* ANAF lansează o campanie de informare privind dreptul la bonul fiscal în domeniul HORECA
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) lansează o campanie națională de informare prin
care își propune să ajute cetǎțenii să își cunoască și să își exercite drepturile în relația cu operatorii
economici, în special în domeniul HORECA (restaurante, baruri, cafenele, fast-food-uri etc).
În perioada 1 iulie – 17 august 2025, inspectorii antifraudă fiscală au desfășurat verificări în diverse locații din țară, pe baza datelor din sistemul Ro-e-Case de marcat electronice. Scopul a fost acela de a vedea dacă unitățile de alimentație publică respectă obligația legală de a emite bonuri fiscale pentru serviciile plătite în numerar.
Rezultatele acțiunilor antifraudă arată că, în anumite cazuri, clienții au primit doar note de plată sau
înștiințări, fără bon fiscal. Această practică contravine legii și afectează corecta colectare a
veniturilor bugetare.
Ce drepturi au clienții în HORECA?
La plata în numerar, clienții trebuie să solicite și să primească bonul fiscal, acesta fiind documentul
obligatoriu care atestă tranzacția. În situația plăților prin card, clientul are dreptul să solicite
emiterea și înmânarea bonului fiscal.
La plata cu cardul de credit sau debit, operatorii economici nu au obligația legală de a emite și
înmâna bonul fiscal, însă acesta poate fi tipărit și oferit la cererea expresă a clientului.
În cazul în care comercianții refuză emiterea şi înmânarea bonului fiscal, cu excepţia situaţiei
defectării aparatelor de marcat electronice fiscale când se emit chitanțe potrivit legii, clientul are
dreptul de a beneficia de bunul achiziţionat sau de serviciul prestat fără plata contravalorii
acestuia.
ANAF îi încurajează pe cetățeni să se implice activ în prevenirea și combaterea acestui fenomen. Prezența bonului fiscal este dovada plății serviciului și garanția că tranzacția a fost înregistrată și fiscalizată corect.
Pentru a facilita semnalarea cazurilor în care dreptul la bon fiscal nu este respectat, ANAF pune la
dispoziție o linie de contact. Orice situație de acest tip poate fi semnalată la adresa de e-mail:
sesizari.anaf@anaf.ro, inclusiv prin transmiterea unei fotografii/scanări lizibile a documentului înmânat pentru plata serviciilor/bunurilor achiziționate, achitate cu numerar, fără emiterea și înmânarea bonului fiscal.
Pentru ca sesizările să poată fi analizate și soluționate cât mai eficient, ANAF îi invită pe cetățeni să
transmită detalii relevante privind situația constatată, precum denumirea și adresa unității de alimentație publică, data și ora vizitei, precum și o scurtă descriere a evenimentului.