Un bec mititeluț, la masa de scris: „economic“ i se spune.
Un frigider A+++, Zanussi, și el mititel (cel mai scund din comerț).
Un laptop HP (care stă să-și dea obștescul sfârșit, dar care nu a fost vreodată, în lunga lui viață, energivor).
O tabletă cu măr.
Un telefon mobil.
O mașină de spălat rufe (de care nu abuzăm, fiind – de la natură – mai sobri și curăței).
Atât.
NU televizor.
NU aer condiționat.
NU mașină de cafea
NU alte electrocasnice (cum ar fi mașina de tocat firul de leuștean în patru).
Din când în când, recunosc, un pipi/kk scurt la baie, cu becul aprins.
6.096, 99 lei (șase mii nouăzeci și șase și nouăzeci și nouă centime) de plată la ENEL – factura cu ID 42005859787.
Data scadentă: 28.09.2022.
Este pentru prima dată când mă izbesc de un asemenea elefant.
Cum să fac?
Este postarea făcută, săptămâna trecută, pe contul de Facebook, de MIHAI ȘORA. Exact, filosoful și eseistul Mihai Șora, seniorul devenit simbol pentru tânăra generație și nu numai. Dar, peste toate acestea, un cetățean român care în curând va împlini 106 ani și care, zilele trecute, s-a trezit în cutia poștală (sau pe email) cu o factură de energie electrică de peste ȘASE MII de lei, o sumă, probabil, mult mai mare decât pensia pe care i-o acordă statul român. Mulți români ar fi făcut infarct văzând o asemenea sumă! Categoric este o greșeală, joi, după ce postarea adunase mii de like-uri, comentarii și share, Enel, chiar a intervenit scriind: ”Bună dimineața, domnule MIHAI ȘORA, ne pare rău pentru situația semnalată. Am început verificări și vom reveni cu primele detalii la dumneavoastră în cel mai scurt timp. Până când vom finaliza aceste verificări, factura dumneavoastră va fi suspendată de la plată. Vă mulțumim că ați sesizat problema”. Norocul domnului Șora că e persoană publică și încă una simpatizată de utilizatorii rețelelor sociale. Un cetățean de rând ar fi avut de trecut prin multe furci caudine ale sistemului... că așa e la noi! Așa e la noi... și nu știu unde naiba vom ajunge cu atâta lipsă de grijă și respect. Domnul Șora este un caz public, mulți români au trecut, în tăcere, printr-o astfel de experiență! Furnizorii de utilități sunt astăzi printre marii generatori de stres. Și nu doar din cauza bramburelilor din facturi! Deși am încercat să mă documentez (cât de cât – vorba unor clasici în viață) care este rostul liberalizării pieței energiei, care sunt beneficiile aduse de această măsură pentru noi, consumatorii, recunosc, mare lucru n-am priceput. Cert este că măsura a deschis o adevărată Cutie a Pandorei, eliberând multe temeri și frici și un tsunami de ne-simpatie. Dar, mai ales, o sărăcire atât de accelerată a populației, încât mă gândesc cu groază la ce se poate întâmpla în iarna ce aproape bate la ușă.
Nu am trăit niciodată în huzur, dar, după atâția ani de muncă, pot să spun că sunt undeva la mijlocul grilei de salarizare - adică nici nu-mi fac vacanțele pe Coasta de Azur, dar nici nu mor de foame. Și totuși, să merg la cumpărături mi se pare deja un calvar, am reînceput să trec pe listă toate cheltuielile, ca să înțeleg de unde pot să mai fac economii, iar răcorirea vremii îmi dă deja insomnii. De aceea spuneam mai sus că eu, să am în mână o asemenea factură, ca cea a domnului Șora, cred că aș fi clacat.
Ciudate vremuri mai trăim! Și nu, nu e nici pandemia, nici războiul, nici planeta bolnavă. Este pur și simplu o nepăsare crasă în relațiile dintre noi, indiferent de nivelul la care ne referim, o lăcomie dincolo de orice graniță a celor pentru care profitul e Dumnezeu, o lipsă flagrantă de empatie și bun simț, o prostie și o impostură fără precedent în clasa conducătoare.
Nu știu ce se va mai alege de noi, după acest nou val de sărăcire! Eu una simt din ce în ce mai dureros strânsura acestei plase țesute cu mult zel de toți acești păianjeni.
La o zi după ce filozoful Mihai Șora s-a plâns pe Facebook că a primit o factură de peste 6.000 de lei la energie electrică, reprezentanții Enel Energie Muntenia au venit cu o explicație, spunând că este vorba despre o factură de regularizare. “Enel Energie Muntenia a emis pe numele domnului Mihai Șora o factură de regularizare care reflectă consumul real înregistrat în perioada respectivă (octombrie 2020 - august 2022), când nu s-au putut efectua citiri de contor, din cauza lipsei de acces în locuință (unde este amplasat acesta). Asigurăm toți clienții că verificăm modul de facturare și îl adaptăm continuu, astfel încât el să reflecte corect modificările legislative numeroase și la intervale scurte de timp în domeniul energiei. De asemenea, îndrumăm clienții să transmită lunar indexul lor de consum de energie și să asigure accesul la contor pentru citire, astfel încât facturarea să reflecte consumul lor real”. Frumos! Dar eu afirm public că am prieteni, deloc puțini, care transmit lunar la Electrica indexul și fac tot ce trebuie, dar cu toate astea de 3 luni nu le-a venit nicio factură. Și când vor veni „notele de plată” vă dați seama cam care va fi nivelul! În cazul lor, care mai este explicația? Lăcomia, cum spuneam mai sus...