Afacerea «panoul» | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Afacerea «panoul»

Haos total în afişajul publicitar stradal la Brăila. În apropierea europarlamentarelor oraşul a fost împânzit cu panouri publicitare montate haiduceşte pe domeniul public, fără niciun fel de autorizaţie sau vreun act legal în acest sens. Cine sunt proprietarii acestora, cine le-a montat? Mister total! Primăria habar nu are de această invazie şi se face că nu ştie despre acest fenomen. Dar punem pariu că din aceste panouri ne vor zâmbi cât de curând candidaţii la europarlamentare? Procedural, terenurile publice nu pot fi ocupate cu astfel de mijloace de publicitate decât în baza unei licitaţii organizate cu aprobarea Consiliului Local Municipal. Ei bine, o astfel de licitaţie n-a avut loc în ultimii 3 ani. Cu toate acestea, panourile au apărut precum ciupercile după ploaie în tot acest răstimp, fără ca autoritatea locală să schiţeze vreun gest că ar fi deranjată. Promite, totuşi, că ordinea şi legalitatea vor fi restabilite după ce în miniparlamentul local va fi aprobat un regulament în acest sens, axat pe o lege specială privind publicitatea stradală, a cărei aplicabilitate era programată din ianuarie anul acesta, dar care a fost amânată pentru octombrie 2015. Convenabil, nu-i aşa? Abia trec şi prezidenţialele.

Nu există zonă cu vad în oraş fără patru - cinci sau chiar mai multe panouri de publicitate stradală. Problema este că multe dintre ele, mai ales cele care au apărut recent, în perioada premergătoare campaniei la europarlamentare, sunt montate fără niciun fel de autorizaţie sau act legal. Cu siguranţă, brăilenii au remarcat că în Bariera Călăraşilor, de exemplu, s-au ridicat zilele acestea câteva panouri noi în zonele verzi amenajate de municipalitate cu bani europeni. Şi la intrarea în oraş dinspre Carrefour, chiar în zona în care este amplasată nava militară, sunt vreo trei astfel de mijloace de publicitate. De asemenea, intersecţia cu sens giratoriu, recent amenajată la intrarea în oraş dinspre pădurea Stejarul, are de ceva vreme vreo trei panouri, la fel cum la ieşirea spre Galaţi pe şoseaua dig, înainte şi după nava militară au fost ridicate recent panouri. Cum a fost posibil acest lucru? Greu de spus, mai ales că spaţiul public nu poate fi ocupat aşa, la întâmplare, după bunul plac. Procedural, locaţiile unde se doreşte amplasarea de astfel de mijloace publicitare se stabilesc printr-o decizie a Consiliului Local Municipal, care aprobă de asemenea şi organizarea unei licitaţii pentru atribuirea acestora. Mai departe, odată ce au încheiat contractele cu municipalitatea, doritorii trebuie să depună dosarul pentru obţinerea tuturor avizelor şi autorizaţiilor necesare: certificat de urbanism, memoriu tehnic pentru autorizaţie de construire. Am încercat să aflăm de la Primărie dacă panourile despre care aminteam mai devreme au sau nu acte în regulă. "Nu ştiu să vă spun acum pe loc, privind la aceste imagini, dacă au sau nu autorizaţie. Pot să vă spun doar că acel panou din Barieră, în dreptul capelei de la Catedrală, este al Up-Date, după ce le-am cerut să schimbe vechiul panou, care era în stare jalnică. Ce vă mai pot spune este că la intrările în oraş, teritoriul municipiului, aşadar aria noastră de compentenţă, se opreşte la şoseaua de centură. La ieşirea spre Carrefour am văzut panourile acelea, dar este zona de competenţă a Primăriei Chiscani, la fel şi la ieşirea spre Buzău, la sensul giratoriu. Puţin probabil ca aceia care le-au montat să fi mers la Chiscani să ia autorizaţie. În ce priveşte panourile de pe şoseaua dig spre Galaţi, de eliberarea autorizaţiei se ocupă Compania Drumuri Naţionale, aşa că nu ştiu să vă spun ce e cu acele panouri", ne-a declarat primarul Aurel Simionescu.
Contactat de reporterii "Obiectiv", primarul de la Chiscani, Ion Crăciun, a declarat că respectivele panouri nu sunt legal montate: "Dacă nu au actele în regulă şi nu vin să intre în legalitate, le demontăm imediat".
Revenind, trebuie adăugat faptul că ultima licitaţie organizată de municipalitate pentru atribuirea locaţiilor pe raza municipiului în vederea montării de panouri a avut loc, potrivit declaraţiei edilului şef, prin 2011, ocazie cu care nu s-ar fi adjudecat toate locaţiile propuse pentru montare de panouri. Cu alte cuvinte, este puţin probabil ca vreunul dintre panourile răsărite în 2013 sau acum, în 2014, să fie cu acte în regulă. Rămâne de văzut ce partide politice îşi vor promova candidaţii la europarlamentare pe panouri ilegale. Punem pariu că PSD va fi cap de afiş?

Primarul promite inventarierea mijloacelor de publicitate stradală

În faţa unei situaţii mai mult decât tulburi în ce priveşte ocuparea domeniului public cu panouri publicitare, primarul Aurel Simionescu a ţinut să sublinieze faptul că municipalitatea are un proiect de regulament privind publicitatea stradală, bazat pe prevederile unei legi speciale în acest sens, Legea 185/2013. "Vom pune în dezbatere publică acest regulament, care deja este disponibil pe pagina web a Primăriei, după care vom intra cu el în Consiliul Local Municipal. De asemenea, urmează să facem o inventariere a tuturor formelor de publicitate stradală, deci nu numai pentru panouri, să vedem care este situaţia lor, dacă au sau nu actele în regulă, în ce regim ocupă locaţiile, dacă se încadrează sau nu în prevederile noului regulament, astfel încât să punem ordine în acest sector", a spus sursa citată.
Un punct de vedere similar împărtăşeşte şi viceprimarul Alexandru Dănăilă: "Noul regulament defineşte clar condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru a se permite publicitatea stradală sub toate formele ei. Ne dorim ca brăilenii să participe activ la viitoarea dezbatere publică privind acest regulament, astfel încât să avem o formă finală cât mai bună".

Legea specială este pe pauză până în 2015

Regulamentul la care cei doi oficiali fac referire prevede, în linii mari, care sunt regulile ce trebuie respectate de către autorităţile locale, proprietarii, beneficiarii mijloacelor de publicitate, dar şi de operatorii de publicitate. De exemplu, aprobarea executării lucrărilor pentru amplasarea mijloacelor de publicitate se realizează prin autorizaţie de construire sau prin acord pentru publicitate temporară. Acest ultim tip de acord se emite de municipalitate în maxim 5 zile de la solicitare şi are o valabilitate egală cu durata campaniei publicitare şi/sau a activităţii de promovare pentru care s-a solicitat, dar nu mai mare de o lună calendaristică, existând totuşi posibilitatea prelungirii cu încă 30 de zile. Atribuirea contractelor de ocupare a domeniului public sau privat al statului ori a municipalităţii se face doar prin procedură de achiziţie publică.
Potrivit regulamentului, este interzisă amplasarea de mijloace de publicitate, printre altele, pe monumente ale naturii, în parcuri şi rezervaţii naturale, pe clădirile în care-şi au sediul autorităţile administraţiei publice locale şi centrale sau instituţiile, pe arborii sau plantaţiile de aliniament, pe clădiri monumente istorice, în incinta şi pe elementele de împrejmuire a cimitirelor, lăcaşurilor de cult, parcurilor şi grădinilor publice şi - atenţie! - în intersecţii, în sensuri giratorii, în spaţii destinate circulaţiei autovehiculelor şi semnalizării rutiere, a scuarelor mediane mai înguste de 2 m şi insulele de separare a fluxurilor de circulaţie. La capitolul sancţiuni sunt prevăzute atât pentru persoane fizice, cât şi juridice amenzi pornind de la 5.000 lei până la 100.000 lei. De exemplu, amplasarea mijloacelor publicitare fără autorizaţie sau acord de publicitate temporară, inclusiv nerespectarea condiţiilor trecute în aceste acte oficiale, se pedepseşte cu amendă între 30.000 lei şi 100.000 lei.
Acest regulament are la bază Legea 185/2013 privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor publicitare, cu precizarea că, iniţial, textul de lege spunea că regulile prevăzute ar fi urmat să intre în aplicare din 1 ianuarie anul acesta. Chiar pe finalul lui 2013, Guvernul Ponta a prelungit termenul respectiv până în octombrie 2015.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro