• anul școlar 2025–2026 a început, luni, 8 septembrie, și la Brăila într-un mod diferit • fără festivitățile obișnuite, elevii au intrat direct în clase, în timp ce profesorii protestau împotriva Legii 141/2025 • la București, aproximativ 200 de cadre didactice din Brăila se alăturau ”Marșului Educației”• noul an școlar este structurat pe cinci module, cu vacanțe succesive și programe educaționale speciale
Ziua de 8 septembrie 2025 a adus pentru elevii și profesorii din Brăila o deschidere de an școlar atipică. Dacă în alți ani curțile școlilor erau pline de părinți, oficiali, preoți și invitați ai autorităților, acum poarta a rămas închisă pentru festivități. În semn de protest față de pachetul de măsuri impus de Guvernul Bolojan și adoptat parțial prin Legea nr. 141/2025, cadrele didactice au decis să renunțe la orice formă de ceremonie.
La toate unitățile școlare din municipiu și județ, prima zi de școală s-a derulat în tăcere, fără scenă și fără microfoane. Elevii din clasele pregătitoare, cei din clasa a V-a și bobocii de liceu au fost preluați de învățători și diriginți direct din curțile școlilor și conduși spre clase. Ceilalți elevi și-au început ziua intrând singuri în săli, unde au fost întâmpinați de cadrele didactice. Astfel, prima zi de școală 2025-2026 a semănat mai mult cu o zi obișnuită de cursuri decât cu un moment festiv. Atmosfera a fost mai degrabă sobră. Unii părinți au privit nedumeriți, neobișnuiți cu această lipsă de fast. ”E prima dată când nu se mai face festivitate. Copilul meu intră acum în clasa I și m-aș fi bucurat să avem acel moment simbolic, dar înțeleg că profesorii protestează”, ne-a spus o mamă, prezentă la Școala Gimnazială ”Mihai Eminescu”.
Proteste masive în Capitală
Atmosfera sobră din curțile școlilor a fost completată de manifestațiile din București. Aproximativ 30.000 de profesori, dintre care 200 din Brăila, au protestat în fața Ministerului Educației și apoi la sediul Guvernului, continuând cu un marș spre Cotroceni.
Sindicatele acuză guvernul de subfinanțare, reducerea unor sporuri și creșterea birocrației. ”Nu mai putem accepta reforme făcute împotriva profesorilor. Educația are nevoie de investiții reale, nu de tăieri mascate”, a transmis un lider sindical.
Un an școlar cu o structură complexă
Dincolo de proteste, anul școlar 2025–2026 a început oficial pe 8 septembrie 2025 și se va încheia pe 19 iunie 2026, însumând 36 de săptămâni de cursuri. Calendarul a fost stabilit prin Ordinul ministrului Educației nr. 3.463/2025.
Modulul 1 a început pe 8 septembrie și se va încheia pe 24 octombrie 2025, când va începe vacanța de toamnă (25 octombrie – 2 noiembrie 2025). Modulul 2 începe pe 3 noiembrie și se încheie pe 19 decembrie 2025, când va începe vacanța de iarnă (20 decembrie 2025 – 7 ianuarie 2026). Modulul 3 va începe pe 8 ianuarie și se va încheia pe 6, 13 sau 20 februarie 2026 (în funcție de decizia inspectoratelor școlare, după consultarea părinților și profesorilor), urmat de vacanța de schi (mobilă) cu o durată de o săptămână, între 9 februarie – 1 martie 2026, la alegerea inspectoratelor școlare. Modulul 4 începe pe 16, 23 februarie sau 2 martie – 3 aprilie 2026 (în funcție de deciziile inspectoratelor), urmat de vacanța de primăvară/Paște (4 – 14 aprilie 2026). Modulul 5 se va desfășura în perioada 15 aprilie – 19 iunie 2026, când anul școlar 2025-2026 se va încheia cu vacanța de vară (20 iunie 2025 – 6 septembrie 2026).
Pentru elevii din clasele terminale, calendarul școlar este ajustat, aceștia încheind mai devreme cursurile pentru a se putea pregăti de examenele naționale. Clasa a XII-a zi și clasa a XIII-a seral/frecvență redusă: 34 de săptămâni de cursuri, încheiate pe 5 iunie 2026. Clasa a VIII-a: 35 de săptămâni de cursuri, încheiate pe 12 iunie 2026. Liceu tehnologic și profesional: 37 de săptămâni de cursuri, încheiate pe 26 iunie 2026. Postliceal: durata stabilită prin planurile-cadru în vigoare.
„Școala altfel” și „Săptămâna verde” în 2025–2026
Cele două programe educaționale se vor desfășura între 8 septembrie 2025 și 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive. Unitățile de învățământ decid calendarul propriu, cu obligația de a planifica cele două programe în module diferite. În liceele tehnologice și școlile profesionale, perioadele dedicate vor fi folosite și pentru instruire practică, iar în învățământul postliceal, se vor organiza activități similare, adaptate specificului de pregătire.
Dacă începutul anului școlar a fost marcat de tăcerea curților, următoarele luni se anunță pline de provocări, atât pentru profesori, cât și pentru elevi și părinți.
Pe de o parte, sindicatele anunță că protestele nu se vor opri până când Guvernul nu va reveni asupra măsurilor impuse prin Legea nr. 141/2025. Pe de altă parte, calendarul școlar detaliat aduce o structură complexă, cu vacanțe mobile și programe flexibile.
În fine, părinții și elevii au resimțit tensiunea dintre revendicări și emoția primei zile de școală.