• asta reiese din răspunsul transmis redactorilor Obiectiv de Jandarmeria Română, cu privire la repunerea pe funcția de conducere a colonelului Albăceanu Nicolae Iulian, la adresa căruia procurorii DNA au formulat acuzații grave • asta deoarece, potrivit legii, cadrelor militare care ar fi comis fapte pentru care s-a început urmărirea penală sau au fost trimise în judecată li se pot aplica sancțiuni disciplinare numai după soluționarea cauzei • în acest timp, procedura disciplinară se suspendă, iar cadrele se pun la dispoziție tot când sunt trimise în judecată sau sunt judecate • în aceste condiții, colonelul Albăceanu poate sta liniștit în funcție, dacă DNA o dă în bară cu acest dosar
Colonelul Albăceanu, șeful Jandarmeriei Brăila, a fost repus la șefia instituției, în baza prevederilor legale, și nici nu poate fi sancționat disciplinar sau pus la dispoziție până nu se soluționează cauza. Asta se arată în răspunsul transmis de Inspectoratul General al Jandarmeriei Române, la solicitarea redactorilor ”Obiectiv Vocea Brăilei”.
Mai exact, se arată că, potrivit legii, cadrelor militare care ar fi comis fapte pentru care s-a început urmărirea penală sau au fost trimise în judecată li se pot aplica sancțiuni disciplinare numai după soluționarea cauzei.
În aceste condiții, colonel Albăceanu poate sta liniștit, câtă vreme DNA nu mai mișcă.
Măsura ridicării controlului judiciar a dus la repunerea pe funcție
Potrivit datelor transmise de la Inspectoratul General al Jandarmeriei Române (IGJR), colonel Albăceanu Nicolae Iulian a fost repus în funcția de inspector șef al Inspectoratului de Jandarmi Județean Brăila, întrucât, odată cu revocarea măsurii procesuale preventive a controlului judiciar față de acesta, nu mai sunt întrunite condițiile de suspendare din funcție de drept a ofițerului anterior menționat, prevăzute de art.21 alin (1) lit. b din Anexa nr.7 la Ordinul M.A.I. nr. 177/2016 privind activitatea de management resurse umane în unitățile militare ale Ministerului Afacerilor Interne, cu modificările și completările ulterioare. ”Menționăm faptul că, în ceea ce privește sancțiunile disciplinare sau măsura punerii la dispoziție, cadrelor militare le sunt aplicabile dispozițiile Legii nr.80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările și completările ulterioare. În conformitate cu art.89 alin. 9 din actul normativ sus menționat: ”Cadrelor militare care au comis fapte pentru care s-a început urmărirea penală sau pentru care au fost trimise în judecată li se pot aplica sancțiuni disciplinare numai după soluționarea cauzei de către Parchet ori de către instanța de judecată. În acest timp, procedura disciplinară se suspendă”. De asemenea, potrivit art. 89, alin. (5): ”În Ministerul Apărării Naționale, cadrele militare în activitate se pun la dispoziție când sunt trimise în judecată sau sunt judecate de către instanțele judecătorești în stare de libertate pentru fapte în legătură cu exercitarea atribuțiilor funcțiilor în care sunt încadrate (...)”, se mai arată în răspunsul IGJR.
«Legea, onoarea și demnitatea militară», valori fundamentale ale jandarmilor
Redactorii au arătat că, prin adresa Nr. 781/VIII/2, DNA ne-a informat cu privire la faptul că cercetările continuă, iar motivația ridicării măsurii controlului judiciar împotriva inculpatului col. Nicolae Iulian Albăceanu a avut la bază o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție. Am explicat că decizia Curții NU are nicio legătură cu fapta în sine ci stabilește că în cazul unei incompatibilități depistate, dacă oficialul acuzat nu și-a folosit atribuțiile de serviciu, este pasibil de sancțiuni administrative/disciplinare. Având în vedere că nu s-a stabilit de niciun organism legal că inculpatul col. Albăceanu NU a avut nicio implicare în afacerile numeroase derulate deși ocupa funcția de șef al Jandarmeriei Brăila, am vrut să știm în ce bază legală a fost repus în funcție fără nicio sancțiune administrativă sau disciplinară, fără a fi pus la dispoziție până la lămurirea completă a dosarului penal instrumentat de DNA, așa cum de exemplu se întâmplă în cazul polițiștilor. Am vrut să aflăm și dacă are de suferit imaginea Jandarmeriei Brăila, atât în fața opiniei publice cât și a propriilor angajați care ajung să respecte ordinele unei persoane cu reputația puternic afectată urmare dezvăluirilor DNA, dar și a stenogramelor apărute în presă.
La întrebările transmise, răspunsul a fost acela că activitatea Jandarmeriei Brăila se desfășoară exclusiv în baza legilor în vigoare și a regulamentelor militare. ”Fiecare jandarm are datoria de a-și îndeplini misiunea cu profesionalism, responsabilitate și respect față de valorile fundamentale care guvernează instituția noastră: legea, onoarea și demnitatea militară. Indiferent de situațiile punctuale sau de percepțiile apărute în spațiul public, Jandarmeria Brăila își menține angajamentul ferm față de cetățeni, asigurând ordinea publică și siguranța comunității. Imaginea și activitatea noastră sunt definite prin misiunile desfășurate de fiecare jandarm aflat în stradă, alături de cetățeni, iar calitatea serviciului oferit populației nu este și nu va fi afectată de alți factori. Legea reprezintă pentru noi cadrul unic de acțiune și garanția că fiecare misiune este îndeplinită în sprijinul cetățenilor și al respectării ordinii de drept.
Vă asigurăm în continuare de toată disponibilitate în ceea ce privește oferirea informațiilor de interes public privind activitatea instituției noastre, cu respectarea prevederilor legale”, se mai precizează în răspunsul semnat de ofițer responsabil cu aplicarea Legii nr.544/2001, Maior Laurențiu Nicolae Ciobanu, din cadrul Inspectoratului General al Jandarmeriei Române – Centrul de Informare Publică.
Reamintim că șeful Jandarmeriei Brăila, colonelul Nicolae Iulian Albăceanu, a fost ridicat din Capitală, pe 12 iunie, de anchetatori ai DNA, pentru a fi condus la percheziții în Brăila, în legătură cu exercitarea unor acte de comerț incompatibile cu funcția deținută. Presa națională a arătat că Albăceanu ar fi fost luat de anchetatori chiar atunci când venise să participe la efectuarea unui control economic la una dintre firmele deținute prin interpuși, dar pe care o gestiona în mod direct, deși nu îi era permis de lege. În presa centrală se arăta că Albăceanu se comporta ca un veritabil om de afaceri, gestiona singur un business de plasare de forță de muncă, afaceri cu fast-food-uri și cârciumi, dar urma să intre în afaceri și în sfera imobiliară.
De altfel, la vremea respectivă, DNA anunța într-un comunicat că procurorii fac cercetări într-un dosar penal în care efectuează mai multe percheziții în București, Brăila și Tulcea. „Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul pentru efectuarea urmăririi penale în cauze privind infracțiuni de corupție săvârșite de militari efectuează cercetări într-o cauză penală ce vizează suspiciuni privind săvârșirea unor infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție, în perioada 2023 - 2025, de către un funcționar public cu funcție de conducere din cadrul Jandarmeriei Române. În cursul zilei de 12 iunie 2025, ca urmare a obținerii autorizărilor legale de la instanța competentă, sunt efectuate percheziții domiciliare în 9 locații situate pe raza municipiului București și a județelor Brăila și Tulcea, dintre care una este sediul unei instituții publice, restul reprezentând domiciliile unor persoane fizice sau sediile/punctele de lucru ale unor societăți comerciale”, se arăta în comunicatul DNA, de la care a izbucnit scandalul în toată presa.
După ore de audieri, procurorii Direcției Naționale Anticorupție au stabilit plasarea sub control judiciar pentru 60 de zile a șefului Jandarmeriei Brăila, Nicolae Albăceanu. Importante sume de bani au fost găsite în urma perchezițiilor efectuate de procurorii DNA , banii fiind ascunși la fiul concubinei acuzatului. Potrivit stiripesurse.ro, la locațiile din București percheziționate s-ar fi găsit sume consistente de bani, respectiv 23.255 de euro, 40.330 de lei, 15.017 de dolari și 1.000 de lire. Pe lângă aceste sume s-ar mai fi găsit 20.000 de lei, despre care s-ar fi susținut că ar fi bani economisiți.
Iată acuzațiile așa cum au fost transmise de procurorii DNA, printr-un comunicat:
” - s-ar fi ocupat cu recrutarea/plasarea forței de muncă din Nepal, Sri Lanka și alte state din Asia;
- ar fi desfășurat activități comerciale cu profil de alimentație publică, în special vânzarea produselor specifice de tip fast-food;
- ar fi executat contracte de lucrări/prestări servicii cu diverși clienți/parteneri comerciali;
- ar fi achiziționat un avion de mici dimensiuni pe care intenționa să îl folosească în deplasările/călătoriile de afaceri, intenționând să dezvolte și o afacere în acest sens;
- ar fi efectuat demersuri pentru contractarea unor credite bancare în vederea construirii și vânzării de imobile;
- ar fi efectuat demersuri pentru achiziția unui mijloc de transport naval printr-o finanțare obținută în cadrul Programului operațional de pescuit”.
Concluzionând, cu astfel de acuzații nu te joci și după tot spectacolul din presă și televiziuni, procurorii militari ai DNA ar trebui să-și facă datoria și să nu îngroape cazul. Dacă dosarul rămâne în aer, atunci fie colonelul Albăceanu a fost ”făcut” la comandă, fie cazul a fost închis în fișet, tot la comandă. Ambele variante sunt posibile, ambele variante fac parte din scenarii fără nicio legătură cu justiția și statul de drept.