• pe Șos. Baldovinești și pe Calea Galați, angajații firmei gălățene trag tare să finalizeze lucrările pe anumite porțiuni, pentru a recupera acum, în al 12-lea ceas, întârzierile din timpul sezonului cald
Deocamdată, iarna nu a început cu adevărat, iar vremea îi avantajează pe constructorii ”Tancrad”, însă recent sezonul rece și-a făcut simțită prezența și au fost situații când pe unele șantiere s-a acționat chiar și când afară era lapoviță și ninsoare. Ba mai mult, în intersecțiile străzii Apollo cu strada Mihail Kogălniceau și parțial strada Mărului s-a renunțat și la pauza de masă. Cu folos, fiindcă aici deja se lucrează la rețeaua de apă (astuparea șanțurilor și finalizarea canivourilor/racordurilor pe ultimii 10 metri de rețea), iar în amonte, pe pod, se execută rosturile de dilatare.
Se lucrează în condiții extreme în intersecția Apollo/Dorobanți, unde noroiul a fost de două palme și unde au fost și unele desincronizări, situații “neprevăzute” sau vicii ascunse, ajungându-se chiar și la spargerea accidentală a conductei de apă. Pe vremuri, în zona acestei intersecții era o baltă cu noroi în care se jucau copiii din cartier, iar odată cu organizarea de șantier pentru lucrarea actuală au început necazurile cauzate în principal de păienjenișul de conducte vechi aflate la adâncimi și în direcții diferite. De aici și problemele la mufările/racordurile făcute cu rețeaua nouă de apă-canal sau la branșarea cu ce au locatarii în gospodării. Cu zeci de ani în urmă, existau 4-5 rânduri de hărți, la beneficiar, constructor, proiectant și, după caz, la “servicii”, dacă e să numim astfel fosta Securitate. Acum, în multe cazuri se merge pe bâjbâite, pe principiul “sparge și vezi ce este sub pământ”, sau din ce își mai aduc unii meșteri bătrâni sau riveranii ieșiți la pensie.
În proximitatea bulevardului Dorobanților, prioritară a fost în ultima perioadă, și s-a rezolvat, punerea plăcilor din beton peste canivourile ce protejează rețeaua de apă și evitarea oricăror surprize nedorite; pentru tot ce înseamnă rețele de utilități. Mai ales că destule probleme au apărut și din cauza mufării dificile, a racordurilor dintre vechile și noile conducte, din materiale diferite și afectate de trecerea zecilor de ani.
Un locatar al zonei este mulțumit că, după ani de zile, “i s-a rezolvat problema canalizării din curte”. Tot acesta se declară dezamăgit, însă, de felul cum înțeleg unii angajați ai firmei ”Tancrad” să își facă treaba. ”Ar fi fost bine ca toți cei de pe șantier, inclusiv asiaticii, să lucreze intens, fără butonarea telefoanelor și statul în lopată. Din ce am văzut, exact după ce au pus polietilenă pe canivouri, au dat-o jos, iar a doua zi a venit lapovița peste ele”, ne-a povestit locatarul în cauză.
Interesându-ne de ce s-au tot reluat lucrările de astupat cu piatră și pământ, un maistru de pe șantier (meseriaș cu state vechi și cu experiența blocurilor ANL din Brăila, care a mai lucrat și la montarea conductei de 1.000 mm din Radu Negru, precum și la diverse obiective din județele Galați și Vrancea), ne-a explicat cum stă treaba cu terenul care deocamdată este predispus la tasare: “structura și instabilitatea solului ne-au determinat să reluăm lucrările de săpat/astupat, inclusiv cu piatră, și chiar este bine că a plouat, deoarece terenul «lucrează» și apar tot felul de tasări, iar conductele, cu timpul rămân «în aer». Așa cum am găsit la vechile rețele. Deci, totul trebuie să fie bine compactat și nu să se formeze acele «perne» la suprafață. Uitați, calci pe un teren care se lasă deja sub greutatea unui om... Iar așa ceva nu este admis. De aceea, chiar dacă suntem pe «ultima sută», nu ne grăbim să spargem norma, pentru ca apoi să avem necazuri și mai dificil de rezolvat, cu piedere de timp și cheltuieli în plus”. Și avea dreptate, fiindcă ieri se ajunsese, ca în afara câtorva canivouri “în lucru”, să fie scoasă la lumină aproape întreaga stradă Apollo, unde vor urma lucrări de astuparea canivourilor și căminelor de vizitare, punerea straturilor alternative de pământ și piatră, compactarea acestora și, în final, așternerea straturilor de asfalt. Iar toate acestea, încă mai necesită timp. Sperăm, cu vreme bună.
Altă zonă, alte aspecte
Cât privește Calea Galați, între Independenței și Dorobanți s-au executat banchetele din beton, menite să consolideze terenul, plus stoparea infiltrațiilor de apă. Iar pe diverse porțiuni (după multiplele straturi de materiale care stabilizează/hidroizolează terenul și atenuează vibrațiile/șocurile transportului auto, îndeosebi în favoarea noilor tramvaie), s-a trecut la montarea plasei metalice peste care se va turna beton și asfalt sau vor fi puse în operă alte soluții constructive moderne. Și, ceea ce este de apreciat, se acționează la punerea, măcar orientativ, pe poziție, a șinelor de tramvai. S-a ajuns cu această lucrare până la Calea Galați, mai puțin între Griviței și Ștefan cel Mare, unde sunt ceva probleme și la traversarea intersecțiilor din zonă.
Acum, cele mai dificile lucrări sunt în zona Galați/Independenței, mai exact la cele două curbe ale liniei de tramvai de lângă blocul turn. “Așa-i la noi: începem cu este mai ușor și lăsăm la urmă ce e mai greu. Iar uneori, s-a cam tras de timp...”, ne semnala un riveran.
Ieri se lucra cu mare atenție în zona unor cabluri electrice de lângă blocul 4, mai e de lucru la apă-canal, iar în cele două curbe din zona blocului Turn se trecuse la întinderea plasei tip Buzău, necesară turnării betonului. Cu timpul, urmează să aibă loc și alte lucrări specifice căii de rulare a tramvaielor. După care vor urma: montarea liniei de contact pentru tramvaie, reabilitarea trotuarelor și a trecerilor de pietoni, refacerea spațiilor verzi, lucrările la carosabil. Oricum, termenul de finalizare a lucrării a fost prelungit cu un an, deci mai e timp, până la finele lui 2024...