcursului educațional.
La nivelul județului Brăila, aceste modificări vor fi resimțite atât în școli, cât și în pregătirea elevilor. Cadrele didactice vor trebui să adapteze metodele de predare pentru a antrena competențe mai largi, iar elevii vor fi încurajați să aplice cunoștințele în situații practice, nu doar să reproducă informațiile din manuale. Noua abordare are potențialul de a schimba modul în care sunt percepute testările școlare, oferind o imagine mai completă asupra nivelului real de pregătire al copiilor și pregătindu-i treptat pentru standardele internaționale.

Scopul final, potrivit Ministerului Educației, este ca școala românească să formeze nu doar elevi bine pregătiți teoretic, ci și tineri capabili să aplice cunoștințele dobândite în viața de zi cu zi.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro