• în urma reclamației formulate de un brăilean care observase o diferență între prețul menționat pe eticheta produsului preambalat și prețul de la casa de marcat, pe 20 septembrie, comisarii de la Protecția Consumatorilor au efectuat un control la supermarketul de la parterul Complexului Comercial Winmarkt • s-au găsit numeroase nereguli, iar supermarketul a primit șapte amenzi, cu o valoare totală record, de 77.000 de lei • cu puțin timp înainte, și Kaufland Dorobanților a fost călcat de comisarii CJPC Brăila, primind amenzi în valoare totală de 33.000 lei
Două supermarketuri autohtone, frecventate de mii de brăileni, au primit amenzi usturătoare, în luna septembrie a.c., pentru neregulile constatate de Protecția Consumatorilor.
Mai întâi, pe 5 septembrie, Kauflandul de pe B-dul Dorobanți a fost amendat cu suma totală de 33.000 de lei, pentru produsele mucegăite, expirate sau cu insecte moarte „la ofertă”, descoperite „pe nepusă masă” de comisarii CJPC Brăila, iar mai recent, pe 20 septembrie, magazinul Carrefour, de la parterul complexului Winmarkt, care umpluse spațiul cu miros insuportabil de grăsime arsă, a primit amenzi record, de 77.000 de lei, pentru practici comerciale incorecte și pentru multe alte nereguli pe care le vom prezenta mai jos, cu sprijinul Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Brăila (CJPC), care le-au pus gând rău celor care pun în pericol sănătatea brăilenilor. Morcovi mucegăiți și storciți, vinete ca vai de ele, înghețată, ficat de pui, somon și burtă de vită păstrate la temperaturi necorespunzătoare, rotisorul unde se prepara carnea de pui murdar de grăsime arsă, la fel și friteuza, oțet din alcool etilic expus la raft cu etichetă de „oțet din vin” - sunt doar câteva dintre neregulile descoperite de comisari. Mai amintim aici închiderea definitivă a Popasului Balta Albina, situat la o zvârlitură de băț de municipiu, administratorul societății fiind amendat cu suma de 31.000 de lei, pentru că a pus în pericol sănătatea și chiar viața consumatorilor. Demn de precizat este faptul că verificările la supermarketurile brăilene au fost efectuate în urma reclamațiilor depuse de brăileni la Protecția Consumatorilor.
Practici comerciale înșelătoare și legume mucegăite în „buricul târgului”
„Urmare a reclamației unui consumator, referitoare la diferența de preț menționat pe eticheta produsului preambalat versus preț casa de marcat, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Brăila a verificat, în data de 20 septembrie 2023, supermarketul ARTIMA SA, de pe Strada Mihai Eminescu nr. 90, din municipiul Brăila (magazinul Carrefour de la parterul Complexului Winmarkt - n.r.). În urma acțiunii de control, reclamația s-a dovedit a fi întemeiată, iar pentru abaterile constatate comisarii brăileni au aplicat mai multe sancțiuni”, precizează surse din cadrul CJPC Brăila.
În aceeași zi, Protecția Consumatorilor a sancționat supermarketul aparținând Carrefour, de la parterul Complexului Comercial Winmarkt - amplasat în inima orașului și frecventat de numeroși brăileni - cu șapte amenzi contravenționale în valoare totală de 77.000 de lei, precum și două avertismente. Totodată, comisarii CJPC Brăila au dispus oprirea definitivă de la comercializare și scoaterea din circuitul consumului uman a produselor alimentare neconforme, în valoare de 1.360 lei, precum și propunerea măsurii de încetare a practicilor comerciale incorecte (acțiune înșelătoare).
Principalele abateri constatate de comisarii de la Protecția Consumatorilor în timpul controlului din 20 septembrie a.c., de la supermarketul de la Winmarkt, sunt următoarele:
- comercializarea diferitelor produse alimentare (ceafă de porc, legume-fructe, conserve) cu modificări organoleptice de culoare, consistență, aspect, ambalaje deformate;
- comercializarea produselor alimentare pentru care nu se respectă temperatura de păstrare stabilită de producător; astfel, acestea prezentau caracteristici calitative neconforme (diverse sortimente de înghețată, ficat de pui, somon, burtă de vită fideluță) cu acumulări de gheață sub ambalaj;
- comercializarea de produse alimentare („Focacia cu rozmarin”, „Covrig Brașovean”) fără elemente de identificare și caracterizare;
- rotisorul pentru fabricarea produselor din carne de pasăre era insuficient igienizat;
- nu exista chit pentru monitorizarea schimbului de ulei în friteuze;
- practici comerciale incorecte privind principalele caracteristici ale produsului, respectiv practici comerciale înșelătoare (de ex. oțet de alcool etilic rafinat care, la raft, prezenta pe eticheta de preț denumirea „oțet de vin alb”).
Acțiunile de control ale comisarilor CJPC Brăila continuă, în condițiile în care reclamațiile brăilenilor par să se înmulțească, în loc să scadă. Deși activează în deficit de personal, cu doar trei comisari, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Brăila a desfășurat, numai anul trecut, peste 570 de acțiuni de control și a soluționat peste 500 de reclamații venite din partea brăilenilor. Tot anul trecut, comisarii CJPC Brăila au dat 383 de amenzi contravenționale, au aplicat 431 de avertismente și au oprit de la comercializare mărfuri de 126.000 de lei.