• ”Provocarea clepsidrei” - un proiect editorial național, cu ADN local • de la o idee curajoasă, la cinci auxiliare școlare inovatoare, concepute integral de cadre didactice din Brăila
Într-o perioadă în care educația se află sub presiunea reformelor, a digitalizării accelerate și a noilor cerințe curriculare, o echipă de 20 de învățătoare din județul Brăila demonstrează că școala românească de calitate se construiește încă din sala de clasă. Cu experiență, vocație și disponibilitate pentru colaborare, aceste cadre didactice au răspuns prompt provocării lansate de inspectorul școlar pentru învățământ primar, Ecaterina Carmen Bonciu, și coordonatorul educațional de la Editura Litera, Gabriela Bărbulescu: să creeze o colecție de auxiliare școlare unice în peisajul educațional românesc – ”Provocarea clepsidrei”.
Cum a început totul: de la ideea editorială la echipa din Brăila
Inițiativa a pornit de la Editura Litera, prin Gabriela Bărbulescu, care a propus un format editorial modern: auxiliare structurate în seturi de exerciții pentru limba română și matematică, care pot fi rezolvate într-un interval de timp fix, măsurat cu ajutorul unei clepsidre.
Inspectorul Ecaterina Carmen Bonciu a văzut în această propunere nu doar o oportunitate editorială, ci o strategie metodologică aplicabilă pentru clasele primare. Așa s-a născut ideea de a constitui o echipă de 20 de învățătoare cu experiență la catedră și cu reputație profesională consolidată în județul Brăila, inclusiv ca metodiste, mentori sau coordonatoare de cercuri pedagogice.
”Mi-am dorit o echipă formată din profesioniști dedicați, care înțeleg procesul de învățare al copilului și știu cum să creeze instrumente didactice cu aplicabilitate reală. ‘Provocarea clepsidrei’ este mai mult decât un auxiliar. Este o filosofie de predare eficientă, ritmată, cu accent pe autonomie și autoevaluare”, explică Ecaterina Carmen Bonciu, inspector școlar pentru învățământ primar la ISJ Brăila.
Demersul nu ar fi fost posibil fără implicarea directă a celor 20 de cadre didactice, care au conceput și testat materialele, gândindu-se mereu la utilitatea lor în activitatea de la clasă. Foarte bine organizate, cadrele didactice care au lucrat la realizarea auxiliarelor pentru limba romana sunt: pentru clasa pregătitoare Daniela Drăghici, Alina Loredana Ghiorghe de la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”; clasa I - Păunica Purice de la Școala Gimnazială Jirlău și Iuliana Rodica Stroe de la Școala Gimnazială ”Vlaicu Vodă”; pentru auxiliarul de clasa a II-a - Angelica Iordan și Alina Mariana Macovei de la Școala Gimnazială ”Fănuș Neagu”; la auxiliarul de clasa a III-a - Cătălina Ivașcu de la Școala Gimnazială ”Dimitrie Cantemir” și Simona Seciu de la Liceul de Arte ”Hariclea Darclee”, iar pentru auxiliarul de clasa a IV-a - Florentina Tarachiu și Maria Tănase de la Școala Gimnazială ”Ecaterina Teodoroiu”. Matematica a fost abordată de Rodica Bianu de la C. N. Pedagogic ”D. P. Perpessicius” și Simona Tănase de la Școala Gimnazială ”Fănuș Neagu” - pentru clasa pregătitoare, clasa I - de Carmen Dumitriade și Nicoleta Stanciu de la Școala Gimnazială ”Ion Creangă”. La clasa a II-a exercițiile au fost propuse de Mariana Mircioi și Iuliana Pătrașcu de la C. N. Pedagogic ”D. P. Perpessicius”, la clasa a III-a de Mihaela Bănică și Renata Otilia Bratosin de la Școala Gimnazială ”Al. I. Cuza”, iar pentru clasa a IV-a de Maria Magdalena Ciolache și Violeta Monica Ionescu de la Școala Gimnazială ”I. L. Caragiale”.
O arhitectură pedagogică unică: Încălzire – Rezolvare rapidă – Provocare
Fiecare dintre cele cinci auxiliare – câte unul pentru fiecare clasă, de la pregătitoare la a IV-a, conține 120 de fișe de lucru pentru cele două discipline de bază: limba română și matematică. Exercițiile sunt structurate în trei pași esențiali: încălzire – pentru activarea cunoștințelor; rezolvare rapidă – pentru consolidarea abilităților de bază; provocare – pentru stimularea gândirii critice și creative.
Toate fișele pot fi parcurse într-un interval de 10 minute, utilizând clepsidra oferită alături de auxiliar. ”Am spus ‘da’ unei idei pe care, personal, nu am mai întâlnit-o pe piața auxiliarelor școlare. Exercițiile sunt construite gradual și au o componentă de autoevaluare valoroasă pentru fiecare copil. Este un instrument ce oglindește nivelul elevului și ajută profesorul să intervină punctual acolo unde este nevoie”, explică învățătoarele Mihaela Bănică și Renata Bratosin de la Școala Gimnazială ”Al. I. Cuza” din Brăila.
Vocea învățătorilor: despre muncă, motivație și impact
Printre coautoarele auxiliarelor se numără și învățătoarele de la Școala Gimnazială ”Ion Creangă” din Brăila, Carmen Dumitriade și Nicoleta Stanciu, care au lucrat la auxiliarul pentru clasa I. Acestea susțin că ”Am primit această provocare cu entuziasm și am creat un instrument atractiv pentru minți istețe. Clepsidra devine un partener de încredere pentru gestionarea timpului.” Mariana Mircioi, care a lucrat la fișele de matematică pentru auxiliarul de clasa a II-a, matematică, învățător la C.N. Pedagogic ”D. P. Perpessicius”, ne spune că ”Am lucrat cu bucurie. Este o resursă practică, pentru lucrul individual al elevilor. E important să învățăm copiii să gândească singuri, să-și gestioneze timpul și să devină conștienți de nivelul propriu”. Rodica Bianu, învățătoare la Colegiul Național Pedagogic ”D.P.Perpessicus”, a lucrat la fișele de matematică al auxilarului pentru clasa pregătitoare și afirmă că ”Am propus exerciții care să reflecte viața reală, să formeze competențe, nu doar să antreneze memoria. Sper ca micii școlari să învețe fără teamă, cu plăcere”. Iuliana Pătrașcu, învățătoare la Colegiul Național Pedagogic ”D.P.Perpessicus”, a lucrat matematica, pentru auxiliarul de clasa a II-a și ne spune că ”Folosesc zilnic evaluări rapide la finalul lecțiilor. Acest auxiliar mi-a simplificat munca și oferă un feedback clar despre nivelul elevilor”. La limba română, învățătoarea Simona Seciu, de la Liceul de Arte ”Hariclea Darclee”, care a lucrat pentru auxiliarul de clasa a III-a, explică că ”Cele trei etape – repetă, aplică, creează – stimulează învățarea progresivă și gândirea critică. Este un material viu, activ, exact ce le trebuie copiilor de azi”. Maria Magdalena Ciolache, învățător la Școala Gimnazială ”Ion Luca Caragiale”, a lucrat fișele din auxiliarul pentru clasa a IV-a : ”Ne dorim ca fișele să nu fie doar exerciții, ci ocazii de disciplină, voință și bucurie în învățare. Sperăm că am oferit un instrument util și inspirațional”.
Acestea sunt doar câteva din gândurile împărtășite de cadrele didactice implicate în conceperea celor 5 auxiliare.
Din sala de clasă în portofoliul național al auxiliarelor moderne
”«Provocarea clepsidrei» este un proiect născut din practică, nu din teorie. Acest parteneriat cu învățătoarele din Brăila ne arată că România educată nu este un slogan, ci o posibilitate reală, atunci când ascultăm vocea celor din școală. Suntem recunoscători pentru implicarea echipei coordonate de doamna inspector Bonciu. Avem încredere că aceste auxiliare vor deveni resurse esențiale pentru dascăli și elevi din toată țara”, a declarat Gabriela Bărbulescu, coordonator educațional la Editura Litera.
Fiecare auxiliar este semnat de câte patru învățătoare, câte două pentru fiecare disciplină, selectate din școli din municipiu și județ: Colegiul Național Pedagogic ”D. P. Perpessicius”, Școlile Gimnaziale ”Mihai Eminescu”, ”Ion Creangă”, ”Fănuș Neagu”, ”Al. I. Cuza”, ”I.L. Caragiale”, ”Ecaterina Teodoroiu”, Jirlău, ”Dimitrie Cantemir”, ”Vlaicu Vodă” și Liceul de Arte ”Hariclea Darclee”. ”Cei 20 de dascăli au dovedit, încă o dată, că profesionalismul se împletește cu inovația atunci când există dorință de a construi împreună. Acest proiect este și despre solidaritate profesională, despre cum transformi o idee într-o resursă reală, palpabilă pentru mii de copii” – a conchis inspector școlar pentru învățământ primar Ecaterina Carmen Bonciu.
Clepsidra ca simbol: timpul care contează în educație
”Provocarea clepsidrei” nu este doar un titlu. Este un simbol al timpului valorificat, al educației structurate, al învățării cu sens. Într-o eră a deficitului de atenție și a stimulilor superficiali, învățătoarele din Brăila propun exact opusul: 10 minute de învățare conștientă, concentrată, susținută – o alternativă reală la ”provocările” inutile și riscante din mediul online.
Auxiliarele din colecția ”Provocarea clepsidrei” pot fi consultate pe site-ul Editurii Litera și achiziționate începând cu toamna anului școlar 2025-2026.
Pentru fiecare disciplină sunt disponibile câte 60 de fișe, ce pot fi utilizate pentru evaluare formativă de două ori pe săptămână.
Inițiativa ”Provocarea clepsidrei” se distinge prin caracterul colaborativ, prin aportul direct al practicienilor din învățământ și prin accentul pus pe învățarea activă, în ritm susținut, dar fără presiune. Este o dovadă că dascălii din Brăila știu să răspundă provocărilor cu profesionalism, creativitate și dăruire.
Provocarea a început. Clepsidra curge. Viitorul învățării e acum.