Mergi la conţinutul principal

Modificări de legislație. Crește plafonul de scutire de TVA, de la 300.000 lei la 395.000 lei

• impactul direct este pentru întreprinderile mici, decizie intrând în vigoare la 1 septembrie 2025 • măsura face parte din transpunerea în legislația națională a Directivei UE 2020/285, care are ca scop armonizarea fiscalității la nivel european și simplificarea obligațiilor pentru IMM-uri

 

Ministerul Finanțelor a adoptat Ordonanța de Guvern care aduce modificări importante Codului

Fiscal, cu impact direct asupra întreprinderilor mici. Cea mai importantă măsură este majorarea

plafonului național de scutire de TVA de la 300.000 de lei la 395.000 de lei, decizie ce a intrat în

vigoare la 1 septembrie 2025.

Măsura face parte din transpunerea în legislația națională a Directivei UE 2020/285, care are ca scop

armonizarea fiscalității la nivel european și simplificarea obligațiilor pentru IMM-uri, oferindu-le un

cadru legal mai flexibil.

Astfel, întreprinderile mici, respectiv persoanele juridice impozabile stabilite în România care

înregistrează o cifră de afaceri sub plafonul de 395.000 de lei, vor avea posibilitatea să beneficieze

de regimul special de TVA pentru întreprinderi în alte state membre, dacă cifra de afaceri a acestora

nu depășește la nivelul UE plafonul de 100.000 de euro și operațiunile efectuate în statul membru în

care solicită aplicarea scutirii nu depășește plafonul de scutire aplicabil în statul membru respectiv.

Acest fapt înseamnă că aceste întreprinderi nu colectează TVA pentru livrările de bunuri/prestări de

servicii efectuate, dar nici nu pot deduce TVA aferentă achizițiilor.

„Prin această ordonanță, România continuă alinierea la principiile europene privind concurența

loială, prin asigurarea unui cadru fiscal digitalizat, prietenos, în linie cu standardele europene.

Dorim ca antreprenorii români să concureze de la egal la egal pe piața unică și să creștem

conformarea voluntară prin reducerea costurilor administrative”, a declarat ministrul Finanțelor,

Alexandru Nazare.

 

Se simplifică procesul de înregistrare în scopuri de TVA

Persoanele impozabile care au depășit în luna august 2025 plafonul de scutire pentru întreprinderile

mici de 300.000 de lei (plafonul anterior intrării în vigoare a Ordonanței Guvernului) nu trebuie să

solicite înregistrarea în scopuri de TVA decât la depășirea plafonului anual de scutire de 395.000 lei.

Dacă în luna august 2025 a fost depășit și plafonul de 395.000 lei, persoana impozabilă trebuie să

solicite înregistrarea în scopuri de TVA cel târziu în data de 10 septembrie 2025 și să aplice regimul

normal de taxare începând cu această dată. Înregistrarea în scopuri de TVA a respectivei persoane se

va considera valabilă începând cu data de 10 septembrie 2025.

Persoanele impozabile înființate anterior anului 2025, care s-au înregistrat în scopuri de TVA până la

data de 1 septembrie 2025, inclusiv, ca urmare a depăşirii plafonului de scutire de 300.000 lei, pot

solicita, începând cu data de 1 septembrie 2025, scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în

scopuri de TVA conform, în vederea aplicării regimului special de scutire, dacă nu au depăşit plafonul

de scutire de 300.000 lei din anul precedent, respectiv anul 2024, şi dacă până la data solicitării

scoaterii din evidenţă nu au depăşit plafonul de 395.000 lei.

 

Posibilitatea de a ieși din sistemul de TVA

Persoanele impozabile înființate în anul 2025, care s-au înregistrat în scopuri de TVA până la data de

1 septembrie 2025, inclusiv, ca urmare a depăşirii plafonului de scutire de 300.000 lei, pot solicita,

începând cu data de 1 septembrie 2025, scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de

TVA, în vederea aplicării regimului special de scutire, dacă până la data solicitării scoaterii din

evidenţă nu au depăşit plafonul de 395.000 lei.

Solicitarea de scoatere din evidenţă a persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA se poate

depune la organele fiscale competente între data de 1 şi 10 a fiecărei luni următoare perioadei

fiscale aplicate de persoana impozabilă. Anularea va fi valabilă de la data comunicării deciziei privind

anularea înregistrării în scopuri de TVA.

Serviciile prestate electronic vor fi impozabile în locul unde clientul își are domiciliul sau

reședința.

De asemenea, prin Ordonanța adoptată, se transpun în legislația națională prevederile

Directivei europene în ceea ce privește cotele taxei pe valoarea adăugată care vizează, în principal,

modificarea normelor care reglementează locul prestării pentru activitățile / evenimentele care

presupun prezență virtuală / sunt transmise pe internet sau sunt puse la dispoziție printr-o altă

modalitate virtuală, pentru a se asigura impozitarea în statul membru de consum.

Astfel, serviciile prestate unui client prin mijloace electronice sunt impozabile în locul în care

clientul este stabilit, își are domiciliul stabil sau reședința obișnuită.

 

Alte acte normative adoptate la propunerea MF

De asemenea, tot la propunerea MF, executivul a aprobat un proiect de lege cu impact asupra

pieței de capital, elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Acest act normativ

vizează crearea Punctului Unic de Acces European (ESAP), o platformă centralizată la nivel UE care va

facilita accesul investitorilor la informații financiare și de sustenabilitate.

Principalele obiective și beneficii ale noii legi:

Transpunerea directivelor UE: Legea transpune prevederile Pachetului ESAP, care va oferi

investitorilor un acces gratuit și nediscriminatoriu la date esențiale despre emitenți,

administratori de fonduri, firme de investiții și alte entități. Acesta va funcționa ca o

bibliotecă digitală unică de informații, de la rapoarte financiare până la date de durabilitate.

Simplificarea procesului de emisiune de obligațiuni: Actul normativ introduce o derogare de la

Legea societăților, permițând consiliilor de administrație să aprobe emisiuni de obligațiuni,

fără a mai fi necesară o Adunare Generală Extraordinară a Acționarilor (AGEA), cu respectarea

anumitor condiții. Această măsură va reduce birocrația și va stimula atragerea de capital prin

piața de obligațiuni, contribuind la creșterea lichidității și a numărului de investitori.

Întărirea guvernanței corporative: Legea implementează recomandările Organizației pentru

Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind guvernanța corporativă. Printre măsurile

introduse se numără clarificarea criteriilor de independență pentru membrii comitetelor de

audit și îmbunătățirea transparenței tranzacțiilor cu părțile afiliate, cu obligația ca acestea să

fie evaluate în prealabil de un auditor.

Protecție juridică pentru personalul ASF: Proiectul de lege asigură protecția legală a membrilor

Consiliului și a personalului ASF, pentru acțiunile întreprinse cu bună-credință și fără

neglijență în îndeplinirea atribuțiilor de supraveghere. Această măsură esențială, solicitată de

OCDE în procesul de aderare a României, consolidează independența și eficiența instituției.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro