• pe Str. Rahovei, şoferii au de ocolit adevărate cratere, din cauza tasărilor apărute de-a lungul conductei de canalizare • locatarii străzii se plâng că problemele de acest gen nu mai încetează de câţiva ani, de când s-a lucrat pentru înlocuirea conductei de canalizare • rezolvarea situaţiei intră în sarcina CUP “Dunărea” • “Am moştenit aceste probleme şi trebuie să le rezolv cumva”, spune directorul Silviu Mangiurea
Gropile existente pe marea majoritate a străzilor Brăilei par a fi “mici copii” pe lângă “craterul” aflat pe strada Rahovei, pe porţiunea cuprinsă între Str. Şcolilor şi Str. 1 Decembrie 1918. Este vorba, de fapt, de o tasare apărută de-a lungul conductei de canalizare, atât de adâncă încât poate pune efectiv în pericol maşinile care, din neatenţia şoferilor, nu ar ocoli-o la timp.
Tasarea în cauză este doar una dintre numeroasele probleme rămase în urma proiectului de înlocuire a conductelor de canalizare derulat în urmă cu doar câţiva ani în zona centrală a Brăilei. A fost un proiect finanţat cu fonduri europene, prin Programul Operaţional Sectorial de Mediu, ce a fost divizat în două contracte, ambele obţinute prin licitaţie de firma “Tancrad” SRL Galaţi.
Unul dintre cele două contracte se referea la montarea separată a conductelor, fie de canalizare, fie de apă, în funcţie de necesităţile străzilor respective. În acest contract, în valoare totală de 34 milioane de lei, au fost prinse 138 de străzi din toate cartierele municipiului, inclusiv din zona centrală, termenul limită de realizare fiind 31 decembrie 2013. Cel de-al doilea contract, în valoare de 67 milioane de lei, a inclus 65 de străzi pe care trebuia montate atât conducte de canalizare cât şi de apă. Lucrările au început în 2011, având ca termen limită de finalizare primăvara anului 2014.
În zona centrală, pe străzi precum Rahovei, Plevnei sau Unirii, a fost valabil primul contract, acela care prevedea montarea de conducte de canalizare, în cazul străzilor respective. Aşa cum s-a întâmplat cu multe alte proiecte derulate în Brăila, constructorul a lăsat pe ultima sută de metri lucrările de pe aceste străzi, chiar dacă sunt situate în “buricul târgului”. Astfel, s-a lucrat în mare grabă, în lunile noiembrie şi decembrie ale anului 2013, pentru a nu se depăşi termenul limită de finalizare a contractului. Consecinţele grabei de atunci s-au făcut repede simţite pe străzile în cauză, unde au început să apară tasări mai mari sau mai mici la doar câteva săptămâni după închiderea şantierului. Multe dintre aceste gropi au fost astupate de firma “Tancrad”, în perioada de garanţie a lucrării. Între timp, însă, garanţia a trecut, iar autorităţile locale trebuie să se descurce cum pot pentru remedierea situaţiei.
De vină ar fi conductele vechi
Problemele cauzate de tasări cad în sarcina Companiei de Utilităţi Publice “Dunărea” Brăila, entitatea care administrează conductele de canalizare îngropate de “Tancrad”. Actualul director al companiei, Silviu Mangiurea, recunoaşte că sunt mari probleme pe străzile unde s-au pus conducte noi. “Asta face parte din moştenirea pe care am preluat-o... Dar nu mă plâng, aşa am preluat şi trebuie să rezolv cumva!”, ne-a mărturisit acesta.
Mangiurea afirmă că, de fapt, nu felul cum a lucrat “Tancrad” este de vină pentru ceea ce se întâmplă, ci felul cum a fost finanţat proiectul de modernizare a reţelelor stradale. “Problema este că în acel proiect finanţat cu bani europeni nu au fost prevăzute fonduri şi pentru etanşarea, cu o argilă specială, a conductelor vechi de canalizare. Aceste au rămas pe poziţie şi, fiind sparte şi degradate, preiau pânza freatică din anumite zone şi o devarsă în alte zone, făcând să se acumuleze în subteran un surplus de umiditate care cauzează tasări ale solului şi implicit a părţii carosabile. Singura soluţie este să umplem gropile şi să turnăm plombe asfaltice. Bineînţeles, aceste reparaţii se fac cu banii companiei”, ne-a declarat directorul Mangiurea.
Locatarii de pe Str. Rahovei afirmă, totuşi, că actualele tasări au apărut pe traseul noii conducte de canalizare, pentru că nu s-ar fi compactat corespunzător terenul după ce au fost montate acestea. “Nu se mai face treaba cum trebuie, aici e problema. Strada asta (Rahovei n.n.) a fost asfaltată în 1984, pe vremea lui Ceauşescu, că până atunci fusese acoperită cu piatră cubică. S-o fi văzut-o ce fel arăta după asfaltarea aia! Ani de zile a fost una dintre cele mai bune străzi din oraş. Toţi şoferii ocoleau pe aici! Acuma, după ce s-a săpat ca să schimbe canalizarea, au distrus-o şi aşa au lăsat-o. Şi-au bătut joc de meserie şi de strada noastră”, ne-a spus Nicolae S., unul dintre cei care locuiesc în zonă.