"Învăţ, dar nu pentru notă sau din vreun orgoliu şcolăresc" | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

"Învăţ, dar nu pentru notă sau din vreun orgoliu şcolăresc"


- Cum te autocaracterizezi? Cum te văd ceilalţi...?
- Nu prea ştiu cum mă văd ceilalţi, dar probabil mă plac chiar dacă sunt zăpăcită şi dezorganizată... Ar fi cazul să mai lucrez cu autodisciplina, asta e sigur!
- Cum se îmbină omul Ioana cu elevul Ioana?
- Eu nu sunt deloc cum probabil par la şcoală. Cred că, într-un fel, toate lecturile şi modul meu de a privi lucrurile mă determină să fiu împotriva sistemului de învăţămînt actual, dar, paradoxal, dau impresia unui elev model, dispus să înveţe la orice materie. Da, învăţ, dar nu pentru notă sau din vreun orgoliu şcolăresc, ci pentru că îmi face plăcere să aflu cât mai multe lucruri. Nu e conştiinciozitate, e doar curiozitate firească pentru a-ţi descoperi lumea, chiar şi prin obiectele de studiu.
- Faptul că eşti olimpică naţională din clasa a VII-a spune multe. Te simţi un copil supradotat? Simţi că eşti apreciată cu adevărat?
- Copil supradotat sună ca ceva gen X-Man. E doar o etichetă, care de multe ori omite esenţa persoanei. Şi probabil datorită faptului că sunt conştientă de propriile capacităţi şi de intelectul meu. Ştiu că aprecierea e poate un lucru efemer şi relativ. Nu sunt mulţumită doar de aprecierea celorlalţi, contează cel mai mult viziunea personală şi propriul ochi critic.
- Ai muncit mult. A meritat tot efortul?
- Nu am muncit, nu e doar muncă, este o îmbinare între plăcere şi lupta interioară de a mă regăsi în ceea ce fac şi de a îmi descoperi o cale. Da, deocamdată cred ca a meritat efortul, şi chiar dacă mai târziu mi-aş schimba perspectivele şi interesele, tot cred că nu a fost în zadar să studiez literatura şi hermeneutica.
- Ce schimbări a adus în viaţa ta participarea la olimpiada internaţională?
- Nu mai dau bacul la română oral şi scris pentru că se echivalează rezultatul de la olimpiadă cu aceste probe de examen cu nota maximă. E absolut fantastic!

"Aş vrea să-mi fac o caravană de circ"

- Care e cel mai important lucru pe care l-ai câştigat cu forţele proprii?
- Nu am câştigat un lucru - premiile şi rezultatele sunt semnificative dar nu determinante. Cred că cel mai important lucru a fost că m-am câştigat pe mine puţin câte puţin, iar faţă de asta orice cîştig de ordin material devine irelevant.
- Este ceva anume care te determină să cauţi tot mai mult în literatură şi pictură?
- Ceea ce determină pasiunea mea pentru literatură şi pictură este dincolo de cuvinte sau explicaţii, este dincolo poate şi de percepţia proprie.
- Ce planuri de viitor ai?
- Poate pare o nebunie puţin ruptă de realitate, dar eu aş vrea să-mi fac o caravană de circ... Şi să învăţ să cânt la ţambal.
- Regreţi că eşti nevoită să părăseşti România?
- Nu sunt nevoită să părăsesc România... Nu sunt expulzată din ţară, pur şi simplu alegerea mea e să plec. Nu pentru că vreau să devin ca un Cioran care îşi critică aspru patria şi limba, ci pentru că deocamdată simt nevoia şi de alte experienţe şi de o mică hoinăreală. Dar nu pentru că îmi repugnă ideea de a rămâne, să fie clar. Sunt de acord cu cei care rămân la facultate aici, doar că eu am alte viziuni.
- Ai de gând să te dedici picturii sau literaturii?
- Probabil, dar nu e exclus să-mi schimb aria intereselor la 180 de grade, de dragul diversităţii şi al unei experienţe cât mai variate.
- Ce face Ioana în "timpul liber"?
- E cam stereotipă expresia asta "timp liber"... Tot timpul meu e liber, nu sunt constrânsă să fac un anumit lucru. Dar, pentru a mă conforma şi a raspunde - prefer să citesc, să desenez, să ies în oraş cu prietenii...
- Ce carte ai recomanda unui tânăr?
- Un manual de bune maniere şi respect pentru ceilalţi... Restul cărţilor ţin de preferinţe şi capacităţi intelectuale.

"De multe ori, şcoala poate oprima o dezvoltare naturală"

- Ce te deranjează cel mai mult la sistemul educaţional românesc? Vezi o evoluţie având în vedere că ai intrat în contact cu cel străin?
- Nu este vorba numai de sistemul românesc, este vorba în general de educaţia din şcoli care se bazează pe comparaţia dintre elevi şi pe o dezvoltare oarecum egală, ceea ce este imposibil. După părerea mea, înainte de a fi trimişi la şcoală, copiilor ar trebui să li se facă teste de inteligenţă şi aptitudinale pentru a fi canalizaţi în direcţia potrivită şi pentru a fi evitat eşecul. Pentru că, de multe ori, şcoala poate oprima o dezvoltare naturală.
- Consideri că Brăila ţi-a a oferit tot ce aveai nevoie pentru a te dezvolta?
- Da, dar nu în sensul de posibilităţi educaţionale sau fonduri - eu vorbesc de ambientul socio-cultural care formează o mentalitate şi oferă o perspectivă interesantă. Nu e un oraş mort, trebuie poate descoperit dincolo de o anumită suprafaţă mondenă.
- Ai avut vreodată un moment în care ţi-ai dorit să nu trăieşti aici?
- E normal că mereu să ne punem problema "ce-ar fi fost dacă...?" dar până la urmă trebuie să realizăm că trăim prezentul. Braila a fost ok, dar de acum vreau să văd cât mai multe locuri şi ţări.
- Consideri că eşti menită să "pictezi literatură"? Literatura şi pictura... se completează reciproc?
- Orice domeniu se completează cu celelalte, trebuie doar să ştii cum să le îmbini. Da, evident, amândouă mizează pe o anume sensibilitate, dar încerc pe cât posibil să nu cad în patima senzualităţii şi să elimin raţiunea şi rigoarea. Nu e uşor, dar nu e nici imposibil.

Un copil, trei premii, o olimpiadă internaţională

Ce au în comun un român, un sârb, un macedon şi un ucrainean? Limba română. Sună ciudat, dar este cât se poate de adevărat. Zeci de copii din România, Serbia, Republica Moldova, Macedonia şi Bulgaria s-au adunat la Bucureşti, pentru Olimpiada internaţională de limba română, care s-a desfăşurat în perioada 21 - 25 mai.

În premieră pentru Brăila, o elevă de la Colegiul Naţional "Gh. M. Murgoci" a obţinut Premiul III, Menţiune şi Premiul Special la faza internaţională a Olimpiadei de limba română. Este vorba despre Ioana Şerban, elevă în clasa a XII-a C. Premiul III a fost obţinut la proba pe echipe, iar Menţiunea şi Premiul Special, la proba scrisă individuală. Ioana Şerban este coordonată şi îndrumată de profesorul Daniel Kiţu. "Din punctul meu de vedere, Ioana este unul din rarele cazuri în care talentul şi harul nativ se îmbină cu efectul intelectual. Este o excepţie", ne-a spus prof. Daniel Kiţu.

Graţie distincţiilor pe care le-a obţinut în urma olimpiadei internaţionale, Ioanei i se vor echivala cu nota 10 ambele probe de la limba şi literatura română la examenul de bacalaureat. De asemenea, tânăra ar fi putut intra automat, fără examen de admitere la orice facultate de stat pe filiera umanistă, din România. Ea a ales însă o universitate din Germania. (Mădălina GROSU)

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro