• articolul prezentat de cotidianul nostru, privind nemulțumirea unui bărbat care se chinuie să își schimbe buletinul, fiind chemat din zorii zilei să se treacă pe lista de așteptare, întrucât programarea online este suspendată, a atras alte reacții • un alt brăilean ne-a sunat pentru a sublinia faptul că aceste probleme persistă de mult timp • conducerea Direcției Județene de Evidență a Persoanelor ne-a explicat de ce la Brăila nu mai funcționează programarea online, în timp ce în Buzău sau Galați încă mai există această oportunitate • la rândul său, primarul Marian Dragomir ne-a transmis un amplu punct de vedere în care detaliază de ce măsurile impuse de guvernanții de la București au dus la aglomerația de la Evidența Populației
Strigăt de ajutor pentru rezolvarea situației de la Serviciul de Evidență a Persoanelor Brăila! Oamenii cer să se facă ore suplimentare, cum s-a făcut în perioada alegerilor locale și europarlamentare, sau să se suplimenteze numărul de angajați! ”De peste 20 de ani sunt aceleași probleme la nivelul instituției din Brăila, unde se eliberează cărți de identitate. Este aglomerație tot timpul anului, nu numai în iulie sau august, când vin cei de peste hotare. Aici oamenii sunt umiliți și nimeni nu rezolvă situația. Este ceva de groază! Stau în Brăila și am schimbat buletinul, dar așa aglomerație a fost mereu. Am făcut la un moment dat programarea online și, într-adevăr, a mers mai repede, dar ceilalți oameni stăteau săracii grămadă la coadă, la alte ghișee. Ai prioritate la programare online, dar restul sunt grămadă. Acum nici programări online nu se mai pot face. De exemplu, în alte județe, cum este la Iași, a fost deschis la Mall un centru pentru eliberarea buletinelor, însă la Brăila nu se face nimic”, reclamă brăileanul Daniel Popescu. Acesta ne-a contactat telefonic, după ce a citit articolul pe această temă publicat săptămâna trecută de cotidianul nostru. Brăileanul și-a exprimat speranța că, în urma acestor reclamații din partea cetățenilor, se vor lua măsuri pentru remedierea problemelor, întrucât toți locatarii municipiului ajung să își scoată sau să schimbe actul de identitate. ”Nu este normal să vii de la 4.00 dimineața să te treci pe listă, mai ales că suntem, totuși, în anul 2024”, spune cititorul nostru.
La serviciile din Buzău și Galați se fac programări online. Care este explicația
Brăilenii care au luat legătura cu redactorii noștri au spus că la Buzău și Galați, la serviciile de evidență a persoanelor funcționează programarea online, iar noi am făcut verificări și am constatat că se confirmă acest aspect. Dar am aflat și motivul: mai sunt locuri disponibile, până în septembrie când se implementează programul pentru cărți de identitate electronice. Am solicitat informații la directorul Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Brăila, Nedelcu Constantin, care are atribuții de control și coordonare a activității instituției la nivel județean, deci și la nivelul municipiului.
Sursa citată a precizat că în cele două județe, Buzău și Galați, mai sunt locuri disponibile pentru programarea online până în septembrie, când va începe implementarea programului pentru eliberarea cărților de identitate electronice, însă la Brăila locurile au fost deja ocupate și de aceea nu se mai pot face programări decât cu prezență fizică la sediul instituției. În plus, a mai precizat directorul Nedelcu, nici angajări noi nu se pot face decât dacă Guvernul dă liber la angajări, posturile fiind în prezent blocate, ceea ce face ca la Serviciul de Evidență a Persoanelor Brăila să fie un deficit de personal accentuat.
Explicațiile primarului Dragomir
Un punct de vedere despre situația de la Evidența Populației am primit și de la Primarul Municipiului Brăila, Marian Dragomir. Acesta explică în detaliu de ce s-au mărit timpii de așteptare la eliberarea actelor de identitate cât și a certificatelor de deces, precum și de ce nu se pot face angajări de personal pentru ca instituția să poată funcționa mai bine.
”În ceea ce privește certificatele de deces, blocajele de la Evidenţa Populaţiei, pe partea de municipiu dar şi pe cea de judeţ, au apărut ca urmare a unui program derulat de DIRECȚIA GENERALĂ DE EVIDENȚĂ A PERSOANELOR, care nu este în subordinea Primăriei sau a Consiliului Judeţean, dar care a impus un nou program care, deşi teoretic tehnologizează instituţia, de fapt a crescut timpii de operare în loc să îi scurteze.
Faptic, înainte se preluau datele persoanei decedate şi se elibera pe loc în câteva minute Certificatul de deces, iar înregistrările se făceau în baza de date când se termina programul cu prublicul. Acum, Certificatul de deces se eliberează tot pe loc, dar după înregistrările în baza de date care durează între 20 şi 25 de minute, timp în care celelalte persoane aşteaptă la rând.
Aceasta impunere nouă a crescut timpii de aşteptare şi nemulţumirea oamenilor este normală. În plus, nemulţumirea mea este şi mai mare deoarece numărul persoanelor de la Evidenţa Populaţiei prin impuneri naţionale s-a redus în ultimii doi ani pentru a face economie la fondul de salariu şi nu există persoanal suplimentar pentru prelungirea programului.
Din păcate, nemulţumirea oamenilor este justificată dar nu se îndreaptă către cei care au decis aceste modificări, ci ca de obicei către Primărie, deşi noi nu avem nicio implicare în această nouă procedura.
În privința actelor de identitate, perioada implementării acestui nou program cu noile cărţi de identitate a fost foarte prost aleasă de către DIRECȚIA GENERALĂ DE EVIDENȚĂ A PERSOANELOR, care nu este în subordinea Primăriei sau a Consiliului Judeţean, deoarece în lunile iulie şi august revin acasă foarte mulţi brăileni care lucrează în străinătate. Cei care au fost prevăzători şi-au făcut programare din timp pentru schimbarea cărţii de identitate, dar cei care au o urgenţă sau mai ales cei în vârstă sau din comune nu fac programări on-line, dânşii vin direct şi formează acea aglomeraţie deoarece se mai face confuzie între evidenţa populaţiei de la municipiu şi cea de la judeţ.
Deşi am cumpărat exact calculatoarele impuse de Direcţia Generală de Evidență a Populaţiei, toate aceste blocaje, întârzieri şi aglomeraţii nu sunt din vina angajaţilor de pe plan local ci din cauza unui program care s-a amânat de nenumărate ori şi care eu cred că în loc să deblocheze activitatea, mai mult o va îngreuna.
Pe lângă lipsa de personal, blocarea angajărilor şi eliminarea unor posturi conduc la aceste aglomeraţii şi din păcate cei care au generat haosul stau prin birouri la Bucureşti, în timp ce supărarea oamenilor se îndreaptă către cei de pe plan local”, ne-a transmis primarul Dragomir.