Braila - pe locul 10 pe tara
Schimbari s-au produs si la examenele nationale in 2006. In martie s-a anuntat ca probele de aptitudini pentru liceele vocationale se sustin in luna mai, inainte de Testele Nationale. Promovabilitatea a fost de 82%, Braila situindu-se pe locul zece pe tara, iar la Admiterea computerizata a fost primul an cind judetul nostru nu a avut nici un rateu. In toamna, dupa inceperea anului scolar, Ministerul Educatiei a anuntat ca intentioneaza sa schimbe modalitatea de evaluare si ca elevii de clasa a VII-a urmeaza sa dea teze cu subiect unic. Din cauza reactiei opiniei publice, s-a hotarit aminarea tezei unice pentru semestrul II. De asemenea, Ministerul a anuntat ca de la 1 ianuarie elevii vor cunoaste subiectele posibile pentru Testele Nationale.
Surprize au fost in acest an si la examenul de Bacalaureat. Promovabilitatea a fost de numai 75,5%, mai mica decit in anul precedent, in special din cauza probei scrise de la limba si literatura romana, unde multi elevi au confundat subiectul. Neintelegeri au fost si la nivelul comisiilor de examinare, un profesor universitar nu s-a prezentat si a fost inlocuit in sistem de urgenta de catre comisia judeteana, iar o alta comisie a fost inlocuita in intregime tot din cauza unor neintelegeri referitoare la metodologia de organizare a examenului. In toamna, Ministerul Educatiei a hotarit sa simplifice examenul de bacalaureat si a micsorat semnificativ numarul de discipline de la ultima proba, din 71 de discipline au mai ramas 11, eliminindu-se si educatia fizica. Din nou, in urma presiunilor opiniei publice, in luna noiembrie, proba a fost reintrodusa pentru Bacalaureatul din 2007.
Ministerul Educatiei si-a propus in 2006 sa realizeze multe investitii in scoli, in laboratoare, insa nu a reusit intotdeauna sa isi indeplineasca planurile. Unele scoli au fost reabilitate, altele sint in curs de reabilitare, iar laboratoarele de fizica, chimie, biologie au fost dotate substantial, ca si cele de psihopedagogie si logopedie. Fonduri au fost alocate si pentru echipament sportiv si achizitionare de carte pentru bibliotecile scolare. Toate acestea au insemnat zeci de miliarde de lei investite in invatamintul brailean.
Sindicatele au obtinut ce-au vrut
Desi s-au alocat foarte multi bani in invatamint, sindicatele au fost mereu nemultumite si au amenintat tot timpul Guvernul cu miscari de protest. De asemenea, din cauza grevei prelungite din noiembrie 2005, procesul de invatamint a avut de suferit, iar datele de desfasurare a olimpiadelor scolare s-au decalat pentru ca elevii nu parcursesera toata materia. Primele iesiri la rampa ale sindicalistilor apar in luna mai. Pentru ca Guvernul nu a avut nici o reactie, in iunie sindicatele au anuntat ca 40% dintre profesorii Federatiei "Spiru Haret" vor sa boicoteze sfirsitul anului scolar si examenele, iar 60% vor sa boicoteze inceputul noului an scolar. Ca urmare, in toamna, o parte dintre elevi au inceput anul pe 15 septembrie, altii pe 18 septembrie. Negocierile dintre Guvern si sindicate au continuat, insa in octombrie, sindicatele din invatamint si Guvernul erau din nou pe lungimi de unda diferite. Guvernul le-a oferit o crestere medie a salariului in 2007 de 8% insa liderii sindicali au fost nemultumiti. In final au obtinut o crestere de 11 %, asa cum si-au dorit, transferind 420 de milioane de lei de la investitii la capitolul salarii.
Anul 2006 a insemnat pentru invatamint si momentul infiintarii comisiilor pentru asigurarea calitatii in invatamint in fiecare scoala. Desi lucrurile au demarat mai incet, la sfirsitul toamnei lucrurile incepeau sa se clarifice si aceste comisii vor putea lucra efectiv macar din 2007, in semestrul II. Fiecare manager este apoi obligat anual sa faca un raport comitetului de parinti, comunitatii locale, asupra performantelor scolii in anul respectiv si atunci automat se va face o clasificare a scolilor.
Nici clasele a V-a nu au scapat in 2006. In luna februarie noua conducere a ISJ a interzis moda concursurilor la clasa a V-a, insa directorii scolilor au gasit alte procedee de selectie, astfel ca aceste clase s-au infiintat in continuare.