• fațada clădirii monument istoric este în plin proces de renovare • proprietarul Gheorghe Antistescu anunțase anul trecut că vrea să vândă imobilul, iar Primăria Brăila se arăta interesată să-l cumpere • primarul Marian Dragomir declara la vremea respectivă că ar vrea să amenajeze la parter o nouă Casă a Căsătoriilor, iar la etaj un muzeu reprezentativ pentru Brăila • între timp, Primăria a renunțat să mai cumpere, din cauza prețului considerat prea mare (4,6 milioane de euro) • Antistescu ne-a confirmat că este încă proprietar, iar investiția în reabilitarea fațadei îi aparține • acesta spune că are deja un alt cumpărător
Fațada fostei Gări Fluviale a Brăilei - cunoscută și sub denumirea de Vechea Căpitănie - este în plin proces de renovare, după cum o arată schelele montate pe câteva laturi ale clădirii. Imobilul este monument istoric și a trecut printr-o amplă reabilitare în urmă cu circa 17 ani, atunci când noul proprietar, Gheorghe Antistescu, patronul firmei ”Romnav” Brăila, și-a amenajat acolo propria locuință. Anul trecut, Antistescu anunțase că vrea să vândă clădirea, cu circa 4,6 milioane de euro, iar Primăria Brăila se arăta interesată să își exercite dreptul de preempțiune. De altfel, acest aspect a fost supus votului Consiliului Local Municipal, consilierii dându-și acceptul pentru ca Primăria să înceapă demersurile pentru achiziționarea acestui imobil de referință al Brăilei, prin angajarea unui evaluator care să stabilească un preț cât mai apropiat de valoarea reală a clădirii. Primarul Marian Dragomir declara, în martie 2022, că, dacă se va ajunge la un acord cu proprietarul așa încât imobilul să intre în patrimoniul municipalității, la parter se va amenaja o nouă Casă a Căsătoriilor, iar la etaj un muzeu reprezentativ pentru Brăila. Între timp, însă, Primăria a renunțat la intenția de a cumpăra. Motivul ar fi, din câte se pare, legat de faptul că nu s-a ajuns la un acord în privința prețului, suma de 4,6 milioane de euro fiind considerată prea mare de autoritățile locale. Cert este că ”afacerea” a picat, după cum ne-a confirmat inclusiv primarul Marian Dragomir. Acesta ne-a spus că Primăria nu va mai achiziționa această clădire, fără a da mai multe detalii.
Contactat de un reporter al cotidianului nostru, Gheorghe Antistescu, patronul ”Romnav”, firmă specializată în transporturi fluviale, care deține, printre altele, și o parte dintre bacurile care asigură - până la inaugurarea podului - trecerea Dunării pe la Smârdan, ne-a confirmat că investiția în reabilitarea clădirii îi aparține. Acesta ne-a spus că, oricum, chiar dacă Primăria nu mai e interesată, are deja un alt cumpărător, un om de afaceri din Croația. "Cumpărător am, chiar dacă nu o mai vrea Primăria. E cineva din Croația interesat să o ia. Eu vreau să rămână ceva frumos în urma mea, iar dacă tot am scos avizele de la Cultură, care expiră în toamnă, am demarat această lucrare", ne-a declarat Antistescu. Acesta a evitat să precizeze costul respectivei reabilitări.
Cum a ajuns clădirea la «Romnav»
Cotidianul ”Obiectiv - Vocea Brăilei” a anunțat în edițiile de la vremea respectivă, faptul că în anul 2006, familia Antistescu s-a mutat în cele cinci camere de la etajul clădirii. Nu înainte, însă, de a investi câteva sute de mii de euro pentru a reface imobilul clădit de Anghel Saligny. Reabilitarea imobilului a început undeva prin 1999. Practic, până la începutul anilor '90, clădirea a aparținut Ministerului Transporturilor, în diversele forme luate de-a lungul anilor de această instituție. În 1991, Compania de Navigație Fluvială Română s-a divizat în mai multe structuri. Flota fluvială existentă în acea perioadă s-a împărțit în patru segmente. Un astfel de segment a fost preluat de societatea comercială ”Brăila Nav”, în al cărei patrimoniu a intrat, pe lângă navele respective, Gara Fluvială și o altă clădire de patrimoniu de pe Str. Danubiului. În 1996, la conducerea ”Brăila Nav” a fost numit gălățeanul Gheorghe Antistescu. Acesta a schimbat denumirea firmei în ”Romnav” și s-a luptat să o scape de faliment, fiindcă, din cauza datoriilor acumulate către bănci începuse să-i fie executate activele. BCR a preluat la vremea respectivă, în contul datoriilor, clădirea de pe Danubiului, în care și-a făcut sediu, dorind totodată să ia și Gara Fluvială. ”Romnav” a împrumutat 76.000 lei, cât reprezenta datoria pe care o avea către bancă și a reușit să păstreze clădirea. În 1999, Programul Asociației Salariaților (PAS) a cumpărat pachetul de acțiuni al ”Romnav”, iar în calitate de președinte al PAS, Gheorghe Antistescu deținea pachetul majoritar de acțiuni. Astfel, a avut posibilitatea să ocupe locuința de serviciu de la etajul clădirii, în timp ce parterul a fost ocupat de birourile firmei.