- As incepe prin a va cere opinia in privinta dalelor de piatra scoase din bordurile stradale din zona centrala, pentru a fi inlocuite cu altele, din beton. De-a lungul ultimilor doi-trei ani, mai multi politicieni locali, unii chiar colegi de partid de-ai dumneavoastra, au sustinut ca este o bataie de joc sa se scoata din zona centrala din borduri piatra care are valoare istorica si care este trainica, pentru a o inlocui cu dale din beton care sint fragile si se sparg intr-un an sau doi. In plus, s-a vorbit despre faptul ca este ilogic si ineficient din punct de vedere financiar sa iei piatra respectiva dintr-o bordura, si s-o pui in alta, pe alta strada. Era sau nu cazul sa se schimbe bordurile?
- De peste 50 de ani, in Braila, trotuarele din zona centrului istoric nu au fost reparate. Bordurile au fost ingropate, foarte multe trotuare au fost executate din dale de lava de Etna, aduse din Sicilia in perioada interbelica, pe post de lest pentru vapoarele care trebuia incarcate cu grine. In acea perioada s-au dalat toate trotuarele din zona centrala. Se impunea o reparare a trotuarelor, se impunea si aducerea bordurilor stradale la o cota mai ridicata, astfel ca siguranta cetateanului care trecea prin zona sa fie mentinuta.
- Nu se puteau folosi, in acest scop, tot dalele acestea despre care vorbim?
- Din cite stiu, chiar au fost refolosite pe alte zone, pe alte trotuare.
- Nu era mai normal si mai ieftin sa le refolosim tot acolo, de unde le-am luat?
- Acest lucru s-a facut doar pe Bulevardul Cuza. In rest, este adevarat, s-au folosit in ultima vreme niste dale de beton de dimensiuni mici, fragile, care se sparg foarte usor, si aici as imputa constructorului ca nu le-a verificat inainte de a le monta. Pe de alta parte, insa, dincolo de aceasta chestiune a bordurilor, era necesar, zic eu, sa se acorde atentie si cartierelor marginase. Suma alocata, de peste 100 de miliarde, in ultimul an si jumatate, pentru reparatii strazi si trotuare, trebuia folosita in mai multe zone ale municipiului. Si m-as referi la cartierele Lacu Dulce, Chercea, Radu Negru si Brailita unde exista kilometri de strazi care nu au trotuare, pline de santuri.
- Si atunci, nu era mai normal sa fie facute trotuare in acele zone, unde nu exista deloc trotuare si unde cetatenii se afunda in namol cind ploua, si abia apoi sa le repari pe cele deja existente care, oricum, aratau acceptabil?
- Eu as fi impartit egal si uniform sumele.
- Totusi, trotuarul de pe Bulevardul Independentei, linga Palatul Administrativ, unde s-a lucrat in aceste zile, nu era atit de deteriorat, incit sa merite repararea, inaintea unor strazi din Lacu Dulce sau Chercea, care sint un cosmar pentru locuitorii din acele zone. Vi se pare ca era o prioritate Bulevardul?
-Nu, prioritate era in cartierele amintite, unde traim ca-n Evul Mediu, cu santuri si apele care se scurg si ajung uneori si-n curtile oamenilor. Culmea, am facut canalizarea in zona, dar ea nu a fost pusa in functiune, pentru ca avem parte de un constructor incapabil, care nu a fost in stare sa tina pasul cu graficul de executie si avem transee in cartierele acestea, unde, practic, nu se poate circula.
"S-au vinturat pavelele"
- Mai sint alte cazuri de strazi unde s-au scos pavelele din carosabil, s-au facut nu stiu ce lucrari, dupa care s-au pus pavelele la loc. Pentru ce s-au cheltuit banii acolo?
- Am eu o vorba: s-au vinturat pavelele.
- Are vreun rost toata operatiunea asta, nu puteau sa puna asfalt, daca tot au scos pavelele? Si se putea circula si mult mai bine pe strazile respective.
- Puteau sa puna asfalt, dar eu nu sint adeptul doar al stratului de asfalt, sint si adeptul pavajului. Dar ma refer la un pavaj facut corect, adica daca l-ai desfacut, refac terasamentul, refac fundatia, dupa care vin si asez aceste pavele. Ele au schepsisul lor, in sensul ca sint asezate, sint periate, sint udate si cilindrate, noi n-am facut altceva decit ce au facut si alti "prieteni" de-ai nostri in anii din urma, adica doar au vinturat piatra si atit. Nu au facut calitate si arata mai rau decit inainte de a fi reparate. Eu as pastra strazile cu pavele. Sa nu uitam un lucru: ca toata zona centrala, Calarasi, Galati, Victoriei, Bulevardul Cuza si toate strazile adiacente au pavaj dedesubt si asfaltul, in anii '70, asa cum era politica in domeniu pe vremea aceea, s-a pus peste aceste pavele. De aceea avem si strazile sparte, fisurate, degradate, pentru ca pavelele joaca sub stratul de asfalt si-l distrug.
- Si daca tot vorbim de repararea strazilor cu pavele, poate ar fi trebuit ca in loc sa intervina la repararea strazilor acestea micute, mai putin circulate, sa se ia in lucru intii B-dul Dorobantilor, pe tronsonul dintre calea Galati si Victoriei.
- Parerea mea este ca nu exista un serviciu de drumuri in Primarie, care sa gestioneze tot ce inseamna drumuri in Braila. Daca ne ducem acum si-i intrebam citi km de drumuri avem, citi sint asfaltati, citi sint de piatra, citi sint de pamint, nu stiu sa spuna. De aceea se impune in cadrul Directiei de urbanism un serviciu de drumuri, cu specialisti, care sa gestioneze corect intreaga retea de drumuri si trotuare a municipiului. Asa, s-ar sti cu exactitate unde se impun reparatii capitale, unde se impun reparatii curente, unde se impun investitii noi pe strazi. Ma refer aici la cartiere, unde, cu mici exceptii, circa 5% din total strazi, toate trebuie refacute strazi ca in zona centrala, cu trotuare, spatii verzi, carosabil.
- Si daca tot ne apucam si incredintam niste contracte nu exista posibilitatea de a-l trage la raspundere pe cel care nu respecta termenul de finalizare asumat? De exemplu, cum a fost cel cu refacerea Bulevardului Independentei, care a durat mult mai mult decit se prevazuse initial, iar, in final, lucrarea a trebuit preluata de alta firma, respectiv "Drumuri si poduri".
- In primul rind, respectiva firma a venit din judetul Dimbovita cu pret de dumping, si s-a demonstrat ca au fost incapabili sa duca investitia la bun sfirsit. Eu am spus de la bun inceput ca nu sint capabili sa realizeze astfel de lucrari, primarul Cibu a luat in ris declaratiile mele, ca dupa sase luni sa vina sa-mi ceara sa preiau lucrarea, pentru ca respectiva firma este neputincioasa in a finaliza obiectivul.
- Nu s-a vrut sa fie sanctionata sau nu s-a putut sa fie sanctionata?
- Parerea mea este ca putea fi sanctionata, dar nu s-a vrut pentru ca am inteles ca respectiva persoana era un mare om politic al unui partid din Alianta aflata la putere, din Dimbovita. Asta este motivul pentru care cred ca nu a fost sanctionat. Noi, "Drumuri si Poduri", ne-am angajat ca terminam lucrarea in patru luni, acela, in sapte luni a facut mai putin de jumatate din ea si am fost noi nevoiti sa finalizam investitia.
"In repetate rinduri m-am rugat de domnul Cibu sa elimine firma Athena"
- Aceleasi probleme sint cu firma "Athena" in cartierele la care a inceput lucrarile la reteaua de canalizare, unde a desfundat mai multe strazi si le-a lasat vraiste, iar primarul sustine ca licitatia a fost organizata la Bucuresti, pe bani europeni, si nu poate interveni.
E posibil sa spui ca nu poti interveni, cind iti transforma orasul in transee, si-l lasa asa?
-Atit timp cit primarul semneaza certificate si ordine de plata catre firma respectiva, este in masura sa o dea afara, sa o elimine din competitie si sa se organizeze o noua licitatie pentru finalizarea obiectivului. Acelasi lucru s-a intimplat la Craiova, unde s-a lucrat tot pe bani europeni, o firma a fost eliminata si s-a tinut licitatie din nou. In repetate rinduri m-am rugat de domnul Cibu sa-i elimine, pentru ca sintem pusi in situatia sa nu finalizam in termen lucrarea si atunci cetatenii sa suporte costul lucrarii, sa dam banii inapoi. Exista acest risc in aceeasi masura si pentru parcul industrial din Zona Libera, si pentru statia de epurare, la care au trecut aproape doi ani si inca nu ne-am apucat de ea, iar termenul este 2010.
- Nu doar ca nu-i elimina, dar se duce sa se roage pentru ei pe la Bucuresti, ca sa li se prelungeasca termenul-limita si sa continue lucrarea.
- Nu se poate asa, eu zilnic il bat la cap pe domnul primar pe tema firmei "Athena", pentru ca vin alegerile anul urmator si ne vom afla cu lucrarile in acelasi stadiu. Va atrag atentia ca i-a dat autorizatie sa sparga strazi si in Radu Negru, se sapa la capul gol in cartier, in continuare. Deci avem transee in Chercea, in Brailita, in Lacu Dulce si acum se umple si Radu Negru de transee. Toata lumea se plinge, cum e posibil sa sparga si sa nu puna nimic inapoi.
- Dar cum e posibil sa aiba atitea strazi sparte si nefinalizate, in mai multe cartiere, si sa se apuce de spart in alta parte!
- Avem peste 20 de km de strazi care acum sint transee, si nu s-a pus balast si piatra sparta pe ele.
- In cit timp s-ar putea finaliza strazile deja incepute, daca se lucreaza la modul serios?
- Daca lucrarile ar incepe miine, cei 37 de km de strazi din municipiu care se afla in diferite stadii de constructie, ar putea fi gata la anul, pe vremea asta. Dau acest termen in ideea in care s-ar putea lucra non-stop, adica am avea o iarna blinda.
- De cite firme ar fi nevoie ca sa lucreze in paralel, pentru a finaliza lucrarile?
- De 4-5 firme serioase.
- Avem cel putin 4-5 firme in Braila destul de puternice, ca sa-si asume aceste lucrari?
- Dat fiind ca au avut grija edilii sa mai atraga si firme din alte judete, sint 4-5 firme care ar putea face rapid aceste lucrari.