• vechea linie de tramvai este scoasă aproape în totalitate, fiind în plină desfășurare decopertarea rambleului • chiar dacă mai apar diverse ”suprize” în timpul săpăturilor, terenul nu este atât de dificil ca pe Calea Galați, unde după cum se știe lucrările au fost blocate luni de zile din cauza unor rețele de utilități uitate, care nu figurau pe hărțile municipalității
Ținut în așteptare de vreo doi-trei ani, proiectul de modernizare a străzii Grigore Alexandrescu a demarat în forță de câteva săptămâni. Linia veche de tramvai este aproape în totalitate scoasă, s-au decopertat câteva sute de metri din rambleu, staţiile de tramvai sunt dezafectate, iar acolo unde deja s-a săpat la circa peste 80 cm adâncime şi compactat pământul, se continuă cu montatul palplanşelor/cofrajelor, pentru consolidarea terenului, prin sprijinul din beton turnat deja. Linia electrică de contact nu mai există, iar stâlpii din beton comprimat vor fi şi ei înlocuiţi, cu destul efort la spargerea fundaţilor.
Foarte dificilă este acum scoaterea şi încărcarea traverselor din beton, constructorii Tancrad având în sprijin macarale speciale, uşor manevrabile. Şi pavelele din zona staţiilor şi trecerilor peste liniile de tramvai se vor scoate în câteva zile, iar în zona intersecției cu Șoseaua Buzăului, două guri de vizitare au scos la iveală vechimea, rugina şi uzura, chiar pierderile de apă de la reţelele de utilităţi. Un mare obstacol, de sub linii, l-au constituit câte grinzi şi plăci din beton care provin, din câte se pare, de la un canivou. Şi cine ştie peste ce vor mai da muncitorii de acum încolo; mai ales în zona depoului.
“Să vedeţi ce frumuseţe de bulevard va fi aici, cu spaţiu verde între linii, flori şi staţii moderne”, ne declară optimist brăileanul Ion Ion, din echipa de meseriași de pe șantier. Pe vremuri, acesta a lucrat la fabrica de cartoane din fostul Combinat Chimic de la Chiscani. ”Am lucrat şi pe Calea Galaţi, dar aici, ca spaţiu, ne putem desfăşura mai în voie. Dacă vor fi bani, poate vom continua lucrările şi spre Lacu Sărat”, ne-a mai spus acesta. Mai în glumă, mai în serios, îi amintim celulozarului devenit constructor că prin acest avantaj al terenului ar trebui să nu se mai repete unele poticneli de pe Calea Galaţi, mai ales la planeitatea liniilor, aducerile repetate la cotă şi chiar întreruperea lucrărilor pe perioade lungi de timp...
Vrem să credem că salariile oamenilor care muncesc pe Str. Grigore Alexandrescu sunt sau vor fi motivante, iar în ceea ce privește condiţiile de muncă, este normal ca muncitorii să aibă amenajat un loc pentru pauza de masă, iar sacoşele cu hrană şi schimburi să nu mai fie agăţate pe garduri!
Problema traverselor din beton
În număr de câteva mii, traversele din beton scoase de pe liniile de tramvai au declanşat discuţii privind reutilizarea lor, fie şi spre Lacu Sărat (măcar acolo unde cele din lemn sunt distruse). Cu obligativitatea unui control riguros al fiecărei traverse. “Bine că dopurile (diblurile) sunt din material plastic şi permit prinderea şinelor cu eclise corespunzătoare. Nu știu dacă vor fi refolosite tot pentru liniile de tramvai de aici, însă aceste traverse nu ar trebui să fie aruncate la groapa de deșeuri inerte”, opina un inginer constructor. Aşa este, având armătură metalică, ele nu pot fi concasate, dar se pretează și la fundaţii pentru platforme de depozitare; în locul predalelor. Ar putea fi folosite și pentru macaralele din organizările de şantier, la contragreutăți, dar și la unele căi de acces provizorii etc. Că tot am intrat cu ţara într-o perioadă drastică de economii şi tăieri de fonduri! Iar cât priveşte stâlpii, şinele CF, şi ele pot fi utilizate la lucrări hidrotehnice: consolidări de maluri şi diguri, în zona falezelor şi defileelor, la diverse podeţe, rambleuri la poduri ș.a.m.d. Cât priveşte piatra cubică de la fostele staţii de tramvai, nu sunt intenţii de recuperare/valorificare, aceasta fiind considerată “deşeu de şantier”!
Apropo: cineva din Brăiliţa şi-a construit o casă pe o fundaţie foarte rezistentă, turnată peste traverse căi ferate scoase din uz. Deci, se poate.