documentelor ce stau la baza organizarii licitatiilor pentru podul
peste Dunare si aeroportului dintre Braila si Galati. El este convins
ca acestea vor fi investitii majore, ca impact pentru zona noastra,
din punct de vedere economic, dar si social. Din acest motiv, dar si din orgoliul de a demonstra ca, spre deosebire de altii, care doar au promis, el chiar face, Stancu sustine ca a luat deja citeva masuri pentru ca licitatiile sa se desfasoare corect si transparent si nici unul dintre participanti sa nu aiba motive sa conteste rezultatul si sa amine pe termen nedeterminat inceperea lucrarilor. "Am incercat si m-am gindit mult sa evit orice risc ca aceste licitatii sa fie contestate. Una dintre masurile pe care le-am luat pentru reducerea riscului o reprezinta sedintele de clarificari. Pe 15 august punem in vinzare caietele de sarcini pentru licitatii, care vor apare in ziarele de circulatie europeana, nationala si locala, iar la sfirsitul lui august ii vom invita pe cei care au cumparat caietele ca, vizavi de comisia de licitatie, sa intrebe tot ce vor, daca au neclaritati sau daca sint omisiuni. Fie completam de comun acord acele omisiuni, fie incercam sa clarificam acele problemele, ca lucrurile sa fie limpezi pentru toata lumea. Dupa aceea le mai dam o luna sa mai consulte documentatia. Sa nu va inchipuiti ca nu sint firme interesate, pentru ca multi au venit deja, au masurat pamintul, ei stiu ce fac acolo, ca n-am stat dupa ei. Faza a doua va fi pe 22-23 septembrie, cind vom face o noua sedinta de clarificari. Eu urmaresc ca, in urma acestor sedinte, sa nu am contestatii, pentru ca pericolul este la aceste contestatii. Eu zic asa: daca ai venit la licitatie si nu ai avut o hirtie, un document, te-am eliminat si nu ai ce sa contesti, e totul clar! Nu ai ce sa-mi faci. Mai departe, in principiu, daca au toate actele, toti se vor califica in faza urmatoare, numai ca un proiect care este mai bun primeste mai multe puncte decit unul mai slab si nici aici nu ai ce sa contesti. Mai departe, dupa ce problemele s-au lamurit, toata lumea se aseaza la masa si se va analiza durata de executie. Si aici, insa, vom stabili limite minime, nu mai putin de 20 de luni, ca daca face aeroportul in 10 luni, cine stie unde mai aterizeaza avionul. Cel mai important element este insa partea finaciara, care inseamna euro /metru patrat. Si aici, ce sa contesti, cind scrie negru pe alb: unul da, sa zicem 0,5 euro/mp, altul, 0,7 euro/mp. E clar, nu? Va fi o transparenta totala si se va face punctajul de fata cu ei. Se declara cistigatorul si cu asta s-a terminat bilciul".
Presedintele CJ are de gind sa poarte si o discutie cu reprezentantii firmelor respective, pentru a le solicita sa se gindeasca serios, inainte de a depune o contestatie: "Eu o sa am o discutie cu ei, o sa le spun: "domnilor, sintem toti oameni maturi, sinteti ditamai firmele, daca incercati sa blocati un proiect care este major pentru regiunea mea inseamna ca nu sintem cu toti de buna credinta!". Trebuie sa acceptam regula jocului si sa acceptam ca nu pot fi doi cistigatori. Este foarte clar. Noi vom asigura deplina transparenta, cu acces pentru toata lumea, pentru presa, daca va fi nevoie vom face si o sala. Daca e cazul, construim si o sala pentru aceasta licitatie, sint prea importante pentru regiunea noastra aceste licitatii, ca sa nu le facem ca la carte".
Peste 600.000.000 de euro, pentru doua investitii
Va prezentam, in cele ce urmeaza, si citeva date tehnice, cu privire
la investitiile amintite. Astfel, potrivit documentelor aprobate,
"urmeaza a se realiza, pe raza comunei Vadeni, pe o suprafata de
413,37 ha, intr-o prima etapa, un aeroport cargo si de pasageri. Intr-
o etapa ulterioara, investitia se va putea extinde pe suprafata
adiacenta acestui aeroport, pina la aria de 1275,67 ha, in vederea
dezvoltarii de activitati economice conexe si complementare.
Durata de realizare a investitiei se estimeaza a fi de 3 ani. Se
estimeaza ca primul an va fi necesar pentru obtinerea tuturor
avizelor si autorizatiilor, anii 2 si 3 fiind perioada in care activitatea
investitionala va fi implementata". Costul total al investitiei este
estimat la 307.169.418 euro, din care cheltuielile cu obtinerea si
amenajarea terenului, inclusiv amenajarile pentru protectia mediului
reprezinta 23.163.625 euro. Banii alocati pentru asigurarea
utilitatilor se ridica la suma de 91.530.000 euro, cei pentru
proiectare si asistenta tehnica, 22.489.450, iar cei pentru investitia
de baza, 104.284.203. In plus, 65.702.140 euro sint trecute la
capitolul "alte cheltuieli". Din totalul sumei, se programeaza ca 10%
sa fie cheltuita in 2008, 35% in 2009 si restul de 55%, in 2010.
Termenul de recuperare a investitiei este de 17 ani.
In ceea ce priveste podul suspendat peste Dunare, valoarea totala
a investitiei este de 317.751.898 euro (in acest caz, s-a calculat la
valoarea euro din data de 18.02.2002 - atunci cind s-a intocmit
proiectul - adica 34.998 lei vechi). Din aceasta suma, 2.084.079
euro sint alocati pentru obtinerea si amenajarea terenului,
20.175.351 euro, pentru proiectare si asistenta tehnica,
258.198.137 euro, pentru investitia de baza, 37.204.331 euro, alte
cheltuieli. Podul va fi realizat cu patru benzi de circulatie, separate
de o banda centrala prevazuta cu parapete de siguranta si trotuare
cu latimea de 1,5 metri.
Durata de realizare a investitiei este de 72 de luni, din care 24 de
luni sint alocate organizarii si desfasurarii licitatiei, iar 48 de luni,
pentru executia podului principal, viaductelor de acces la pasaj
peste calea ferata, poduri, podete peste canale de irigatie si
desecari, varianta traseu drumul de racord la orasul Macin, mutari
si protejari de instalatii.