* vicepremierul Dan Barna și ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, au efectuat o vizită de lucru, săptămâna trecută, la șantierul podului pentru a vedea stadiul lucrărilor * Barna a ținut să îl felicite pe colegul său de la ministerul Transporturilor, pentru modul în care au evoluat șantierele din România în mandatul acestuia * reprezentanții constructorilor au precizat că dacă lucrările avansează în ritmul actual, podul va fi circulabil în decembrie 2022 * Drulă a prezentat stadiul acestui proiect, dar și date despre drumurile de legătură ale podului * cu această ocazie, ministrul a anunțat o posibilă comasare a drumurilor expres Brăila – Buzău și Brăila – Focșani pentru costuri mai mici * europarlamentarul PSD Brăila, Mihai Tudose, a criticat această schimbare din Master Plan luată în calcul de Drulă
Podul suspendat peste Dunăre a fost vizitat, joia trecută, de către viceprim-ministrul Dan Barna și de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă. La întâlnire au participat și reprezentanți ai constructorilor, dar și ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii din România (CNAIR). Drulă i-a adresat propriile întrebări tehnice reprezentantului constructorului în legătură cu acest proiect, dar și cu drumurile de legătură. Acesta i-a promis ministrului că podul va fi gata integral în decembrie 2022, dacă lucrările avansează în același ritm ca și până acum. De asemenea, cu precizarea că și traficul va fi deschis. Totodată, atât Drulă cât și reprezentantul constructorului au ținut să sublinieze că săptămâna trecută a început întinderea cablurilor de la pod, explicând dimensiunile acestora și cât durează procedura completă de întindere a sârmelor componente.
Primul care a făcut declarații a fost vicepremierul Dan Barna, care a ținut să îl felicite pe Drulă pentru faptul că este un ministru implicat, care merge pe șantiere și care a reușit performanța de a se putea lăuda cu câteva lucrări de infrastructură importante în România.
”Este un proiect, îndrăznesc să spun, fără precedent în România prin complexitate și prin nivelul de tehnologie care este introdus aici. Au fost prezentate elementele tehnice și am foarte mare încredere că se va respecta termenul. Pentru că ceea ce vedem că se întâmplă în momentul de față în România pe parte de infrastructură – și profit de ocazie și îl felicit din nou pe colegul meu Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor, pentru faptul că e prezent la foarte multe dintre aceste lucrări -, se întâmplă proiecte. Se toarnă asfalt, se construiește, se montează. Vedem de la o zi la alta, o săptămână la alta, de la o lună la alta, pe marile șantiere, și nu mă așteptam să putem spune asta în România, așa cum am fost obișnuiți de 30 de ani, mari lucrări care se întâmplă. Aici este un mare șantier. Și sunt convins și am încredere în ceea ce mi-au spus cei care fac această lucrare, că până la finalul anului viitor vom avea un pod, nu doar muzeu gata, dar fără drumuri de legătură – este o altă performanță a lui Cătălin Drulă, care a reușit să deblocheze și problema drumurilor de acces. Pentru că exista riscul nu demult să avem un pod finalizat și drumuri de legătură despre care mai discutăm cum le facem. Angajamentul constructorului este că va exista cel puțin o conexiune pe fiecare direcție și drumuri de legătură, astfel încât, la finalul anului viitor, într-adevăr să se poată circula peste Dunăre pe acest pod. Succes și o să venim în mod constant aici pentru a vedea progresul”, a declarat Barna.
Drulă a prezentat stadiul lucrărilor la drumurile de legătură și planurile sale
La rândul său, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a precizat că podul peste Dunăre a fost una dintre prioritățile sale din momentul în care a preluat mandatul. Cât despre faptul că nu a mai vizitat această lucrare până acum, a precizat că este pasionat de șantiere și că din păcate multe dintre cele din România se blochează prin anumite birouri, astfel că a preferat să meargă acolo unde lucrurile nu funcționau așa cum ar trebui.
”Referitor la această lucrare. A fost, cred, prima prioritate când am preluat mandatul, în decembrie. Să mă asigur că nu va rămâne muzeu. De altfel, asta era pe buzele tuturor atunci. Adică acest pod nu se poate folosi fără drumurile de legătură, în special cele de pe malul tulcean. Prin munca pe care am desfășurat-o în acele prime luni, împreună cu antreprenorul, prin discuții cu dumnealor, cu Compania de Drumuri, cu toate părțile implicate am reușit acest lucru. Și avem această promisiune fermă că la sfârșitul anului viitor, odată cu podul vor fi gata și drumurile de legătură, astfel încât să poată fi deschis traficul, inclusiv trafic greu din prima zi. Urmând ca după șase luni să fie deschisă și cealaltă ramură. Dar podul va putea fi folosit din prima zi”, a declarat Drulă.
Întrebat dacă odată cu creșterea prețurilor materialelor de construcții au existat probleme și la șantierul podului, ministrul a precizat că există mecanisme contractuale de ajustare care se aplică în mod constant la nivelul contractului. Drulă a ținut însă să puncteze că până în prezent, acest proiect a atras cea mai mare sumă în privința absorbției de fonduri europene.
”Până la zi avem aproape 500 milioane lei. Sunt 456 milioane lei pe acest proiect plătite anul acesta. Fonduri europene 85%. Cred că este proiectul de la Ministerul Transporturilor pe care avem cea mai mare absorbție pe anul acesta. Va mai continua pentru că dumnealor lucrează și noi trebuie să plătim”, a mai adăugat sursa citată.
Cu această ocazie, Cătălin Drulă a prezentat pe scurt și stadiul fiecărui șantier al drumurilor de legătură ale podului.
”Drumul expres dintre Brăila și Galați este un contract de tip proiectare și execuție. A fost semnat în aprilie, anul acesta, contractul. Este aproape finalizată proiectarea. Chiar în perioada imediat următoare, va fi finalizat acel proiect pentru autorizația de construire. Estimarea noastră este că în octombrie vom avea autorizația de construire. Iar în jur de mijlocul lui octombrie vor începe primele foraje pentru fundațiile structurilor de pe traseul acestui proiect. Un drum expres de 11 km cu trei poduri, două viaducte și un pasaj”, a precizat Drulă. Acesta a adăugat și că la începutul anului viitor vor începe lucrările la varianta ocolitoare a Galațiului, un drum cu o lungime de 33 km. Potrivit ministrului toate aceste lucrări vor fi sincronizate în așa fel încât să fie gata cam în același timp.
Ministrul Transporturilor a afirmat și că printre proiectele viitoare nu foarte îndepărtate se află realizarea pasajului de la Drajna, trecerea peste calea ferată București – Constanța, unde de multe ori se formează cozi interminabile, deoarece bariera este închisă foarte des. Drulă a explicat că proiectarea este finalizată, astfel că speră ca proiectul tehnic în baza căruia se va executa lucrarea, să fie aprobat iar Guvernul să adopte hotărârea privind anumite exproprieri în zonă.
Drumurile expres Brăila - Buzău și Brăila - Focșani ar putea fi comasate
Poate cea mai interesantă informație prezentată de ministrul Drulă a fost legată de un plan de-al său de a uni cumva drumurile expres Brăila - Buzău și Brăila – Focșani pentru ca realizarea acestora să coste mai puțin.
”Aș mai vrea să vă vorbesc despre ceva. Sunt două drumuri expres, Brăila – Buzău și Brăila – Focșani care sunt în faza de studiu de fezabilitate în derulare. Aici am mai spus o dată public, dar poate că este de reiterat. Am discutat fezabilitatea și compartimentul Master Plan din Ministerul Transporturilor și eu nu aș vrea să facem două teancuri de hârtii care să rămână în sertar și să vorbim frumos despre ele la modul viitor. Soluția realistă pentru ca aceste drumuri să fie finanțate și să fie și executate, este de a combina pe o parte mare din traseu. Deci practic e un fel de drum Râmnicu Sărat – Brăila, cu ramuri către Buzău și către Focșani. Diferența de lungime față de variantele directe fiind minimală. Diferența de costuri însă este una mare! În felul acesta eu am convingerea că proiectul se va realiza și va fi fezabil. Altfel, cu cele două drumuri, fezabilitatea nu arăta bine”, a anunțat Drulă.
În aceeași zi, prezent la întâlnirea cu Ambasadorul Japoniei în România, Excelența Sa, Hiroshi Ueda, europarlamentarul PSD Brăila, Mihai Tudose, a criticat această variantă a ministrului Transporturilor de a modifica drumurile expres din Master Plan.
”Eu sper ca acești oameni care ne tot încurcă, să nu ne mai încurce mult timp. Pe noi, pe toți, pe români. Pentru că toate chestiile astea... Să faci din două (n.r. drumuri), unul... Ne mai unim. Facem un Y, un T. Știți și prim-ministrul cu revenirea în V, în W, în Q. Oamenii-s din altă lume! Trebuie să aibă o logică în ceea ce fac. Am mai spus-o. Facem infrastructură. Nu e un scop în sine, ci vrei să produci bine, să produci dezvoltare. Începem să facem economii și din trei drumuri să facem unul singur! Măcar fă unul bun! A face unul care nu lungește cu mult... Păi, de la Brăila la București sunt 200 km. Pe traseul ăsta propus se fac vreo 300 km. Că te duci Brăila - Râmnicu Sărat - Buzău - Ploiești. Am înțeles, mai bine o iei pe drumul vechi, că ajungi mai repede. Nu este ok. Ei deocamdată au dat drumul la studii. Exact ce spuneam mai devreme: o fac din trei etape ca să aibă clar ce negocia la fiecare etapă. Nu îi înțeleg”, a declarat Tudose.