De altfel si primarul Constantin Cibu a taxat punctele de vedere formulate de parlamentarii locali.
Reamintim ca in data de 12 iulie, CLM Braila a aprobat un regulament in baza caruia sint inasprite conditiile in care un apartament poate fi debransat de la sistemul centralizat de termoficare. Astfel, pentru obtinerea avizului favorabil, solicitantul debransarii va trebui sa obtina o autorizatie de constructie de la Primarie in timp ce de la proiectantul blocului are nevoie de o documentatie de echilibrare a instalatiei de termoficare a blocului, pe care sa o puna in practica. In plus, la dosarul de debransare mai trebuie anexate, in ordine: o cerere adresata operatorului, acceptul membrilor Asociatiei de Proprietari intruniti in sedinta statutara a Adunarii Generale, precum si o lista cu semnaturile vecinilor ca sint de acord cu debransarea. In concluzie, solicitantul ar trebui sa se pregateasca pentru o cheltuiala de 11.500 lei noi (10.000 lei documentatia de la proiectantul blocului plus 1.500 lei avizele de la Primarie), la care se adauga costul de achizitie a centralei, caloriferelor, tevilor si auxiliarelor, inclusiv manopera, evaluate la circa 6.000 lei.
"Daca ar fi pregatit populatia, aprobarea regulamentului nu ar mai fi iscat discutii patimase pe aceasta tema"
Mult mai transant, Vasile Muntenita, fostul director general al SC "CET", in prezent directorul Unitatii de Management a Proiectului pentru Implementarea si Monitorizarea Programului "Termoficare 2006 - 2009", a explicat: "Ar fi trebuit ca autoritatea publica locala, prin reprezentantii sai, sa fi explicat dinainte brailenilor care sint prevederile regulamentului si care este in subsidiar motivul pentru care debransarea de la sistem va fi obtinuta numai cu respectarea intocmai a unei legislatii deja existente. Practic e vorba despre o masura pregatitoare a modernizarii sistemului de termoficare local, cu toate avantajele generate de aici: costuri mai mici cu incalzirea, confort termic sporit etc. Daca ar fi facut asta, aprobarea regulamentului nu ar mai fi iscat discutii patimase pe aceasta tema", a spus Muntenita. De asemenea, el a precizat ca numai dorinta comunitatilor locale de a aduce modificari regulamentului cadru impune supunerea textului normativului spre dezbaterea parlamentelor locale, altfel acesta fiind valabil in forma publicata in Monitorul Oficial al Romaniei pe tot teritoriul tarii.
"Legiuitorul a ingradit posibilitatea cetateanului de a alege"
La rindul sau, conducerea Centrului de Consiliere pentru Asociatii de Proprietari (CCAP) Braila a declarat ca este nemultumita de prevederile regulamentului si a cerut implicarea factorilor decizionali in modificarea prevederilor acestuia. "Din pacate, prin acest act normativ, legiuitorul a ingradit sau conditionat destul de ferm posibilitatea cetateanului de a alege. In acest context, ne rezervam dreptul de a sesiza toate forurile nationale si chiar internationale ca acest act normativ sa fie modificat. (...) Facem un apel public catre parlamentari sau reprezentanti ai Guvernului in teritoriu sa preia initiativa si sa se obtina modificarea acestui act normativ, respectiv Legea 325/2006", se arata intr-un comunicat de presa al CCAP Braila semnat de Dumitru Gribacea, presedintele centrului.
In plus, CCAP a criticat faptul ca atunci cind vine vorba despre promovarea actelor normative care privesc in mod direct interesele cetateanului dintr-o colectivitate, legiuitorul uita sa se consulte cu structurile asociative (civice) reprezentative: "Asa a fost si in cazul noii legi a asociatiilor de proprietari, asa este si cazul Legii 325/2006 privind conditiile de debransare de la agentul termic si lista poate continua. (...) Nu sintem de acord ca un act normativ sa ingradeasca dreptul cetateanului de a alege varianta care poate sa-i satisfaca nevoile imediate. Nu intelegem de ce prin acest act normativ s-a limitat dreptul cetateanului de a se debransa de la un sistem de incalzire pagubos, defectuos, dar de perspectiva. Nu intelegem de ce nu a intervenit cu acest act normativ doar in relatia furnizor agent termic si beneficiar - asociatia de proprietari si a trebuit sa atace interesele directe ale cetateanului. Singurul contract de furnizare care exista este intre cele doua parti, iar proprietarii se organizeaza functie de hotaririle adunarii generale. De ce pina acum nu s-a pus in discutie calitatea indoielnica a agentului termic, precum si diversele avarii care au generat pierderi in cadrul asociatiei. De exemplu, sint multe apartamente de la etajele superioare care trebuie sa astepte minute bune pina cind vine si apa calda sau multe apartamente de la etajele superioare care simt caldura in calorifere numai la nivel minim. Cine ar fi trebuit sa raspunda pentru acest disconfort sau chiar pierdere? In mod normal, printr-un act normativ si un model de contract ferm ar fi trebuit ca furnizorul sa fie sanctionat".