Adrenalina vitezei | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal
Motoare turate în miez de noapte, pe străzile Brăilei

Adrenalina vitezei

• drifturi și burnout în Parcul Monument, parcarea LIDL din Barieră și Port • mașini de zeci de mii de euro la 18 ani • liniuțe pe Buzăului, Călărașilor și Râmnicu-Sărat • în județul Brăila, singurul spațiu amenajat pentru drifturi este Aerodromul din Ianca • locatari din toate cartierele se plâng de zgomotul făcut de tinerii cu mașini și motociclete în miez de noapte

 

Pe străzile Brăilei mașinile și motoarele au ajuns să mișune ca furnicile. La lăsarea întunericului acestea își fac simțită prezența pe străzile orașului, dar și în anumite locuri unde tinerii se întâlnesc să socializeze și să se distreze, uneori fără a ține cont că-i pot deranja pe cei care locuiesc în împrejurimi. După cum bine știu brăilenii, punctele principale unde tinerii își petrec nopțile sunt Parcul Monument, parcarea LIDL din Barieră și Portul. Cum de câțiva ani buni încoace această opulență falsă a devenit un adevărat drog pentru societate și mai ales pentru generațiile noi, din decor nu puteau să lipsească și „fiarele” pe două sau pe patru roți, care cu cât sunt mai scumpe sau mai tunate cu atât ies mai mult în evidență și cresc oarecum „respectul” în grupurile de tineri. Unii dintre ei sau părinții lor preferă să facă împrumuturi pentru a-și permite o mașină, pe când alții muncesc ani de zile prin străinătate sau recurg la tot felul de soluții nu tocmai ortodoxe. Amatori sau profesioniști, toți vor să se plimbe, să se simtă bine cu prietenii, să se „flexeze” (laude) cu mașinile sau motoarele pe care le au, dar și să-și demonstreze abilitățile de șoferi. De la scurte liniuțe pe Calea Călărașilor și Șos. Buzăului, până la drifturi și burnout în parcarea de la LIDL din Barieră și Port, uneori distracția se termină în cel mai bun caz cu părăsirea rapidă a locului atunci când vin echipajele de poliție de la Ordine Publică și mascați ori cele de jandarmi. Pentru cei care nu sunt suficient de rapizi, distracția se poate termina urât cu amenzi și percheziții care pot duce la dosare penale. Uneori, nu e nevoie de apariția oamenilor legii pentru ca totul să ia o turnură urâtă. Sunt suficiente certurile între șoferi, care pot degenera în conflicte serioase.

Cu mașini și motoare softate și tunate sau pur și simplu cu mașini normale, de familie, îi putem găsi pe tineri de cele mai multe ori la lăsarea întunericului, în zonele menționate, unde băieții se ridică într-o roată și fac burnout cu motocicletele și cerculețe cu mașinile, iar fetele caută să iasă în centrul atenției prin vestimentațiile și mașinile pe care le au. Întotdeauna va fi o întrecere continuă între șoferi, chiar și cu mașinile oprite. Un tânăr pasionat de mașini și motociclete care frecventează aceste locuri a fost de acord, sub protecția anonimatului, să ne povestească cum este viața de noapte în parcările unde asfaltul încărcat cu urmele frânelor capătă un iz de cauciuc ars. Numele său de cod: Don.

 

De ce atâtea drifturi

„Din nevoia de adrenalină se fac drifturi. Bine, adrenalina vine pe urmă... La început îi văd pe toți ceilalți care fac, văd piloți profesioniști de curse pe circuit și au impresia că pot face la fel, dar ei nu înțeleg că acelea sunt drifturi controlate, într-un mediu controlat. Bine, și noi și eu am făcut drifturi, mai mult sau mai puțin reușite, dar asta e partea a doua. Tot controlate sunt și ale noastre. Necontrolate sunt cele care, în momentul în care intri într-o curbă, te aruncă în afara părții carosabile sau în prăpastie, Doamne ferește, și așa mai departe. Acelea sunt necontrolate. Controlat este când tu începi driftul și vrei să ajungi și la final să fie ok. Uneori din controlat îl termini în necontrolat. Față de cei care abia iau permisul, diferența o face experiența de condus, de viață și orele de circuit. Cei mai predispuși sunt cei de bani gata cu mașini puternice pe care nu le pot controla. Primesc permisul la 18 ani, mașini de sute de cai putere, și îi vezi  în stâlp sau, Doamne ferește, direct la groapă. Și în linie dreaptă dacă pleci tare intri fără să vrei, începi să derapezi și intri în drift. De ce mai fac drifturi? Pentru a impresiona fetele, pentru că le place tot ce-i periculos și rău. De asta mai fac băieții drifturi”, ne-a explicat Don.

 

Mașini sau motoare

Unii tineri vor doar să arate că stau bine financiar, în timp ce pentru alții este doar o dragoste incomensurabilă pentru mașini și motoare. Dacă vorbim de a arăta cine este mai potent financiar, mașina va prima întotdeauna, dar dacă vorbim de adrenalină și suspans, motocicleta (motorul) va lua fața mașinii cu siguranță

„Frate, adrenalina pe care ți-o dă motorul nu ți-o dă nicio mașină. Poți să ai tu Lamborghini sau Bugatti Veyron. Prinde 400 de km/h, da, dar ești înăuntru. Este doar senzația aia că te lipește de scaun. Pe motor simți vântul în față, te lași pe viraje, adrenalina este alta. Și întotdeauna dacă vine un băiat cu o mașină și un băiat cu un motor, fata o să se ducă la băiatul cu motor. Când zici motor, zici adrenalină, zici pericol, suspans. Întotdeauna fetele au fost atrase de motoare”.

 

Drifturi, liniuțe, burnout

În cele mai multe cazuri băieții fac drifturi, pleacă cu scârțâit și fac burnout pentru a impresiona și implicit pentru plăcerea și adrenalina care vine odată cu acestea. Începând cu orele după-amiezii, până dimineața, se strâng în zonele menționate și își încearcă norocul cu drifturi, apoi dispar de la fața locului până apar echipajele care patrulează străzile. Pe timpul nopții se întrec pe Buzăului, Calărașilor și Râmnicul-Sărat mai ceva ca în cursele Nascar.

„Am făcut drifturi, liniuțe, dar burnout nu. Nu am avut ocazia, mereu intervenea ceva, dar pe viitor cu siguranță voi face. Liniuțe, da, am făcut. N-am avut cine știe ce mașini să mă dau cu nu știu cine, dar a mers ok. Drifturi nu mai zic, câte drifturi am făcut. Pe viitor vreau să ajung pe circuit. La liniuțe, dintre arc și indian contează mai mult indianul, dar depinde de caz. În general contează și arcul și indianul. De exemplu, poți să pui doi șoferi pe aceeași mașină, iar unul dintre ei o săștige. Nu vor trece amândoi linia de sosire în același timp, deoarece contează foarte mult șoferul”, ne-a mai spus personajul nostru.

 

Tânărul s-a implicat în salvarea unei tinere care s-a răsturnat cu mașina în fața lui

Tânărul ne-a povestit despre un accident  pe care l-a văzut în fața ochilor săi și că s-a implicat  pentru a salva șoferița în cauză. În timp ce se îndrepta spre Cazasu, în fața acestuia a ieșit dintr-o curbă un BMW seria 3 vechi, de culoare închisă, condus de o tânără de aproximativ 20-21 de ani care a pierdut controlul mașinii și a derapat în lanul de porumb. Datorită intervenției acestuia, tânăra s-a ales doar cu pagube materiale și câteva zgârieturi.

„În fața mea, dintr-o curbă a ieșit o fată într-un BMW mai vechi. Cum a ieșit din curbă, i-a fugit spatele, a făcut 2-3 drifturi și a sărit în decor, în afara părții carosabile și s-a oprit în lanul de porumb pe lateral. Am tras imediat pe dreapta, m-am dus și am verificat imediat mașina să nu aibă scurgeri de combustibil sau ceva. M-am urcat pe mașină să văd dacă ea este ok. Era conștientă, vorbea. Au mai oprit niște oameni și cu ajutorul lor am pus mașina pe roți, apoi am scos-o din mașină, iar după aceea au venit pompierii, salvarea, descarcerarea”.

 

Reacțiile tinerilor din parcări atunci când vin organele legii

Întotdeauna a existat și va exista o repulsie pentru poliție și jandarmi din partea celor care fac drifturi și mai ales din partea celor care sunt învinovățiți pe nedrept pentru problemele cauzate de alții în aceste contexte. Mai ales în parcarea LIDL din Barieră au fost mereu probleme cu liniștea la ore târzii din cauza drifturilor și a motoarelor turate. S-au făcut multe sesizări, locatarii blocurilor din zonă fiind nemulțumiți de faptul că nu se pot odihni. În anul 2021, din cauza reclamațiilor, Poliția a montat o barieră care să limiteze accesul vehiculelor în parcare, pe perioada nopții. Măsura aplicată nu a funcționat. După doi ani, numărul mașinilor a crescut considerabil, iar organele legii încă patrulează nopțile la LIDL și nu numai, pentru a-i împrăștia pe tineri de la fața locului. În fiecare cartier al Brăilei sunt locatari care se plâng de zgomotul făcut de mașini și motoare.

„Reacția noastră!?« Hai să-mi bag p••a, iar au venit ăștia, băgami-aș p••a. Că zic aia, că zic nu știu ce. Da’ ce am făcut? Că noi stăm liniștiți aici, că nu facem nimic» Așa se întâmplă. Gen când ne strângem mai multe grupulețe fiecare, în parcări, în d-astea, tre' să se trezească unul care vine, dă două, trei drifturi sau face un burnout, turează mașina și pleacă. Și după aia oamenii care locuiesc acolo cheamă Poliția. Și vin și ne iau pe toți și ne trimit acasă sau la plimbare sau ne percheziționează, din cauza celor care se învârt. Și pe lângă că-și ia și poliția p••i în gură, își ia și ăla care face. Se mai trezesc unii care se pun în gură cu jandarmii, cu Poliția, îi ia duba, dar astea-s detalii...”, ne-a spus Don.

 

Mașina sau motorul îți pune eticheta

Se știe că omul este judecat după haină. În grupurile de tineri dacă nu ești de-al casei, mașina spune cine ești, cu atât mai mult când te dai jos din ea. Dacă cineva are o mașină scumpă, cu siguranță va fi catalogat ca fiind de bani gata sau i se va pune eticheta de persoană care se ocupă cu treburi neortodoxe ori de om cu statut în societate. Mai sunt cei cu mașini de câteva mii de euro, mașini cumpărate din credite, ori cu bani de la părinți. Dar mai sunt și cei cu mașini modeste, vechi, care ori nu-și permit, ori nu vor să investească într-o mașină mai nouă.

„Nu neapărat că impune respect, cât te cataloghează. Ală are bani, ăla-i nu știu ce sau vine unul/una cu ultimul model de mașină și după modul în care se dă jos este catalogat. Ești catalogat după ce mașină ai. Judecă cum se spune, cartea după copertă, dar în mare parte este greșit. Mai ales fetele cataloghează astfel. Ca exemplu, dacă vin eu cu un Logan și vine unul cu un BMW și sunt același an, nu contează, tot la ăla în BMW se duce, că domnule arată nu știu cum, că dă altă prestanță.

 

Starea pe care o simți când faci cerculețe cu mașina

Pentru cei care nu au trăit asemenea momente, pot compara aceste cerculețe cu ciocanele sau caruselele din parcurile de distracții care lasă un gol în stomac celor care se dau în ele. Aceste senzații tari nu sunt pentru oricine. Cei care le fac trebuie să aibă ceva „sânge în instalație” și un plus de nebunie față de o persoană obișnuită, dar în același timp trebuie să fie și asumați în caz că se întâmplă un eveniment nefericit.

„Starea pe care o ai când ești înăuntru este de adrenalină, dar depinde... Unii nu știu să facă cerculețe. Drifturi face toată lumea. Spre exemplu dacă se învârte într-un cerc cu diametrul de 30 de metri sau 20 de metri mulți spun că gata, «ce mare cerculeț am făcut». Cerculețul înseamnă să te învârți într-un cerc cât mai mic, să faci cercul cât mai mic. După, dacă te simți sigur pe tine și știi ce poți, învârte-te în jurul unui punct fix, unui stâlp, unui om. Bine, deja când vorbim de om tre' să fii șofer, să ai experiență. Sau încearcă să faci cerculețe cu spatele. Ai o adrenalină! Cu spatele este greu. Și când mergi cu spatele, mergi încet, nu mergi tare, dar să te învârți cu spatele ai o adrenalină ce nu poate fi exprimată în cuvinte”, dezvăluie Don.

 

Diferența între drifturile făcute într-un mediu controlat și cele făcute pe străzi

Mulți tineri, mai ales novicii, nu înțeleg cât de grave pot fi consecințele drifturilor și liniuțelor care nu-s făcute în medii controlate. Mulți au impresia că pot mai bine ca alții și invers, dar în realitate oricât de buni ar fi ei, sunt momente când nu contează experiența sau talentul, ci doar norocul.  

„Sunt și la noi evenimentele astea de mașini. Se fac și la noi, la Ianca, la Aerodrom curse de mașini, drifturi și așa mai departe.  Acolo este un mediu controlat, închis și delimitat de public. Sunt pompieri, sunt Salvări. Se întâmplă evenimente și acolo, bine, nu cu lumea din exterior. Șoferul se accidentează sau ceva. Cum spuneam, sunt delimitați. Dar de multe ori când se fac d-astea organizate, cei care vin și fac drifturi au mașini special făcute pentru așa ceva. Au rollcage, au cască, au echipament. Într-o parcare, spre exemplu, când ne strângem noi, se pot întâmpla o grămadă de lucruri. Intri în stâlp, intri într-un magazin, îți fuge mașina și dai peste oameni, scapi volanul... E greu.

Nu pot să spun că este normal. Nimeni nu-i stăpân pe mașină, n-ai cum să fii stăpân pe mașină. Și șofer profesionist dacă ești și ți-a fugit mașina și mai este și nu știu ce pe jos, poți să fii tu Schumacher că nu mai redresezi mașina aia. Tot ce vrea face din tine... Nu-i  normal, dar generația din ziua de azi vrea să iasă mult în evidență. Toți vor să se afirme, să se dea mari cu mașini de sute de mii de euro. Vinovați sunt și părinții, dar în primul rând legislația din România. Mi se pare normal să fie la mașini cum este și la motoare. Nu pot să-mi iau motor mai mare de 98 de cai putere la 18 ani. Tre' să am 24 de ani ca să pot să-mi iau ceva mai puternic. Așa ar trebui să fie și la mașină. La 18 ani pot să-mi iau mașină de 600 de cai putere. Păi, de asta sunt cele mai multe accidente în rândul tinerilor de 18-20 de ani cu părinți cu bani. Se duc în pom și ce-au făcut? S-au nenorocit și pe ei și pe cei cu care sunt în mașină, dar mai ales pe părinți care vor avea cel mai mult de suferit. Bine, că în România dacă părinții au bani se mai mută o trecere de pietoni 2 - 3 metri mai încolo, dispare un semn de circulație peste noapte. Așa se întâmplă în România!”.

 

 

Proveniența banilor pentru mașinile scumpe

Într-o perioadă în care prețurile s-au dublat, se pot observa tot mai multe mașini pe străzi și mulți își pun întrebări de unde își permit tinerii și tinerele de 18-20 de ani mașini așa scumpe având în vedere faptul că salariile se învârt în mare parte între 2.000 și 3.000 de lei.

„De la părinți majoritatea sau cum este acum fenomenul, multe se duc la produs trimise de prieteni. Fac asta mai ales cele de la țară care vor să se afirme sau fac OnlyFans, se apucă de OnlyFans. Și pe OnlyFans se fac bani frumoși cu o fată! Și mai sunt și alte cazuri, dar puține: cunosc câțiva băieți care au primit bani de la părinți ca să-și deschidă ei afaceri cu mașini. Nu mă refer la samsari. Vorbesc despre ateliere de detailing, de tuning. S-au ridicat ei și automat că faci bani cu d-astea”.

 

Ce înseamnă un șofer bun

În încheiere, tânărul ne-a spus părerea sa despre arta șofatului și despre ce înseamnă a fi șofer în adevăratul sens al cuvântului.

„Un șofer bun înseamnă experiență foarte multă. Tre' să conduci foarte mult, să-ți placă să conduci. Dacă cineva conduce de nevoie, așa nu-i experiență. Șoferi buni, de exemplu, sunt tir-iștii. Sunt profesioniști, și nu numai ei. Dacă tu ți-ai luat toate categoriile de permis, ești șofer profesionist și când ești șofer profesionist nu poți să ți-o mai arzi ca la 20 de ani să faci driftulețe, să te enervezi cu toți tâmpiții în trafic. Tre' să treci prin niște întâmplări în trafic, să ai nu zeci, sute de mii de kilometri făcuți, și nu 200.000 de kilometri în 10 ani. Aia nu înseamnă că ești șofer bun, ești șofer de zi cu zi. Fă 100.000 într-un an sau mai puțin de un an și atunci înseamnă că, da tată, conduci, ai experiența necesară. Orice șofer, cel puțin o dată, a evitat un accident care nu era din vina lui”.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro